Black Friday już w sieci, nie w galeriach

W tym roku Black Friday wypada 27 listopada. To amerykańskie święto zakupowe przyjęło się nad Wisłą dzięki wyjątkowym promocjom. W tym roku, z uwagi na pandemię, e-sklepy mogą przeżyć jeszcze większe oblężenie niż zwykle.

Polacy kupują online coraz częściej – już nawet 87% internautów robi zakupy w sieci (Zymetria, Study on behaviours around e-shopping, październik 2020 r.), a aż 74% deklaruje, że skorzysta z okazji w trakcie Black Friday (Deloitte, Zakupy świąteczne 2019. Wyniki i wnioski).

– Rozwój e-commerce w Polsce zmienił nawyki Polaków. Kiedyś robiliśmy rozeznanie w sklepach stacjonarnych, jednak pandemia sprawiła, że coraz częściej sięgamy do internetu i z wyprzedzeniem szukamy rzeczy, które chcielibyśmy kupić pod koniec roku – tłumaczy Marta Nasiadka, Senior SEM Specialist w DevaGroup.

Podkreśla, że trend wyszukiwania produktów z dużym wyprzedzeniem czasowym widoczny jest niezależne od płci – aż 74% rodaków deklaruje, że skorzysta z okazji w trakcie Black Friday (Deloitte, Zakupy świąteczne 2019. Wyniki i wnioski).

Jak pokazuje historia wyszukiwań w Google’u w ciągu ostatnich lat, wraz z początkiem września, wśród kobiet rośnie zainteresowanie przedmiotami z kategorii odzież i obuwie (analiza DevaGroup na podstawie liczby wyszukiwań w Google), w szczególności takimi jak botki damskie, kurtka zimowa damska, płaszcz damski, buty zimowe damskie. Widoczny jest trend uzupełniania garderoby na zimę – podobnego popytu nie widać jednak w kategorii biżuteria. Zainteresowanie nią rośnie dopiero od listopada, gdy Polacy ruszają na polowanie na prezenty świąteczne.

Biżuteria odnotowała przez pandemię koronawirusa znaczące spadki. Według danych Euromonitor International, w tym roku rynek jubilerski skurczy się aż o 22,3% i cofnie się do poziomu sprzed kilku lat. Spadki widać we wszystkich sektorach – od biżuterii luksusowej po tę z niższej półki (Euromonitor International, Jewellery in Poland, sierpień 2020 r.).

Sam sektor luksusowy również nie jest w najlepszej sytuacji – jego globalna wartość może odnotować co najmniej kilkunastoprocentowy spadek, według Bain & Company ma to być od 15 do nawet 35%. Jednak mimo gorszej frekwencji w salonach po lockdownie sprzedaż online uratowała biżuterię.

Ubiegłorocznych trendów zakupowych nie można przełożyć bezpośrednio na ten rok z uwagi na pandemię. - Jednak obserwując wzrost liczby Polaków kupujących online, można śmiało stwierdzić, że tegoroczny Black Friday będzie przyciągał potencjalnych kupujących częściej przed ekrany komputerów czy smartfonów niż do galerii. Nawet po zniesieniu wiosennego lockdownu centra handlowe nie są bowiem odwiedzane tłumnie – mówi ekspertka. - Klientom bezpieczniej jest robić zakupy w sieci. Z najnowszego badania agencji Zymetria wynika, że 87% internautów kupuje online, co oznacza wzrost o 11 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego badania z 2019 r. – objaśnia Marta Nasadka.

DevaGroup to ekspert od reklamy w Internecie. Firma działa w branży od 1999 r. Świadczy usługi związane z: pozycjonowaniem (SEO), Google Ads (SEM) oraz social mediami.

Katarzyna Pierzchała 3944 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.