Nawilżane chusteczki [ANALIZA KATEGORII]

Od początku pandemii producenci notują zdecydowanie większe zainteresowanie chusteczkami nawilżanymi dla dzieci, które nadal utrzymuje się na poziomie wyższym niż zwykle.

Ogromne ułatwienie, które poprzednim pokoleniom rodziców było w Polsce praktycznie nieznane, teraz dostępne jest niemal w każdym sklepie. Rynek chusteczek nawilżanych dla dzieci rozwija się bardzo intensywnie. Każdy producent stara się jak najszybciej odpowiadać na potrzeby klientów, zarówno pod względem opakowań, jak i składu. Jeśli szukają oni najlepszej ceny, mogą zaopatrzyć się w chusteczki w podaniach ekonomicznych lub wielopaki (duo, quatro czy nawet sześciopaki). Natomiast jeśli chusteczki potrzebne są doraźnie, producenci oferują opakowania z minimalną liczbą sztuk, idealne np. do torebki czy na spacer. Standardowe opakowania mają po 50-60 szt.

Ostatnio kupujący baczniej zwracają uwagę także na składy produktów, poszukują tych, które mogą pochwalić się prostą listą składników. Na rozwój segmentu chusteczek nawilżonych wpływają również trendy ekologiczne, które stymulują pojawienie się produktów biodegradowalnych czy spłukiwalnych, wykorzystywanie w produkcji włókniny z bawełny organicznej czy celulozy pozyskiwanej ze zrównoważonych źródeł. Trend wzrostowy notują również produkty w opakowaniach nadających się do recyklingu.

Przykładem ostatniej nowości są chociażby chusteczki nawilżane w 99,9% wodą jako odpowiedź na zainteresowanie konsumentów produktami tzw. aqua. Mowa o Pampers Aqua Pure Wipes czy Coconut Wipes, których włóknina wykonana jest w 100% z materiałów pochodzenia naturalnego.

OPAKOWANIA CORAZ MNIEJSZE W 2019 R.
W małych sklepach klienci mają średnio dwa różne warianty chusteczek do wyboru (CMR, 2019 r.). Tu klienci podczas jednych zakupów kupują zwykle jedno opakowanie, płacąc za nie średnio 5,70 zł, czyli o około 4% więcej niż rok wcześniej. Widać to chociażby po sprzedaży chusteczek marki Huggies, która powróciła na polski rynek. Z danych firmy wynika, że wciąż najpopularniejsze formaty to opakowania pojedyncze. W handlu  wielkopowierzchniowym oferta jest nieporównywalnie większa, za to ceny za opakowanie jednostkowe zdarzają się niższe.

Według danych CMR rynek chusteczek nawilżanych dla dzieci należy do trzech głównych marek: Bambino (Grupa Beiersdorf), Pampers (Procter & Gamble), Bobini (Global Cosmed Group). W analizowanych przez ten instytut sklepach małoformatowych (do 300 mkw.) w ubiegłym roku najlepszą rotację w tym segmencie odnotowały chusteczki nawilżane dla niemowląt Bambino w torebce 63 szt.

W danych za bieżący rok może to się zmienić, bowiem w drugiej połowie 2019 r. weszły na rynek chusteczki nawilżane dla niemowląt Fresh Clean Pampers (Procter & Gamble) w torebce 52 szt., które według CMR stale zwiększają swoje udziały wartościowe. Są one potwierdzeniem trendu z ostatnich lat – wzrastający popyt na mniejsze opakowania. W 2019 r. klienci coraz częściej kupowali opakowania zawierające 60 sztuk, kosztem tych większych, mających 72 sztuki.

– Należy również zauważyć, że w ubiegłym roku blisko 1/5 transakcji z chusteczkami nawilżającymi odbyła się z udziałem marki własnej, które mają w tym rynku istotne znaczenie – wskazuje dr Magdalena Wilgatek z CMR.

– Są to jednak dwa różne segmenty, ponieważ polscy konsumenci zazwyczaj poszukują najbardziej przystępnej ceny na rynku, bez żadnych dodatkowych funkcji. Markowe produkty zwykle oferują konsumentom dodatkowe wartości i korzyści – zwraca uwagę Hanna Hanieva, baby & child care brand manager CE, marketing department, Huggies.

Bardzo mocnymi markami własnymi są produkty m.in. takich sieci jak Biedronka (Dada), Rossmann (Baby Dream) czy Lidl (Lupilu).

WIELOPAKI W 2020 R.
Zwykle widać większy popyt na chusteczki nawilżane w ciepłych porach roku, ponieważ wzrasta wtedy liczba przypadków, w których mogą one być używane – już nie tylko przy zmianie pieluchy, ale także np. na spacerze do przetarcia rąk czy umorusanej lodami buźki. W tym roku doszedł jeszcze jeden czynnik, dzięki któremu dane za ten rok mogą się znacząco różnić od tych ubiegłorocznych – koronawirus i związany z nim lockdown.

Na wyniki sprzedażowe musimy jeszcze poczekać. Z rozmów z producentami jasno jednak wynika, że od momentu rozpoczęcia pandemii notują oni zdecydowanie większe zainteresowanie chusteczkami dla dzieci.

– Dotyczy to nie tylko chusteczek dla niemowląt, ale całego segmentu chusteczek nawilżanych – usłyszeliśmy od Hanny Hanievy.

Podobne spostrzeżenia ma Mariola Mirek, senior communication manager baby, fabric and fem care, Procter & Gamble Central Europe (marka Pampers). – Co więcej, większe zainteresowanie chusteczkami nawilżanymi dla dzieci nadal utrzymuje się na wyższym niż zwykle poziomie – dodaje.

Hanna Hanieva dodatkowo zauważa większy popyt na chusteczki antybakteryjne w ostatnich miesiącach. – Ten trend będzie kształtować segment chusteczek nawilżanych w najbliższych latach – uważa przedstawicielka marki Huggies.

Niewiadomą jest z kolei, czy utrzyma się odnotowany w ostatnich miesiącach wzrost sprzedaży wielopaków, widoczny głównie w e-commerce i handlu wielkopowierzchniowym. – Nie mamy na to wpływu. W tym przypadku to koronawirus zdecyduje o liczbie kupowanych jednorazowo opakowań – usłyszeliśmy od większości producentów chusteczek nawilżanych.

ZDANIEM PRODUCENTA

BEATA WASZKIEWICZ, specjalista ds. promocji i marketingu rynku polskiego produktów konsumenckich, TZMO

Chusteczki nawilżane dla dzieci są w zasadzie produktem uniwersalnym, jeśli chodzi o porę roku. W naszym przypadku nie widać tendencji wzrostowych, np. w miesiącach letnich. Jednak ostatnie miesiące pokazały  zwiększone zapotrzebowanie na nie. Rodzice i opiekunowie coraz chętniej korzystają z właściwości oczyszczających i odświeżających, które dają takie chusteczki. Cały czas największą popularnością cieszą się opakowania większe, np. Bella Baby Happy z allantoiną i witaminą E w opakowaniu 64-sztukowym.

Katarzyna Pierzchała 3944 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.