Globalne wydatki konsumentów spadną w 2020 roku. Przez COVID

Według danych przedstawionych przez StockApps.com wybuch koronawirusa obniży globalne wydatki konsumentów do 44,3 biliona dolarów, co oznacza spadek o 8,6% rok do roku.

Pandemia koronawirusa zmieniła prawie każdy aspekt codziennego życia ludzi, a wydatki konsumenckie nie są wyjątkiem. Niepewność związana z kryzysem COVID-19 spowodowała znaczne zmiany w nawykach konsumentów, zmuszając ich do ograniczenia budżetów i ustalenia priorytetów w wydatkach.

Spadające wydatki konsumentów mają znaczący wpływ na ogólny wzrost produktu krajowego brutto (PKB), biorąc pod uwagę, że odpowiadają one za prawie 70% PKB.

Według danych Statisty, MFW, ONZ, Banku Światowego i Eurostatu, przed kryzysem COVID-19 globalne wydatki konsumentów odnotowywały stały wzrost przez pięć lat z rzędu. W 2015 roku wyniosły one ponad 41,5 biliona dolarów. W ciągu następnych dwunastu miesięcy liczba ta wzrosła do 42,5 biliona dolarów i nadal się zwiększała w kolejnych latach. W 2019 roku konsumenci na całym świecie wydali łącznie 48,5 biliona dolarów, najwyższą kwotę od dekady.

Jednak kryzys związany z koronawirusem spowodował w 2020 roku gwałtowny spadek w 2020 r. Globalne wydatki konsumentów spadną o 4,2 biliona dolarów rok do roku. Niemniej jednak statystyki pokazują, że kolejne lata będą czasem ożywienia, a wydatki konsumentów wzrosną o 20% do 53,5 mld USD w 2022 r.

Dane Statista pokazują także, że najwięcej na śweicie w br. wydadzą na konsumpcję Szwajcarzy - ponad 40 tys. dol. na mieszkańca. Na drugim miejscu uplasował się Luksemburg z około 5 tys. dol mniej. Kolejne miejsca zajmują Islandia, Dania i Norwegia z odpowiednio 34,3 tys. dol., 25,8 tys. dol. oraz 25,6 tys. dol./os.

W tył zwrot

Badanie McKinsey & Company wykazało, że konsumenci stali się coraz bardziej ostrożni, jeśli chodzi o wydatki w 2020 r. Nawet po zniesieniu blokad wiele osób wciąż ma niższe dochody niż przed pandemią, co zmusza je do ograniczenia budżetów i zmiany nawyków zakupowych.

Statystyki pokazują, że dłuższy czas spędzany w zamkniętych pomieszczeniach doprowadził do znacznego wzrostu wydatków konsumentów na artykuły spożywcze, gospodarstwo domowe i rozrywkę domową. W tej kategorii przodują Brazylia, RPA i Indie, z nawet 30% wzrostem wydatków konsumenckich. Największe rynki konsumenckie, takie jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy i Chiny, odnotowały około 15-proc. wzrost zakupów spożywczych w pierwszej połowie 2020 roku.

Jednak ponieważ konsumenci zwracają uwagę na swoje wydatki i zwracają się w stronę tańszych produktów, rok 2020 był świadkiem spadku wydatków na odzież i akcesoria, rozrywkę zewnętrzną, usługi, podróże i transport. Respondenci we wszystkich krajach powiedzieli, że ograniczyli wydatki w tych kategoriach o od 20% do 50%.

Badanie McKinsey ujawniło również, że epidemia COVID-19 spowodowała istotną zmianę w nastawieniu zakupowym. Ponad 60% konsumentów na całym świecie wypróbowało inną markę lub zrobiło zakupy u innego sprzedawcy detalicznego w czasie kryzysu, głównie ze względu na wygodę, wartość i jakość.

W Chinach i Stanach Zjednoczonych ponad 75% konsumentów wypróbowało nową metodę zakupów, a 60% planuje pozostać przy niej po kryzysie. W Wielkiej Brytanii i Niemczech deklarację taką złożyło odpowiednio 71% i 54% konsumentów. W Japonii, gdzie nie wprowadzono blokad, tylko 33% konsumentów zmieniło swoje zwyczaje zakupowe.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 2851 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.