Prawie 1/4 Polaków kupiła już prezenty świąteczne

Black Friday co roku kusi ofertami, wielu konsumentów planuje zakupy świątecznych prezentów właśnie z nastawieniem na listopadowe obniżki cenowe. Tak też było i tym razem.

W tym roku liczba kupujących na Empik.com podczas całego Black Week była o 20% wyższa niż w 2019 r. Zakupu dokonywano średnio co sekundę. Co ciekawe – niemal połowa zamówień (46%) została złożona za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Na tej podstawie można wysnuć wniosek, że blisko 1/4 Polaków kupiła już prezenty świąteczne.

Zdecydowanie najczęściej klienci sięgali po książki. Wśród 10 najpopularniejszych produktów znalazło się aż sześć pozycji z tej kategorii. Najczęściej wybieranym tytułem było najnowsze dzieło Olgi Tokarczuk „Czuły narrator”, a tuż za nim „Powrót z Bambuko” Katarzyny Nosowskiej. Tym samym potwierdziły się deklaracje konsumentów z badania SW Research, w którym książka została wskazana jako jeden z pięciu najbardziej pożądanych oraz najczęściej kupowanych przez Polaków upominków bożonarodzeniowych (badanie przeprowadzone 12-18.11.2020 r. na zlecenie Empiku przez agencję SW Research, na reprezentatywnej próbie N=1014 Polaków w wieku 18-65 lat).

Okazje przyciągnęły również klientów do sklepów stacjonarnych – liczba odnotowanych transakcji w salonach Empiku podwoiła się w porównaniu do średniej z wcześniejszych dwóch tygodni. Klienci odwiedzają salony także po to, by odebrać paczki z Empik.com. Możliwość łączenia różnych kanałów (online i offline) bardzo im odpowiada – z takiej formy dostawy skorzystano przy ponad ⅓ zamówień.

Zresztą listopadowe badanie pokazało, że sklepy stacjonarne pozostają istotnym kanałem zakupu prezentów: 21% z nas zadeklarowało zakup offline przynajmniej części upominków, a kolejne 20% chciałoby w ten sposób nabyć wszystkie prezenty. Przewagą zakupów tradycyjnych, według ankietowanych, jest przede wszystkim fakt, że mogą obejrzeć produkt przed zakupem (56%); cenią też to, że produkt od razu zabierają ze sobą (42%). Wskazali także, że w taki sposób po prostu łatwiej jest wybrać im prezent (42%).

Wygrywa model hybrydowy

31% respondentów badania deklaruje, że przy zakupach prezentów będzie korzystać zarówno ze sklepów stacjonarnych, jak i tych online.

– Nasze wewnętrzne obserwacje i wyniki badania SW Research dla Empiku  utwierdzają nas w przekonaniu, że współcześni konsumenci doceniają synergię zalet, jaką daje połączenie zakupów stacjonarnych z internetowymi. Nastawienie na omnikanałowość przynosi rozwiązania podnoszące komfort zakupów. Dlatego w Empiku oferujemy m.in. usługę ekspresowej rezerwacji produktów oraz bezpłatny odbiór zamówień ze wszystkich 16 kategorii z naszej platformy, nie tylko w salonach stacjonarnych, ale i w tysiącach innych punktów w całym kraju – tłumaczy Szymon Bujalski, dyrektor e-commerce w Empiku.

E-sklepy są cenione za wygodę (55%), możliwość dokonywania zakupów bez wychodzenia z domu (51%), a także oszczędność czasu (49%). Istotna jest również duża różnorodność produktów w jednym miejscu (38%) – np. w przypadku sklepu internetowego Empik oferta obejmuje kilkanaście kategorii, w tym kosmetyki, sport, agd czy Strefę Design.

Zbieżne z danymi sprzedażowymi są też obserwacje z aplikacji Listonic. Z jej analiz wynika, że w okresie od 26.11 do 3.12 br., w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, na listach zakupowych Polaków znalazło się dużo więcej klocków Lego (wzrost o 75%), gier planszowych (45%), lalek (150%), pluszaków (62%), biżuterii (96%) oraz słodyczy (96%). - Część z planowanych zakupów przeznaczona jest zapewne na zbliżające się Mikołajki, a część trafi pod choinkę - coraz częściej przygotowujemy się do Świąt z dużym wyprzedzeniem – mówi Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.

Wracając do badań SW Research dla Empiku: niemal ¼ ankietowanych zadeklarowała zakup świątecznych prezentów już przy okazji Black Week, a więc ze sporym wyprzedzeniem, ale co dziesiąty pytany zajmie się upominkami tuż przed Wigilią. 7% Polaków kilka prezentów kupi wcześniej, ale większość skompletuje na ostatnią chwilę. Biorąc pod uwagę, że niemal połowa „mikołajów” będzie się posiłkować listami stworzonymi przez obdarowywanych, nie powinno być z tym problemu.

Katarzyna Pierzchała 4043 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.