Wrzesień-plecień: w sieci drożej, w sklepach taniej

Wrzesień był najtańszym miesiącem trzeciego kwartału. Analitycy zaobserwowali też, że e-grocery znów drożeje, a sieci stacjonarne obniżają ceny.

Wrześniowy Raport Koszyka Zakupowego ASM Sales Force Agency zamyka trzeci kwartał br. Według niego podstawowe produkty szybkozbywalne po wakacjach staniały. Ten sam zestaw produktów kosztował także mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ale nie wszędzie ceny okazały się niższe: kanał e-grocery ponownie zdrożał, zwiększając dystans do sklepów stacjonarnych.

- Pandemia miała negatywny wpływ na wysokość wynagrodzeń, a przedłużający się kryzys nadszarpnął także oszczędności Polaków. Jesienna fala wzrostu liczby zachorowań i związane z nią ograniczenia sanitarno-epidemiologiczne skłaniają konsumentów do rozważnych zakupów, szczególnie że przez wzrost kosztów energii i transportu, w sklepach jest ogólnie drożej – wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. - Jednak jak wynika z naszego badania, sieci, by przyciągnąć klienta, oferują podstawowe produkty codziennej potrzeby w konkurencyjnych cenach lub obejmują je promocjami - tłumaczy.

Średnia cena koszyka zakupowego była niższa względem sierpnia o 3,31 zł (1,43%) i wyniosła we wrześniu 227,91 zł. Najdroższe ponownie okazało się e-grocery, przy czym za zakupy online musieliśmy zapłacić aż o 11,01 zł (4,29%) więcej niż w sierpniu (267,42 zł vs. 256,41 zł). Najtaniej było tradycyjnie już w Auchan – cena zestawu badanych produktów wyniosła tam 207,84 zł.

Największe spadki cenowe ASM odnotował w hurtowni Selgros (z 252,06 zł do 221,31 zł). Znacznie taniej było też w sieci Auchan, bo aż o 13,03 zł (przez co lider poprzedniego badania – Biedronka, spadł na drugie miejsce). Odczuwalnie zdrożały jedynie zakupy online oraz w hurtowni Makro – o 7,5 zł. Sieć ta, z wynikiem 238,39 zł, okazała się we wrześniu najdroższą spośród stacjonarnych. 

Wzrósł też rozdźwięk cenowy między koszykiem najdroższym a najtańszym. Różnica wyniosła rekordowe 59,58 zł (wobec 41,67 zł w badaniu sierpniowym).

Zestawienie cen poszczególnych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że większość artykułów FMCG wchodzących w skład koszyka zakupowego ASM SFA, we wrześniu 2020 r. staniała względem ubiegłego roku. Jedynie dodatki, mięso, wędliny i ryby nieznacznie podrożały (poniżej 0,5%), zaś ceny nabiału pozostały niezmienione.

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen 50 produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zalicza się 5 sklepów online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl, szybkikoszyk.pl oraz MEGASAM24.pl. Hybrydę reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Wrześniowe badanie ASM Sales Force Agency objęło wyjątkowo także sieć Dino, która otwiera coraz więcej punktów sprzedaży na terenie całego kraju. Po porównaniu 38 produktów dostępnych we wszystkich sieciach, Dino, okazało się drugim najdroższym sklepem stacjonarnym, zaraz po Makro.

 


 

 

Katarzyna Pierzchała 3944 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.