Danone wprowadza Nutri-score

Ponad 90% polskich konsumentów życzyłoby sobie, by informacje o składzie produktu na etykiecie były bardziej zrozumiałe.

Polacy przygotowują się do zakupów. Jak pokazują najnowsze badania Instytutu Kantar przeprowadzone na zlecenie spółki Danone w październiku 2020 r., większość konsumentów (83%) sporządza listy zakupowe. 65% robi to przy pomocy tradycyjnej kartki i długopisu. W grupie osób między 18. a 35. rokiem życia wskaźnik ten wynosi 60%, jednak – w przeciwieństwie do starszych grup wiekowych – rośnie wśród nich trend tworzenia list na smartfonach (48%).

Świadome decyzje zakupowe to te, które biorą pod uwagę nie tylko walory smakowe produktu, ale również jego wartość odżywczą. Niemal dwie trzecie, bo 62% konsumentów, czyta etykiety. Poszukują oni jednak w przeważającej części informacji nt. terminu przydatności do spożycia – wskazuje tak 91% badanych w tej grupie. Składu produktu szuka 83%, a wartości odżywczej – 62% z nich. Ponad połowa respondentów (53%) sprawdzająca wartość odżywczą czyni tak głównie ze względu na troskę o własne zdrowie, a pozostała część z powodu chęci ograniczenia liczby kalorii (34%), ze względu na stosowaną dietę (26%) lub po prostu z przyzwyczajenia (24%). Niezależnie od powodów, aż 90% osób sprawdzających wartość odżywczą robi to dopiero bezpośrednio w sklepie przy półce.

– Fakt, że spośród badanych czytających etykiety 62% respondentów zwraca uwagę na wartość odżywczą produktów spożywczych, jest pozytywny. Jednak ten wynik mógłby być zdecydowanie lepszy. Według zleconego przez nas badania łatwość zrozumienia informacji o wartościach odżywczych zachęciłaby do zapoznania się z nimi aż 93% konsumentów – mówi Marek Sumiła, dyrektor rynku Polska i kraje bałtyckie w Danone. – Co więcej, w sytuacji, gdy aż 90% kupujących sprawdza informacje o wartościach odżywczych przy półkach sklepowych, takie ułatwienia na etykietach zdecydowanie przełożyłyby się na zmniejszenie czasu na zapoznawanie się z produktem, a w efekcie na krótsze zakupy i więcej czasu dla siebie, przy jednoczesnym dbaniu o swoje zdrowie. Między innymi ze względu na ten fakt, spółka Danone zdecydowała się na wprowadzanie systemu Nutri-Score na swoich produktach. Zrobiliśmy to jako jeden z pierwszych producentów w Polsce – dodaje.

Danone stosuje ten system także w innych krajach. Na przykład w Niemczech spółka zapowiedziała, że do końca roku oznaczenie znajdzie się na wszystkich produktach dystrybuowanych w tym kraju.

Nutri-Score to system znakowania żywności, który stanowi całościowe podsumowanie wartości odżywczej danego produktu. Według badań przeprowadzonych w lipcu tego roku również przez Kantar metodą CAWI, system ten  jest pomocny przy dokonywaniu zakupów dla 91% badanych konsumentów.

Nutri-Score składa się z 5 liter i odpowiadających im kolorów –  jest prosty w interpretacji, chociaż stanowi kompleksową ocenę produktu. Wystarczy spojrzeć na oznakowanie, by w łatwy i szybki sposób podjąć świadomą decyzję, jak często dany produkt lub jaką jego ilość możemy włączyć do diety.  Nutri-Score, w przeciwieństwie do innych systemów znakowania na produktach, nie jest oceną poszczególnych składników. Stanowi gotową, całościową interpretację ogólnej wartości odżywczej produktu. W ocenie Nutri-Score uwzględnione są zarówno składniki, które należy w diecie ograniczać (zawartość cukrów, tłuszczów nasyconych i sodu pochodzącego z soli oraz wartość energetyczna), jak i składniki korzystne, których spożycie należy promować (zawartość błonnika, białka, owoców, warzyw i orzechów). 

Nutri-Score opisuje rolę produktów w diecie, co przekłada się na to, jak często oraz w jakich ilościach powinny być spożywane. Produkty oznaczone literami A i B  warto spożywać częściej lub w większych ilościach ze względu na pozytywny wpływ na codzienną dietę, a te z literami D i E rzadziej lub mniejszych ilościach, gdyż zawierają więcej tłuszczów nasyconych, cukrów czy soli lub mają wyższą wartość energetyczną. 

Każdy produkt, niezależnie od oceny w systemie Nutri-Score, może mieć swoje miejsce w diecie. System nie wyklucza żadnych produktów, a jedynie pokazuje, jaką rolę mogą one odgrywać w diecie, dzięki czemu może być ona lepiej zbilansowana.

Źródło grafiki: Danone

Magdalena Weiss 3051 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.