Amazon zdominował niemiecki e-handel

Przy okazji debiutu Allegro rynek przypomniał sobie o planowanym starcie polskiej platformy Amazona, który miałby nastąpić jeszcze w tym roku.

O tym, że Amazon prowadzi rozmowy z Pocztą Polską na temat współpracy przy dostawach na polskim rynku, "Gazeta Wyborcza" informowała już w lutym.

Wybuch pandemii w Europie i spowodowany nią lockdown tylko przyspieszyły rozwój handlu internetowego i wzrost sklepów oraz platform internetowych, Polsce wciąż jeszcze daleko do takich rynków, jak Niemcy, gdzie ma o połowę większy udział niż w Polsce, czy Wielka Brytania, gdzie udział ten jest ponaddwukrotnie większy. Dla Amazona, który działa po sąsiedzku, a w Polsce od kilku lat prowadzi magazyny (najnowszy, w Gliwicach, został otwarty w tym roku) może to być dobry moment na zdobycie udziałów i uruchomienie pełnej polskiej wersji platformy.

Przyjrzyjmy się, jak rynek ten wygląda w Niemczech. Według rankingu EHI 100 najwięksi gracze to dostawcy artykułów niespożywczych, elektroniki użytkowej oraz kosmetyków. W 2019 roku zwiększyli oni sprzedaż o 11,6% do 37,5 miliarda euro. 

Nie budzi zdziwienia, że pozycję lidera zajmuje Amazon. Jego dystans do znacznie dłużej działających w Niemczech rodzimych sklepów jest ogromny. W ub. roku sprzedaż sięgnęła prawie 10,5 mld euro i była przeszło trzy razy taka, jak drugiej w kolejności firmy Otto, istniejącej od 1949 roku. Trzecie miejsce zajmuje Zalando z obrotami na poziomie 1,6 mld euro. Dość powiedzieć, że amerykański gigant prześcignął pod tym względem dziewięć pozostałych sprzedawców z pierwszej dziesiątki, wśród których są m.in. Media Markt, Lidl, Saturn, Bonprix czy Apple. Sam odpowiada za 28% obrotów osiągniętych przez sto największych sklepów internetowych w Niemczech, a w ubiegłym roku zwiększył skalę działalności o 13%. 

Allegro na nieporównanie mniejszym rynku miało w 2019 roku 2,39 mld zł przychodów, urosły one wobec poprzedniego roku o 31%.

Magdalena Weiss 2767 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.