Wojas stracił już przez COVID 10 mln zł

Właściciel sieci sklepów z obuwiem Wojas i Bartek będzie miał w tym roku skonsolidowane przychody o ok. 14% niższe niż w 2019 r.

- Na spadek przychodów ze sprzedaży wpływ ma epidemia koronawirusa COVID - 19 oraz administracyjne zamknięcie od dnia 14 marca do dnia 3 maja 2020 roku sklepów Wojas i Bartek w centrach handlowych, gdzie znajduje się 97% sklepów własnych - informuje spółka - Dodatkowo w tym okresie wiosennym przypadającym na czas zamknięcia sklepów, Wojas SA w normalnych okolicznościach notuje wzrost sprzedaży ze zwiększoną marżą brutto, co przekłada się na przyrost zysku operacyjnego (EBIT) - wyjaśnia Grupa.

W efekcie skonsolidowane detaliczne przychody ze sprzedaży spadły w marcu o 52,5%, w kwietniu 70,9%, a w maju o 38% w porównaniu do analogicznych okresów 2019 r. Od miesiąca czerwca 2020 r nastąpiła stabilizacja uzyskiwanych przychodów w stosunku do 2019 r. przy wyraźnym wzroście sprzedaży online i spadku o kilka p.p. sprzedaży w kanale offline, głównie ze względu na spadek - o około połowę - ruchu w galeriach handlowych. Spadek popytu konsumpcyjnego, a więc i wielkości sprzedaży, a co za tym idzie - automatyczny wzrost stanów magazynowych z obuwiem, spowodował "przejściowy niedobór płynnościowy", a także obniżkę jednostkowych cen i uzyskiwanej marży brutto. To z kolei przełożyło się na wyniki na poziomie operacyjnym, bo większość kosztów to wynagrodzenia lub czynsze.

- Grupa Wojas szacuje, iż w związku z pandemią SARS-COV-2 powstała sporych rozmiarów luka płynnościowa. Sytuacja związana z pandemią spowodowała dodatkowe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy w Grupie w związku z zapadalnością zobowiązań handlowych zakupionej kolekcji wiosna lato 2020, wzrostem zapasów oraz potrzebą zatowarowania kolekcji jesień-zima 2020/21 informuje detalista. - Straty związane z utratą całego sezonu sprzedażowego wiosna-lato 2020 można szacować już na ponad 10 mln złotych na poziomie wyniku EBIT lub zysku netto.

W I półroczu 2020 roku Wojas miał 102,82 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, o 16,4% mniej niż rok wcześniej. W sklepach stacjonarnych sprzedaż spadła o 42,1%, natomiast obroty przez internet wzrosły o 43% i stanowią już jedną trzecią sprzedaży Grupy. 

Strata operacyjna po I półroczu 2020 r. wyniosła 7,74 mln zł w porównaniu do zysku w wysokości 3,57 mln zł po I półroczu 2019. Strata netto przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosła po I półroczu 2020 minus 8,37 mln zł w porównaniu do niemal dwumilionowego zysku rok wcześniej. 

Magdalena Weiss 2775 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.