Black Friday: tłumy, ale nie takie jak rok temu

Według Retail Institute w "czarną sobotę" 28 listopada centra handlowe odwiedziło zdecydowanie mniej konsumentów niż w 2019 roku.

Akcje w sklepach stacjonarnych związane z "Black Friday" skumulowały się w tym roku w sobotę 28 listopada, pierwszym po listopadowym lockdownie dniu, w którym mogły działać niemal wszystkie sklepy w centrach handlowych. Wrażenie osób, które znalazły się w tym dniu w "świątyniach konsumpcji" było takie, że na zakupy ruszyły tłumy spragnione doświadczeń zakupowych i promocji.

Jak jednak pokazują dane Retail Institute, klientów było wyraźnie mniej niż w 2019 roku w tym samym czasie.

– Odwiedzalność w 140 centrach handlowych, w sobotę 28 listopada, tj. w dniu tegorocznej kampanii Black Friday, była o 23,5% niższa w porównaniu do tej samej soboty 2019 r. – podsumowuje Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Niektóre sieci odnotowały jednak rekordy sprzedaży, o czym pisaliśmy m.in. tutaj.

W tym roku kampania Black Friday dotyczyła wybranego asortymentu, a jej celem według Retail Institute było wyprzedanie stanów magazynowych i towarów wolniej rotujących. Poza wyjątkami obniżki sięgały w tym roku 30-50% w branży modowej oraz 20% w sektorze zdrowia i urody.

Black Friday czyli Czarny Piątek jest organizowany co roku w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Wielkiej Brytanii, w ostatni piątek listopada, tuż po Święcie Dziękczynienia. Uznawany w Ameryce Północnej za dzień największych w roku wyprzedaży i obniżek cen, jest również kojarzony od wielu lat z rozpoczęciem przedświątecznych zakupów. W Polsce jest znany szerzej od 2016 roku i powoli zyskuje na popularności.

Według ekspertów Retail Institute, w ciągu najbliższych lat akcje Black Friday zyskają w Polsce własny, polski charakter. Już w tym roku zaobserwowano przekształcanie się Black Friday w Black Week lub Black Weekend. Wiele firm rozpoczęło obniżki cen 5 listopada tj. przed kolejnym lockdownem, przekierowując klientów głównie do kanału sprzedaży online.

Magdalena Weiss 2915 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.