Zapasy z podpaskami [ANALIZA KATEGORII]

Spowodowane koronawirusem zwiększone zakupy produktów higienicznych w marcu objęły także artykuły higieny intymnej dla pań. Co dalej? Niezmiennie spada populacja kobiet w wieku rozrodczym. Producenci są jednak dobrej myśli.

Gdy świat obiegały zdjęcia konsumentów z wózkami wypełnionymi papierem toaletowym i innymi produktami do dezynfekcji i sprzątania, trudno było wśród nich zaobserwować zakupy podpasek, wkładek czy tamponów. A jednak były tam. Producenci zanotowali wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach, także w przypadku cieszących się najmniejszą popularnością tamponów.

Kiedy Nielsen podsumowywał zakupy podczas pandemicznych miesięcy i podzielił kategorie na cztery grupy, środki do higieny intymnej znalazły się w grupie „stockersów” – produktów kupowanych na zapas, a potem stopniowo zużywanych. Kategorie te wzrosły w marcu o 33,5%, ale już w kwietniu odnotowały spadek rok do roku o 6,3%, a w maju – nawet o 10,3%. Mimo to między styczniem a majem włącznie grupa ta miała sprzedaż o 5,7% wyższą niż rok wcześniej, choć jest to tempo wolniejsze od odnotowanego w analogicznym okresie 2019 r. (wzrost o 6,8%).

– Podobnie jak w innych branżach, w pierwszych tygodniach od wybuchu pandemii COVID-19 zaobserwowaliśmy znaczący wzrost sprzedaży wszystkich grup produktowych – zarówno podpasek, wkładek, jak i tamponów – mówi Agnieszka Andrzejewska, starszy specjalista ds. promocji w Toruńskich Zakładach Materiałów Opatrunkowych. – Niepewność związana z aktualną sytuacją zdrowotną oraz obostrzeniami wprowadzanymi przez władzę miała istotny wpływ na zachowania konsumentów, którzy dokonywali zakupów na kilkutygodniowy zapas.

MAŁY FORMAT ROŚNIE
Ciekawym zjawiskiem, widocznym zwłaszcza w okresie najmocniejszych obostrzeń, było przenoszenie się klientów do sklepów małego formatu, położonych jak najbliżej domu i robienie całych zakupów za jednym razem, na czym straciły drogerie, w których oferta żywności jest albo bardzo ograniczona, albo żadna. Tym samym, choć w normalnych warunkach sklepy małoformatowe bywają wykorzystywane jako miejsce zakupów podpasek, tamponów i wkładek raczej w przypadku „alertu” niż na co dzień, w tym roku mogły cieszyć się większymi zakupami.

– Kategoria ta zanotowała wzrost sprzedaży wolumenowej w I kwartale tego roku o blisko 8%, na co niewątpliwy wpływ miał okres pandemii. W marcu tego roku odnotowano wzrost sprzedaży wolumenowej o jedną czwartą w porównaniu z marcem roku 2019 – mówi dr Magdalena Wilgatek z CMR.

Polki zdecydowanie preferują podpaski we wszystkich rodzajach sklepów, choć można przypuszczać, że z definicji droższe tampony sprzedają się lepiej w sklepach dyskontowych, drogeriach i hipermarketach. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. podpaski odpowiadają aż za 70% wolumenu, do wkładek należy 22%, a do tamponów 8%.

Najpopularniejsze marki w tej kategorii to Bella (Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych), Naturella (Procter & Gamble), Always (Procter & Gamble) oraz O.B. i Carefree (Johnson & Johnson). – Łącznie wymienieni producenci skupiają około 98% udziałów wartościowych w sklepach małego formatu – informuje dr Magdalena Wilgatek z CMR. – Podpaski znajdziemy średnio w 80% placówek małoformatowych, wkładki higieniczne w 6 na10 placówek małego formatu, tampony zaś tylko w połowie placówek małego formatu. Klient może wybierać spośród średnio 12 różnych wariantów podpasek, tamponów i wkładek higienicznych – dodaje.

EKOLOGIA NA TOPIE
Choć populacja kobiet w wieku rozrodczym się zmniejsza i według prognoz dalej będzie się kurczyć (z wyliczeń Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że między 2013 a 2050 r. spadnie o ok. 4 mln pań), producenci nie martwią się zmniejszaniem grupy docelowej. Polki stawiają bowiem na jakość i są gotowe zapłacić więcej za produkty chłonne, miękkie, niewidoczne, niebrudzące brzegów bielizny (stąd najchętniej klientki sięgają po podpaski ze „skrzydełkami”), maskujące nieprzyjemny zapach, a przy tym przyjazne dla skóry. Na rynku dostępne są produkty większe, mniejsze, klasyczne, ultracienkie, wytłaczane w estetyczne wzory, aromatyzowane, dostosowane kształtem do stringów (wkładki) czy czarne (do ciemnej bielizny).

Do tego konsumentki zaczynają zwracać uwagę na kwestie ekologiczne. I tak na przykład Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych wprowadziły w swoich wkładkach Bella Intima pokrywę z bawełny
z upraw ekologicznych.

Rynek ponadto rozrasta się o nowe segmenty, takie jak np. chusteczki do higieny intymnej. Dodatkowo coraz bardziej otwarcie mówi się publicznie o problemie nietrzymania moczu, zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Choć powstaje specjalna chłonna bielizna, duża część pań korzysta w celu zaradzenia temu problemowi z podpasek lub wkładek. Dlatego producenci wciąż udoskonalają swoje produkty.

______________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTA

AGNIESZKA ANDRZEJEWSKA, starszy specjalista ds. promocji, TZMO
W przypadku podpasek marki Bella niesłabnącym powodzeniem cieszą się ultracienkie Bella Perfecta Ultra, dostępne aż w dziesięciu różnych wariantach (m.in. różne rozmiary, różne rodzaje okrywy). Nieustannie pracujemy nad naszą ofertą, tak aby dostarczać klientkom produkty o jak najwyższej jakości, dbając o wysoką chłonność oraz poczucie komfortu. Osłonki boczne podpasek Bella Perfecta Ultra zostały powiększone o 30% w porównaniu z poprzednią wersją wyboru, poprawiliśmy również poczucie suchości wyrobu. Wkładki higieniczne zdaniem klientek powinny być miękkie, elastyczne, dobrze dopasowane do ciała i bielizny. Powinny również zapewniać poczucie świeżości. Oferta wkładek marki Bella jest bardzo szeroka – od wkładek klasycznych (grubszych, tj. Bella Panty Classic czy Bella Panty New) po ultracienkie, o różnych rozmiarach i stopniach chłonności (Bella Herbs, Bella Intima, Bella Ideale). Na jesieni planujemy działania reklamowe wspierające nasze kluczowe linie, tj. Bella Perfecta Ultra (podpaski) oraz Bella Intima (wkładki), w której dotychczasowa bawełniana okrywa uległa zmianie na okrywę z bawełny organicznej, pochodzącej z upraw ekologicznych.

Magdalena Weiss 2776 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.