IKEA rezygnuje z wydawania katalogu

Zarówno w wersji papierowej, jak i cyfrowej. Ta wiadomość zelektryzowała branżę marketingową.

Według Konrada Grussa, prezesa IKEA, decyzja podyktowana była tym, że „klienci zmienili się diametralnie”. Zatem katalog ma być zastąpiony przez aplikacje, media społecznościowe i stronę internetową.

Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB postanowiło przeanalizować, czy taka decyzja spodoba się Polakom. 

I okazuje się, na podstawie badań zrealizowanych przez Stowarzyszenie wspólnie z ARC Rynek i Opinia, że nie.

Powód? Drukowane materiały reklamowe – w tym i katalogi – dostarczane bezpośrednio do skrzynek to preferowane przez Polaków formy reklamy i źródło informacji. Ponad połowa badanych oświadczyła, że woli dostawać papierowe materiały reklamowe, zamiast posługiwać się aplikacjami (te cieszą się 15-proc. popularnością wśród konsumentów).

- Na podstawie tych samych, reprezentatywnych badań możemy napisać, że gazetki reklamowe, a także katalogi takie, jak ten wydawany przez IKEA, są w oczach polskich konsumentów najmniej irytującymi kanałami komunikacji marketingowej. Co ciekawe, po drugiej stronie skali znajdują się m.in. reklamy na stronach www, które irytują co drugą osobę - informuje SMB.

Taka percepcja przekłada się na skuteczność poszczególnych kanałów komunikacji marketingowej. Charakter papierowych materiałów reklamowych sprawia, że kontakt z nimi w niemal 3/4 przypadków przekłada się na zakup produktu lub usługi. Ta forma dotarcia do konsumenta to narzędzie marketingu offline, z którego wycofuje się właśnie IKEA.

- Jeśli jesteś jak IKEA możesz zrezygnować z katalogu, ale jeśli chcesz być jak IKEA, nie możesz z niego zrezygnować. IKEA zbudowała swoją markę w dużej mierze, właśnie dzięki katalogowi. Teraz jest międzynarodowym gigantem i może eksperymentować - komentuje Urszula Zarańska, dyrektor generalna w Polskim Stowarzyszeniu Marketingu SMB.

Tymczasem marketerzy z polskich sieci handlowych, zbadani przez AC Nielsen (sierpień- wrzesień 2020 r.), mówią wprost: Papierowe gazetki i katalogi to najlepsza i najskuteczniejsza forma komunikacji z konsumentami w przypadku, gdy kryterium jest realizacja celu sprzedażowego. Takie stanowisko popiera Rada ds. rynku DM w Polsce, działająca przy PSM SMB.

Przypomnijmy. Po 70 latach IKEA zrezygnowała z wydawania swojego corocznego katalogu.

Pierwszy katalog był kolportowany w południowej Szwecji w 1951 r. i liczył 16 stron. Z biegiem lat katalog wydawano ju,ż w 16 wersjach językowych, w tym w Polsce, i dostarczano klientom na wszystkich kontynentach.