Zysk właściciela Biedronki niższy o prawie jedną piątą

Biedronka w ciągu trzech kwartałów 2020 roku zwiększyła sprzedaż w złotych dwucyfrowo. Zysk całej grupy jednak spadł.

Skonsolidowana sprzedaż całej grupy Jeronimo Martins w ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku wyniosła 14,2 miliarda euro, o 3,9% niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Organicznie wzrost wyniósł 6,6%. Biedronka poradziła sobie lepiej ze wzrostem w złotych o 10,3%, a LfL o 7,2%. Słabiej wypadła sieć Hebe, która miał 3-proc. wzrost, a na porównywalnej powierzchni odnotowała spadek sprzedaży o 9,4%.

Zysk EBITDA grupy spadł o 1,9% do 1,03 mld euro, zaś zysk netto zmniejszył się rok do roku o 17,8% do 219 milionów euro.

– Sześć z dziewięciu miesięcy 2020 r. to skutki pandemii COVID-19. W tym okresie dzięki determinacji naszych zespołów i elastyczności naszych działań dostosowaliśmy propozycje naszych sieci do złożonych warunków rynkowych, wzmacniając ich asertywność i znaczenie dla konsumenta – powiedział Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins. – Mimo trudnych czasów, w jakich żyjemy, uważam, że dziś jesteśmy lepiej przygotowani niż sześć miesięcy temu, aby sprostać wymaganiom realiów każdego rynku i nadal rosnąć w zrównoważony sposób. Mam świadomość, że niepewność pozostaje bardzo duża. Może to mieć wpływ na okres świąteczny, tradycyjnie tak ważny dla handlu detalicznego żywnością –  dodał.

W Polsce w II kwartale stopniowo znoszono środki ograniczające ruch w sklepach – informuje grupa. – Od czerwca do końca września nie wprowadzono żadnych szczególnych środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się wirusa, które kładłyby się cieniem na detaliczną sprzedaż żywności.

Jednak ruch w sklepach był mniejszy niż zwykle, ponieważ ludzie pracowali w domu i zmniejszali swoją obecność w przestrzeni społecznej.
Biedronka utrzymała w III kwartale elastyczność godzin otwarcia, z której korzystała w II kwartale dostosowane do lokalizacji sklepu i przewidywanego ruchu. Dynamika handlowa i przepływ operacji były dostosowane do mniejszej częstotliwości wizyt.
Hebe, na które w II kwartale mocno wpłynęło zamykanie centrów handlowych, poprawiło swoją działalność i 
wyniki w III kwartale głównie w wyniku zniesienia ograniczeń. Potencjał wzrostu sprzedaży jest nadal ograniczony niską częstotliwością zakupów przez konsumenta – konstatuje JM.

Grupa zauważa, że o ile do końca III kwartału polski rynek nadal wykazywał pewną odporność na wpływ kryzysu. Jednak konsumenci stali się bardziej ostrożni i wrażliwi na poziom cen.

W październiku władze wprowadziły system żółtych lub czerwonych stref w całym kraju. W przypadku handlu detalicznego, dla sklepów zlokalizowanych na obszarach najbardziej dotkniętych (czerwona strefa),
limit dla osób przebywających w sklepie to 1 klient na 15 mkw. (dla sklepów powyżej 100 mkw.) lub 5 klientów na
kasy (w sklepach o powierzchni poniżej 100 mkw.). W ciągu dni nastąpiło również ponowne wprowadzenie
godzin (od 10:00 do 12:00) dla konsumentów w wieku powyżej 60 lat.
– Biedronka potwierdziła swoją zdolność przewidywania i szybko reagowała na potrzeby konsumentów, zdobywając udziały w rynku w całym tym czasie. Nasz główny szyld udowodnił, że nadal zasługuje na preferencje polskich konsumentów poprzez wzmocnienie przywództwa cenowego i jakości produktów. Od połowy października sieć ponownie jako pierwsza wydłużyła godziny otwarcia sklepów w odpowiedzi na początek nowej fazy pandemii – wyjaśnia spółka.
Licząc w euro, Biedronka miała w ciągu dziewięciu  miesięcy 2020 roku sprzedaż wyższą od ubiegłorocznej o 7,3%. Sięgnęła ona wartości 9,91 mld euro.

– Biedronka przewidział warunki rynkowe już na początku pandemii. Sieć reagowała na potrzeby konsumentów za pomocą zwiększonej dostępności poprzez wydłużenie godzin otwarcia. Rezultatem był silny wzrost wydajności, która utrzymała się w III kwartale, co pozwoliło firmie zrekompensować niższy wzrost cen koszyka niz wynosiła inflacja. 
Po wstrzymaniu planów inwestycyjnych na początku pandemii Biedronka obecnie koncentruje się na realizacji programu rozbudowy i modernizacji sklepów. W ciągu dziewięciu miesięcy sieć otworzyła 52 nowe lokalizacje (45 sklepów przybyło netto) i przebudował 167 placówek.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.