Godziny dla seniorów: handel wyciągnął wnioski [ZESTAWIENIE]

Po kwietniowych doświadczeniach z godzinami dla seniorów, kiedy to sklepy nierzadko świeciły pustkami, sieci handlowe postanowiły temu przeciwdziałać.

Od 15 października w sklepach spożywczych, aptekach, drogeriach - od godziny 10:00 do 12:00 - zakupy znów zrobią wyłącznie seniorzy. Co warte podkreślenia, obostrzenia obowiązują od poniedziałku do piątku, co nie było takie oczywiste. Dopiero wczoraj w godzinach wieczornych ukazało się rozporządzenie regulujące "godziny dla seniorów".  Branża handlowa, która generalnie jest przeciwna temu obostrzeniu, wnioskowała, aby wyłączyć z niej chociaż soboty. Postulat został przez rządzących uwzględniony. 

Tymczasem dane CMR (panel z 1-19 kwietnia 2020, sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 mkw. i supermarketach 301-2500 mkw.), zebrane w czasie, kiedy funkcjonowały godziny dla seniorów, są bezlitosne. Wtedy łączne obroty sklepów w godzinach 11-12 były o prawie 40% niższe niż godzinę później, kiedy zakupy mogli robić już wszyscy klienci.

Dlatego teraz według POHiD, podobnie jak w opinii Polskiej Izby Handlu (PIH) i Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) wspieranie osób starszych w czasie pandemii jest bardzo ważne, ale praktyka z kwietnia br. pokazała, że godziny dla seniorów nie są trafionym pomysłem.

- Sklepy w tym czasie były i ponownie będą niemal puste, bo z doświadczenia wiemy, że osoby starsze i tak kupują w różnych godzinach. Placówki handlowe przyniosą mniejsze dochody do budżetu z tytułu podatków – podkreśla Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Jego zdaniem tuż po godz. 12 klienci w wieku poniżej 65. roku życia będą masowo odwiedzać sklepy i stać w kolejkach, a jak tłok nie jest teraz pożądany. - Jest też wiele sklepów, których klientami są głównie młodsi ludzie - centra biurowe miast, nowe osiedla. Od godz. 10 do 12 będą puste. A po tym czasie będzie w nich tłum – mówi wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Promocje tylko dla seniorów

Aby przeciwdziałać spadkowi obrotów w godzinach dla seniorów sieci kuszą ich zniżkami. Jako pierwsza zareagowała Biedronka. Sieć zachęca seniorów do dokonywania zakupów w godzinach im dedykowanych specjalną ofertą Platynowe Rabaty. Od czwartku 15.10. zaoferuje dodatkowe zniżki na produkty popularne wśród tej grupy klientów. I tak już w czwartek 15.10. osoby powyżej 60. roku życia posiadające kartę Moja Biedronka zapłacą o 30% mniej za chleb krojony 550 g oraz 1 kg cukru przy zakupie 3 kg, zaś kolejnego o 40% mniej za parówki z Szynki Kraina Wędlin oraz za banany.

- Podobnie jak wiosną tego roku, tak i teraz ograniczamy ryzyko dla najbardziej narażonych grup wiekowych, pozwalając im również realnie oszczędzać – tłumaczy Maciej Łukowski, dyrektor handlowy i członek zarządu sieci Biedronka. - Dlatego uruchomiliśmy Platynowe Rabaty dla seniorów od poniedziałku do piątku w godzinach 10-12, kiedy nasze sklepy są tylko do dyspozycji tych klientów – podkreśla.

Warto również odnotować, że sieć wydłużyła godziny pracy aż 2650 sklepów w całym kraju co najmniej do godz. 23:00. Niemal 50 z nich pracuje całodobowo w ramach Akcji 24. Cel tego działania: aby wszyscy klienci Biedronki mieli możliwość dokonywania bezpiecznych i komfortowych zakupów.

Zniżkami kusi też Lidl. Sieć przygotowała specjalne kupony zakupowe obowiązujące tylko dla klientów „60+”, aktywne w godzinach 10:00 – 12:00. W ten sposób chce zachęcić seniorów do korzystania z aplikacji zakupowej Lidl Plus, w której to proponuje specjalne kupony. Już dzisiaj seniorzy znajdą w niej dwa kupony rabatowe. Pierwszy jest na wybrane środki dezynfekująco-higieniczne w cenie o 50% taniej, drugi na kiełbasę głogowską, również za połowę ceny.

Do godzin dla seniorów przygotował się Rossmann. Dostosowując się do zaleceń daje im możliwość zrobienia zakupów z dodatkową zniżką. Od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 - 12:00 każdy senior, odwiedzając drogerie sieci otrzyma dodatkowe 10% zniżki na całe zakupy. Akcja trwa od 15.10 do 31.10, rabat nalicza się od ceny regularnej i promocyjnej. Warto pamiętać, że zniżka obowiązuje tylko w sklepach stacjonarnych, rabat nalicza się przy każdych zakupach, a promocja nie obejmuje parafarmaceutyków, mlek początkowych oraz alkoholi.

Również Stokrotka uruchomiła 16 października akcję promocyjną dedykowaną klientom powyżej 60. roku życia. Na początek zostały obniżone ceny wszystkich rodzajów chleba i margaryny do smarowania pieczywa w kubkach. Seniorzy mogę je kupić z 20% rabatem. Promocja w sklepach Stokrotki potrwa do 23 października.

 

 

Katarzyna Pierzchała 3838 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.