Czarny piątek 2020: handel w sieci bije rekordy

Internetowe platformy zaczynają podsumowywać czarne piątki, soboty, weekendy i tygodnie. I informują o rekordach.

Black Friday 2020 okazał się rekordowym dniem sprzedaży na platformie Shoper, na której działa już ponad 15 tys. polskich sklepów. Łączna wartość transakcji dokonanych przez kupujących była o 53% wyższa niż rok wcześniej podczas "czarnego piątku". Natomiast w porównaniu z poprzednim, "zwykłym" piątkiem liczba zamówień zwiększyła się o 154%, a wartość transakcji – nawet o 161%.
 
Polujący na okazje i promocje klienci rozpoczęli zakupy tuż po północy z czwartku na piątek, gdy platforma odnotowała pierwszy szczyt zainteresowania; mniej niecierpliwi poczekali do rana, a druga wysoka fala zamówień nastąpiła między 6:00 a 11:00 rano. Do 17:00 pokonano obroty z ubiegłego roku.
Największym powodzeniem, podobnie jak zazwyczaj, cieszyły się artykuły z działów zdrowie i uroda, dom i ogród, odzież, elektronika i dziecko. 43% transakcji dotyczyła zakupu ubrań lub kosmetyków.

– Za część notowanych w piątek wzrostów w skali roku odpowiada pojawienie się nowych sklepów na platformie, jak i obserwowana przez nas coraz większa skłonność sprzedawców do prowadzenia działań reklamowych: w październiku aż połowa z nich deklarowała, że ma już zaplanowane akcje promocyjne na ostatni tydzień listopada – ocenia Oliwia Tomalik, marketing manager w Shoperze.

– Jednak przede wszystkim widzimy, jak samo zjawisko Black Friday w sieci z roku na rok się nasila. W tym roku towarzyszyła mu odrobina niepewności. Z jednej strony mamy czas pandemii, co naturalnie przekierowuje klientów do sieci – w październiku wartość transakcji na naszej platformie zwiększyła się o blisko 80% w stosunku co do roku ubiegłego. Z drugiej strony święta zapowiadają się w tym roku bardziej kameralne, a spora część zakupów w Black Friday stanowiły zawsze prezenty. Tegoroczny rekordowy wynik pokazuje jednak, że optymizm nie opuszcza konsumentów – dodaje.

Home & fashion

Jak podaje Grupa Domodi, właściciel serwisów Domodi.pl, Allani.pl i Homebook.pl, w trakcie trwającej tydzień akcji Black Week (23-29.11) jej platformy wygenerowały dla swoich partnerów GMV o łącznej wartości ponad 14 mln zł.

Rekordowym dniem pod względem  klikalności, okazała się być niedziela, 29.11.2020.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez platformę Homebook.pl, przecen z okazji Black Week wyczekiwało aż 62% konsumentów, planując w tym czasie zakupy wnętrzarskie. W czasie tygodnia akcji rabatowych największą popularności wśród użytkowników tego serwisu cieszyły się lampy wiszące, narożniki, krzesła, łóżka, sofy i kanapy oraz fotele. Konsumenci biją rekordy również w zakresie wysokości wydatków przeznaczanych na zakupy wnętrzarskie – średnia wartość pojedynczej transakcji w szczycie przedświątecznych wyprzedaży wyniosła 480 zł.

W porównaniu do zeszłorocznego Black Week, w 2020 roku platforma Homebook.pl odnotowała wzrost odwiedzin o 24%, a grupa osób poszukujących wnętrzarskich dodatków podczas Black Week rozszerzyła się o userów w przedziale wiekowym 65+.

W przypadku branży fashion popyt również utrzymał się na bardzo wysokim poziomie, a chęć zakupów, według badania przeprowadzonego przez platformę Domodi.pl, deklarowało aż 80% respondentów. Największym zainteresowaniem na tej platformie cieszyły się kategorie: kurtki damskie, sukienki oraz kurtki męskie. W przypadku Allani.pl były to: sukienki, kurtki damskie oraz botki.

W ciągu tygodnia wyprzedaży (23.11-29.11) liczba aktywnych użytkowników na dwóch serwisach, według danych wewnętrznych obu modowych platform, wyniosła 3,5 mln osób.

Magdalena Weiss 2923 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.