Auchan: zmiany w e-dostawach, kierowcy narzekają

"Zmieniamy się dla Was. Teraz zamówienia dostarczamy w papierowych torbach" - taki komunikat dostali klienci e-sklepu AuchanDirect.pl. - Dla nas to zwrot na gorsze - żalą się kierowcy dostarczający te zakupy.

Do września br. zamówienia z AuchanDirect.pl przyjeżdżały spakowane w pakowne kartony o wymiarach 40x30x37 cm (długość x szerokość x wysokość). Jeśli zdarzały się szklane opakowania, oddzielone były specjalnymi kartonowymi separatorami. Dostawy z tego e-sklepu świeciły za niedościgły wzór dla jego konkurentów.

Od września nastąpiła jednak zmiana dotycząca metody pakowania – teraz zamiast kartonów używane są torby papierowe, które z kolei do transportu umieszczane są dużych plastikowych skrzyniach. Zgodnie z przyjętą strategią nawet opakowanie papieru toaletowego pakowane jest w skrzyniach.

- To dla nas jest koszmar. Każda ze skrzynek waży około 2 kg, więc proszę sobie wyobrazić, ile dodatkowych kilogramów dziennie musimy wnosić do klientów – mówi nam jeden z kierowców AuchanDirect.pl.

Jego kolega zwraca też uwagę na inny jeszcze aspekt wrześniowej zmiany. - Do tej pory wnosiliśmy klientom kartony, a oni rozpakowywali je sobie w dogodnym momencie. Teraz sami musimy rozpakować skrzynki, które dostarczamy pod drzwi, poczekać, aż klienci wniosą torby do domu. A to trwa – opowiada. - Skutkuje to tym, że zamiast 15 kursów dziennie do tej pory, robię teraz 12 – opowiada.

To oznacza, że wobec zwiększonego w ostatnich miesiącach zapotrzebowania na dostawy online, AuchanDirect.pl może de facto obsłużyć mniej zamówień.

Z czego wynika ta zmiana?

- Z oszczędności. Podobno te kartony dużo centralę kosztowały, a mało kto je zwracał, choć była taka możliwość – tłumaczy nam jeden z kierowców. - Tylko co to za oszczędność, jeśli teraz więcej wozów musi wyjechać w miasto, żeby zrealizować zlecenia? Potrzeba też więcej kierowców – argumentuje.

Z pytaniami o powody zmiany zwróciliśmy się do centrali Auchan Retail Polska, która zarządza siecią sklepów stacjonarnych Auchan, ale też sklepem internetowym.

- Według naszych szacunków, korzystając do końca 2020 r. z kartonów przy dostawach zakupów, zużycie papieru w skali roku wyniosłoby 324 tony, używając toreb papierowych spada  ono do  82 ton – tłumaczy nam Dorota Patejko, dyrektor ds. komunikacji i CSR, Auchan Retail Polska. - Dzięki tej zmianie oszczędzamy 75% surowca, a kluczową rolę odgrywa gramatura opakowania. Palety, w których przywożone są zakupy są eksploatowane w obiegu zamkniętym, co dodatkowo obniża wpływ środowiskowy zmodyfikowanego procesu – dodaje.

Podkreśla przy tym, że przyjęte obecnie rozwiązanie jest więc korzystne dla środowiska, potwierdza również zaangażowanie Auchan w propagowanie ruchu zero waste i gospodarki  o obiegu zamkniętym.

- Jeśli chodzi o rozpakowywanie towaru, proces nie uległ zmianie – nadal zajmują się tym kierowcy. Czas pracy jest podobny – mówi Patejko.

Ustaliliśmy, że podobnie jak w przypadku kartonów, torby są produkowane specjalnie dla Auchan Direct. Kartony nie były odzyskiwane z dostaw ze sklepów stacjonarnych, stąd dla operatora był to duży wydatek. Jak duży, tego nie wiemy. 

Dorota Patejko wyjaśnia za to, że Auchan w ramach swojej polityki gospodarki odpadami prowadzi działania w duchu zero waste. Wszystkie wytwarzane odpady są sortowane na grupy, które następnie są poddawane procesom recyklingu, tam gdzie jest to możliwe.

- W przypadku folii i kartonu, w których towary przyjeżdżają do sklepów Auchan, 100% odpadów (surowców wtórnych) jest przekazywane  do recyklingu. Makulatura trafia bezpośrednio do papierni, gdzie zostaje przerobiona na opakowania tekturowe, ręczniki jednorazowe itd., zaś tworzywa sztuczne są przerabiane na granulat, który jest komponentem do dalszej produkcji różnego typu produktów z tworzyw sztucznych – tłumaczy przedstawicielka Auchan.

Dodaje przy tym, że zgodnie z założeniami strategii Auchan 2022 firma zmienia opakowania produktów marki własnej, aby stały się bardziej przyjazne środowiskowo, podejmuje też liczne inicjatywy mające na celu walkę z marnotrawieniem żywności, ograniczeniem zużycia plastiku i redukcją śladu węglowego.

- Rezygnacją z kartonów na rzecz skrzynek i wszelkimi związanymi z tym zmianami niestety nasz pracodawca zaprzecza tym ideom, o których mówi pani rzeczniczka. Szkoda, że nikt nie zapytał nas o zdanie, tylko dołożyli nam pracy, oczywiście za te same pieniądze – nie kryje rozczarowania jeden z kierowców.

Katarzyna Pierzchała 3838 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.