Wege warte miliony, przybywa Polaków na diecie wege

Nielsen po raz pierwszy zbadał rynek produktów dla wegetarian. Sprawdź, które produkty osiągnęły najwyższą wartość sprzedaży i - przy okazji - dowiedz się, ilu Polaków deklaruje przejście na dietę wegetariańską, i dlaczego.

Mleka roślinne, dania gotowe i pasty kanapkowe to najczęściej kupowane przez Polaków roślinne zamienniki produktów zwierzęcych. Roczna wartość ich sprzedaży wyniosła w sierpniu br. 441 mln zł.

Nielsen zbadał po raz pierwszy polski rynek produktów dla wegetarian. Największą wartość osiągnęły mleka roślinne: 253 mln zł, dania gotowe typu wege burgery, czy falafele 107 mln zł oraz pasty kanapkowe 81 mln zł. Wszystkie wskazane produkty odnotowują dwucyfrowe wzrosty wynoszące odpowiednio: 30%, 16% i 23%. Taki trend jest widoczny już od kilku lat. Wpływają na to postawy konsumentów o coraz zasobniejszych portfelach, gotowych wydawać więcej na zakupy spożywcze, poszukujący zdrowych produktów - mówi Bożena Rudaś, Business Development Senior Consultant w Nielsen Connect.

Okazuje się również, że produkty wegetariańskie niekoniecznie stanowią konkurencję dla mięsa.

- Po produkty wegetariańskie coraz częściej sięgają również flexitarianie i mięsożercy ciekawi nowych smaków. Jednocześnie wzrost sprzedaży produktów wegańskich nie wpływa na sprzedaż mięsa, stanowiącego jedną z największych kategorii FMCG. Mięso i wędliny paczkowane odnotowały w sierpniu br. 11% wzrosty. Na sprzedaż mięsa mogą wpływać te same czynniki, jakie obserwujemy w przypadku produktów wegetariańskich, czyli coraz bogatsza oferta w sklepach, przystępne ceny, popularyzacja kuchni innych krajów, otwartość na innowacje - analizuje Aldona Padula, Associate Manager w Nielsen Connect.

Polska na czele wegerewolucji?

W 2017 roku portal Happycow.com umieścił Warszawę na 3 miejscu światowego rankingu miast przyjaznych weganom. Stolica Polski znalazła się wówczas w zestawieniu tuż za Berlinem i Los Angeles, wyprzedzając takie zróżnicowane etnicznie metropolie jak Nowy Jork czy Londyn. Z dzisiejszej perspektywy dziwi to już zdecydowanie mniej. Trend wege stał się częścią naszego codziennego życia. Dlatego w tym roku serwis Pyszne.pl uczynił wegetarianizm jednym z głównych tematów swojego tegorocznego Raportu Food Trendów.

Wynika z niego, że diety wegetariańskiej przestrzega ponad milion Polaków w przedziale wiekowym 18-65, a jej wypróbowanie w przyszłości rozważają kolejne 2 miliony.

Wiele osób zdecydowało się na zmianę przyzwyczajeń stosunkowo niedawno – 50% wegetarian stosuje tę dietę krócej niż rok. Nie brak jednak także długodystansowców, którzy funkcjonują bez mięsa od 10 lat i dłużej. Weganizm wprowadziło do swojego życia ponad 250 tysięcy osób, a w przyszłości chciałoby go spróbować ponad milion z nas. Ale nie tylko wegetarianie i weganie odpowiadają za zwiększone zainteresowanie falafelem.

Coraz więcej Polaków zostaje fleksitarianami, świadomie ograniczając mięso w diecie, na przykład rezerwując je tylko na specjalne okazje towarzyskie.

Mięso – jeść czy nie?

Argumentów za wypróbowaniem diety wegetariańskiej jest wiele i względy ideologiczne odgrywają w społeczeństwie mniejszą rolę niż można by się spodziewać. Raport Food Trendów Pyszne.pl wskazuje, że skłania nas do tego przede wszystkim niezadowolenie z dostępnego w sklepach mięsa – co do jego jakości ma wątpliwości aż 54% respondentów. Niektórych do eksperymentów zachęca coraz lepsza dostępność zamienników mięsa (36%) i bogata oferta dla wegetarian w restauracjach (33%). Wegetarianizm postrzegany jest również jako sposób na schudnięcie – na taki efekt liczy 31% osób rozważających zmianę nawyków żywieniowych. Tylko 30% potencjalnych wegetarian motywują względy ideologiczne.

Pyszne.pl sprawdziło również, co powstrzymuje Polaków przed przejściem na dietę wegetariańską. 41% respondentów wskazało na silne przyzwyczajenia dietetyczne, a 51% wręcz nie wyobraża sobie zrezygnować z mięsa.

Ilona Mrozowska 3823 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.