60-latkowie szturmują internet

Grupa Domodi: osoby urodzone w latach 1946-1964 przeniosły swoje zakupy do online'u. I sporo tu wydadzą.

Czwarty kwartał roku jest najważniejszy dla handlu, bowiem znajdują się w nim trzy bardzo istotne szczyty zakupowe - święta, poświąteczne wyprzedaże oraz - w ostatni weekend listopada -  Black Friday. W związku z tym ostatnim Grupa Domodi przeprowadziła badanie, w którym sprawdzono w jaki sposób różne pokolenia planują realizować zakupy podczas zbliżającego się Czarnego Piątku.

Największą grupą pytanych okazały się osoby w wieku 55 i więcej lat - stanowiły 31% ankietowanych. Kolejna pod względem liczebności grupa, 35-44-latkowie byli reprezentowani znacznie skromniej (22%). Można by więc założyć, że grupa ta będzie niechętna zakupom online i przenoszonym z innych kulrur zwyczajom. Tymczasem nic podobnego.

Z ankiety wynika, że 47% badanych już dziś wie, że na pewno weźmie udział w BF, natomiast 43% - pozostaje w tej kwestii niezdecydowanych. 10% deklaruje brak zainteresowania tym dniem. Na pytanie, dlaczego Black Friday jest idealną okazją do zrobienia zakupów internauci odpowiadali, że obok niskiej ceny i oczywiście rabatów cenią także możliwość kupienia większej liczby rzeczy oraz dostępność darmowej dostawy. Wśród wymienianych korzyści, istotną okazuje się także zakup rzeczy markowych w atrakcyjnych cenach.

Według badanych optymalny czas trwania Black Friday to weekend - wskazało tak 51% osób. Dla 36% - idealnym jest tydzień, a tylko 6% uważa, że jeden dzień celebrowania jest wystarczający. 

- Dlatego w tym roku, podobnie jak w poprzednim, zdecydowaliśmy się na akcję sprzedażową “Black Week”, która będzie trwała 7 dni. Nasze doświadczenia sprzedażowe pokazują, że to optymalny czas na podejmowanie decyzji zakupowych przez konsumentów - mówi Martyna Głowińska, marketing i PR manager w Grupie Domodi.

Nawyki zakupowe Polaków

55% badanych deklaruje, że rokrocznie ich aktywność zakupowa w trakcie Black Friday  skupiała się głównie na kanale online’owym. Przemawia za tym fakt szybkości znalezienia produktu, wysokość rabatów i brak kolejek w sklepach. 14% ankietowanych wybierało głównie kanały offline’owe w tym czasie, gdyż lubią sprawdzić produkt przed zakupem. Natomiast 24% ankietowanych korzysta z miksu kanałów - przeplatając ze sobą sklepy internetowe ze stacjonarnymi.

Pomimo sytuacji związanej z pandemią, aż 73% badanych deklaruje, że w tym roku ich nawyki zakupowe związane z Black Friday nie ulegną zmianie, z czego: 45% skupi się głównie na sklepach online, 5% zrealizuje swoje potrzeby w sklepach stacjonarnych, 16% - postawi na miks kanałów, a 7% deklaruje całkowitą rezygnację z zakupów w tym czasie. Wśród najmniej skorych do zmian zachowań znalazły się osoby w wieku 25-34 lata.

20% badanych wskazuje, że ich nawyki zmienią się, stawiając głównie na zakupy internetowe. Wśród odpowiadających za zmianą najwięcej jest przedstawicieli pokolenia Y oraz X, czyli odpowiednio osób w przedziałach wiekowych 35-44 i 45-55.

Natomiast zdecydowana większość pokolenia Baby Boomers (urodzonych przed 1964 rokiem) do tej pory kupowała offline. W ankiecie jednak to właśnie oni deklarują zmianę zachowań i przeniesienie się do internetu.

W przypadku najmłodszej z badanych grup, czyli pokolenia Z (przedział wiekowy 16-24) w dużej mierze deklarują oni chęć zobaczenia produktu na żywo przed zakupem, dlatego też w tym roku chętniej postawią na miks kanałów online i offline.

Koszyk zakupowy na Black Friday

W top 3 najchętniej wskazywanych kategorii w trakcie nadchodzącego Black Friday znalazły się: odzież i obuwie, kosmetyki oraz wyposażenie wnętrz. Poza podium znalazły się sprzęty RTV i AGD czy elektronika.

Polacy nie planują także oszczędzać w tym dniu. Na pytanie odnośnie do planowanych wydatków 30% badanych wskazało, że zmieści się w przedziale 100-299 zł. Dla 29% - kwota ta nie przekroczy 300-499 zł, a w tym przedziale cenowym najwięcej wydadzą osoby w wieku 16-24 i 45-55. Natomiast 19% wyda 700 zł  i więcej, a 8% - 500-699 zł.

Najwięcej Baby Boomersów w trakcie Black Friday przeznaczy na zakupy od 100 zł do 299 zł (30%), a niewiele mniej badanych w tym przedziale wiekowym wyda 300-499 zł (29%), a niemal co piąty jest gotowy poświęcić na ten cel 700 i więcej złotych.

Badanie w formie anonimowej ankiety Grupa Domodi przeprowadziła wraz z użytkownikami swoich trzech serwisów: Domodi.pl, Allani.pl oraz Homebook.pl w dniach od 22-28 września 2020. Wzięło w nim udział 86% kobiet i 14% mężczyzn. 

Magdalena Weiss 2832 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.