Tesco liderem w zakresie walki z marnowaniem żywności

Wskazuje na to koalicja Champions 12.3 - Organizacja Narodów Zjednoczonych.

Nowy raport roczny koalicji Champions 12.3, czyli koalicji zrzeszającej przedsiębiorstwa z branży spożywczej, pokazuje, że na 10 lat przed założonym terminem osiągnięcia celu 12.3 do 2030 roku – redukcji ilości marnowanej żywności o ponad połowę, świat daleki jest od jego realizacji. Sytuację dodatkowo utrudnia trwająca pandemia COVID-19.

Według raportu, aby osiągnąć zakładany cel, w działania powinno zaangażować się kolejne rządy państw i firmy, które zobowiążą się do wprowadzenia w życie planu opartego na trzech prostych zasadach „Ustalenia celu – Mierzenia efektów – Działania” (ang. Target- Measure – Act”) i regularnego publikowania danych o marnowanej żywności.

Raport wskazuje jednoznacznie, że to rozwiązanie sprawdziło się w przypadku Tesco. Detalista pokazuje, że przy odpowiednim podejściu, realizacja założonych planów jest możliwa.

- Naszą największą troską jest maksymalne wykorzystanie potencjału produktów i nie wyrzucanie tych, które nadają się do spożycia, dlatego wdrożyliśmy szereg rozwiązań, by ograniczać to zjawisko. Wyniki, jakie Tesco osiąga w walce z marnowaniem żywności pokazują, że podejście „Target-Measure– Act” jest tym właściwym. Rozpoczęliśmy nasze działania od usprawnienia procesów operacyjnych, m.in. zmniejszenia przestrzeni sprzedażowej, uproszczenia ofert, poprawy dokładności systemów prognozowania, zamawiania i obniżania cen - mówi Daria Kulińska, dyrektorka komunikacji Tesco Polska.

- Ulepszyliśmy także proces zarządzania nadwyżkami żywności, poprzez programy redystrybucji żywności, by dać produktom „drugie życie”. 773 sklepy w całej Europie Środkowej przekazują obecnie nadwyżki, m.in. Bankom Żywności oraz innym partnerom, którzy wspierają potrzebujących. Jeśli produkty nie są już bezpieczne do spożycia przez ludzi, przekazujemy je na paszę dla zwierząt - dodaje.

Od kiedy po raz pierwszy Tesco opublikowało dane o marnowaniu żywności w roku finansowym 2016/17, firma globalnie zredukowała poziom marnowania żywności o 66%. Porównując te dane z całkowitą sprzedażą żywności, zmniejszono skalę marnowania o 58%, co oznacza, że tylko 0,69% żywności, która sprzedawana jest w Tesco, przeznaczana jest do utylizacji. Oznacza to również osiągnięcie w Europie Środkowej na 10 lat przed terminem założonego celu. W Polsce Tesco znacząco zbliżyło się do celu i do tej pory zredukowało ilość marnowanego jedzenia o 43%.

Poza publikacją danych, dotyczących marnowania żywności, Tesco zobowiązało się również do zwiększenia transparentności w łańcuchu dostaw. W wyniku tych działań pięciu kluczowych dostawców marek własnych Tesco w Europie Środkowej po raz pierwszy publikuje dane, dotyczące zmarnowanej żywności. ABP, AM FRESH, Brop Slovakia, G's i Hilton Foods Polska przyjęło podejście „Target-Measure-Act”, które Tesco stosuje od 2016 roku.

W wyniku wspólnych działań z 234 008 ton przetworzonych produktów tylko 1,5%, czyli 3429 ton żywności, zmarnowano. Tesco, we współpracy z dostawcami, wciąż szuka nowych rozwiązań, które wpłyną na ograniczenie marnotrawienia żywności, a co za tym idzie, również na stan naszej planety.

Marnotrawienie żywności jest zbyt dużym problemem, aby jedna firma mogła go rozwiązać samodzielnie. Zagrożenie związane z pandemią COVID-19 i kryzysem klimatycznym sprawia, że zajęcie się tym tematem i zmianą w całej branży jest jeszcze pilniejsze. Tesco zachęca inne przedsiębiorstwa do dołączenia do Koalicji i zobowiązania się do zmniejszenia o połowę ilości marnowanej żywności na świecie do 2030 r., a co za tym idzie do publikowania danych o marnotrawieniu żywności.

Joanna Hamdan 11434 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.