Biedronka rezygnuje z jaj klatkowych

31 grudnia 2021 r. sieć wycofa świeże jaja klatkowe z oferty. Stanie się to cztery lata wcześniej niż pierwotnie zadeklarowany termin.

Jak podkreśla sieć, jest to przemyślany ruch. - Bardzo dokładnie przygotowywaliśmy się do ogłoszenia tej decyzji. To wyzwanie operacyjne także dla naszych partnerów i dostawców. Jednak wiemy, że tak jak dla nas w Biedronce, dla wielu Polaków dobrostan zwierząt jest bardzo istotny. Nasza decyzja to odpowiedź na oczekiwania konsumentów oraz sygnał do zmiany dla całego rynku - mówi Marcin Domański, dyrektor handlowy w sieci Biedronka.
 
W Biedronce w 2019 r. 25% sprzedaży świeżych jaj stanowiły te od kur z chowu ściółkowego, wolnego wybiegu lub ekologicznego, natomiast w 2018 r. było to 20% świeżych jaj. Dzisiejsza deklaracja oznacza, że od 1 stycznia 2022 roku sieć będzie sprzedawała jedynie jaja oznaczane jako 2,1 lub 0, a wycofa te z symbolem 3.
 
Proces wycofywania jaj klatkowych rozpoczyna się już teraz, pierwszy region wycofa jaja klatkowe od 1 stycznia 2021 roku. Ponad 150 sklepów sieci Biedronka na terenie Warszawy, obsługiwanych przez centrum dystrybucyjne w Parzniewie, będzie oferowało klientom jaja świeże tylko z chowu alternatywnego.
 
Decyzja dotyczy zarówno świeżych jaj sprzedawanych pod markami własnymi Biedronki, jak i marek producentów, które okazjonalnie pojawiają się w sklepach sieci Biedronka, jako uzupełnienie asortymentu.
W ciągu najbliższego roku jaja klatkowe będą sukcesywnie wycofywane z kolejnych regionów na terenie kraju.
 
Aby promować bardziej świadomy wybór konsumentów, Biedronka opracowała też systemy znakowania produktów marki własnej - opakowania produktów służą również do dostarczania informacji klientom na temat ochrony środowiska lub dobrostanu zwierząt. Od 2019 r. sieć wprowadziła m.in. oznakowania dotyczące produktów odpowiednich dla wegan i wegetarian (np. ekologiczny napój owsiany goVEGE czy tofu goVEGE).
 
Biedronka to kolejna sieć, która zdecydowała się na wycofanie jaj klatkowych. Sieci Aldi, Auchan, Carrefour i Kaufland już teraz nie oferują jaj świeżych z chowu klatkowego w marce własnej. Z kolei sieć sklepów Gama zredukowała ilość jaj klatkowych w ofercie o 50%. Natomiast w sklepach Lidl, w roku obrotowym 2019, udział jaj z chowu zrównoważonego (ściółkowego, z wolnego wybiegu oraz bio) wynosił 50% sprzedaży świeżych jaj. Ponadto Lidl jako pierwsza sieć handlowa w Polsce – już w 2016 r. zobowiązał się, że do 2025 r. całkowicie zrezygnuje z pozyskiwania jaj z chowu klatkowego do swoich sklepów na całym świecie. Deklaracja sieci zakłada wycofanie się z wykorzystywania “trójek” w przypadku wszystkich jaj i produktów marki własnej, zawierających jaja w składzie. Oznacza to, że od 2025 r. w ofercie Lidla dostępne będą wyłącznie jaja z chowu ściółkowego, wolnego wybiegu oraz ekologiczne jaja bio, które już teraz sprzedawane są w sklepach sieci. Jaj z chowu klatkowego nie oferuje też Frisco.pl.
 
Joanna Hamdan 11794 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.