Glovo: Chcemy iść do przodu, niezależnie od sytuacji

- Przed COVID-19 sfinalizowanie umów z największymi detalistami i dużymi firmami trwało nawet 3 lata. W trakcie pandemii proces ten skrócił się do ... kilku tygodni. Carlos A. Silván, główny manager Glovo Polska, zdradza kulisy działalności tej coraz popularniejszej aplikacji [WYWIAD].

HE: Glovo podjęło podczas pandemii współpracę z kilkoma sieciami handlowymi. Z którą z nich obroty są najwyższe?

Carlos A. Silván (na zdjęciu), główny manager Glovo Polska: Wszystkie współprace są bardzo owocne, rozwijają się i poszerzają o kolejne punkty. W Polsce użytkownicy Glovo mogą już skorzystać z dostawy produktów między innymi z takich sklepów jak Biedronka, Carrefour Express czy Auchan. Glovo nawiązało także pilotażową współpracę z siecią stacji benzynowych Bp – użytkownicy z Krakowa oraz Warszawy mogą zamawiać produkty z oferty Wild Bean Cafe oraz te dostępne na stacji. 

Z ilu sklepów łącznie i w ilu miastach Glovo dostarcza zakupy?

Dzisiaj aplikacja Glovo ma ponad 2,5 miliona aktywnych użytkowników miesięcznie, flotę 50 000 aktywnych kurierów i ponad 50 000 stowarzyszonych partnerów na całym świecie. Na polskim rynku z Glovo można skorzystać w 33 miastach w Polsce: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Gdańsk, Gdynia, Poznań, Katowice, Sopot, Lublin, Szczecin, Toruń, Bydgoszcz, Białystok, Rzeszów, Olsztyn, Opole, Płock, Gliwice, Sosnowiec, Chorzów, Gorzów Wielkopolski, Elbląg, Częstochowa, Bielsko-Biała, Rybnik, Kielce, Bytom, Tychy, Radom, Dąbrowa Górnicza, Zielona Góra, Koszalin. Na ten moment współpracujemy z ponad 3700 punktami partnerskimi, jakimi są sklepy, sieci handlowe, kawiarnie, restauracje i punkty usługowe. Jednocześnie aktywnie działamy na rzecz rozwijania naszej aplikacji, tak by zapewnić użytkownikom dodatkowe i atrakcyjne funkcjonalności odpowiadające ich zapotrzebowaniom.

Za jaką część dostaw odpowiadają e-zakupy spożywcze vs. np restauracje? Udział tych ostatnich wzrósł, bo ludzie boją się chodzić do lokali, czy spadł, bo część restauratorów zbankrutowała?

Zakupy spożywcze odpowiadają obecnie odpowiadają 15% wszystkich zamówień w Glovo. Udziały w poszczególnych kategoriach są stosunkowo stałe, największy wzrost zakupów spożywczych zauważyliśmy w czasie lockdownu. Konsumenci dzięki naszym usługom mogli pozostać w domu i bez obaw korzystać z dostawy produktów pod same drzwi.

Czasem z aplikacji znikają tak popularne kategorie jak "sklepy" - a jest tu m.in. Carrefour Express, oraz "apteki". Z czego to wynika?

W szczytowych momentach dnia, kiedy liczba zamówień znacząco przewyższa możliwości aktywnych kurierów na platformie wyłączamy chwilowo wybrane kategorie. W ten sposób zapewniamy użytkownikom jak najlepsze doświadczenia oraz balansujemy pomiędzy popytem i podażą. Współpraca z Carrefour Express cały czas się rozwija, a pozostałe kategorie, takie jak apteki cieszą się nieustannie rosnącym zainteresowaniem.

Jest też współpraca z Auchan.

Tak, od lipca. Zamówień z tego sklepu można dokonywać za pomocą aplikacji z pięciu sklepów w czterech polskich miastach: Łodzi, Gdańsku, Katowicach i Krakowie. Jednak już w połowie października dołączy do nich kolejnych 21 sklepów partnerskich. Wcześniej dostawy za pomocą aplikacji były testowane na rynku ukraińskim i zakończyły się powodzeniem. Firmy zaangażowane we współpracę były zadowolone z usług, więc zdecydowały się nawiązać partnerstwo strategiczne na czterech rynkach europejskich – w Polsce, Hiszpanii, Portugalii i na Ukrainie.

Ilu kurierów obsługuje obecnie e-zakupy w Polsce?

Ponad 2000. Ze względu na dynamiczny rozwój naszej aplikacji i dołączanie kolejnych miast, usług i partnerów, liczba kurierów w naszej flocie wciąż wzrasta. Szacujemy, że w ciągu najbliższego roku zwiększy się kilkukrotnie.

Zamierzają Państwo podejmować współpracę z kolejnymi sieciami?

Glovo jest filarem segmentu delivery w Polsce, który rozwija się bardzo dynamicznie. Stale robimy wszystko, by możliwie jak najlepiej odpowiadać na potrzeby naszych użytkowników. Jednym z obszarów, które mocno rozwijamy jest właśnie współpraca z kolejnymi partnerami w postaci sieci handlowych, sklepów oraz restauracji. Obecnie trwają negocjacje, jednak na ten moment nie możemy wyjawić marki.

Plany inwestycyjne Glovo zmieniły się podczas pandemii?

Znacząco nie, ale bez wątpienia przyspieszyła dostęp konsumentów do produktów z dużych sklepów, zwłaszcza w sektorze spożywczym. Przed COVID-19 sfinalizowanie umów z największymi detalistami i dużymi firmami bywało czasochłonne. Umowy, które negocjowaliśmy na różnych rynkach czasem nawet od trzech lat, udało nam się sfinalizować w ciągu kilku tygodni.

Zauważyliśmy rosnące zainteresowanie ze strony nowych restauracji i sklepów, które chcą zabezpieczyć swoją działalność i pozyskać nowych klientów.

Kryzys przyspieszył też cyfryzację innych sektorów, które zostały pozbawione możliwości fizycznej działalności, od lokalnych sklepów i kiosków po supermarkety i sklepy z elektroniką. Ich integrację ułatwił sposób, w jaki zaprojektowaliśmy Glovo, czyli jako aplikację umożliwiającą dostarczanie wielu kategorii produktowych.

Średnia liczba produktów w koszyku kompletowanym przez naszych użytkowników w kwietniu wzrosła w Polsce o 274% w porównaniu do lutego. Zamówienia artykułów spożywczych za pośrednictwem naszej platformy globalnie urosły prawie 6-krotnie.

Obecnie liczba zamówień wciąż utrzymuje się na poziomie wyższym niż przed okresem pandemii. Rynek jasno pokazuje, że konsumenci oczekują już nie tylko możliwie szybkiej dostawy przez cały dzień, ale także szerokiego wachlarza produktów, jakie oferują im platformy zakupowe. I to jest nasze wyzwanie na najbliższy czas, niezależnie od sytuacji na świecie.

Magdalena Weiss 2774 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.