Allegro w trakcie pandemii: studium przypadku

Coraz więcej e-sklepów sprzedaje przez Allegro. Czy debiut na giełdzie przyspieszy ten trend? Na to pytanie odpowiadają eksperci Shopera.

Choć o planowanym debiucie giełdowym serwisu Allegro mówiło się od dawna, kilka dni temu władze spółki oficjalnie potwierdziły ten zamiar. W tym samym czasie ponownie pojawiły się informacje o wejściu do Polski platformy Amazon. Wbrew przewidywaniom z początku roku rosną też polskie zakupy w serwisie Aliexpress, a w czołówce najpopularniejszych marek e-commerce w badaniach firmy Inquiry znajduje się też portal OLX, również wykorzystywany jako marketplace.

Czy oznacza to, że wkrótce takie serwisy zdominują polski handel internetowy? - Niekoniecznie – odpowiadają eksperci Shopera.

Zdrowa konkurencja
Statystyki dla sklepów internetowych korzystających z oprogramowania Shoper pokazują, że kilkaset z nich uruchomiło w tym roku integrację z serwisem Allegro. Jednak samych sklepów na platformie Shoper przybyło w tym czasie ponad 2 tysiące.

- Spójrzmy na Google i Facebooka - choć są gigantami internetu, nie zastąpią portali z wiadomościami, korzystają nawzajem ze swoich zasobów – zwraca uwagę Krzysztof Krawczyk, CEO Shoper. - Tak samo między sklepami internetowymi a marketplace’ami wytwarza się pewna symbioza. Serwisy te traktujemy raczej jako partnerów niż konkurencję i nawet zachęcamy sklepy używające naszej platformy, by sprzedawały w sieci wszędzie tam, gdzie są klienci - mówi.

Dodaje, że rozwiązanie Shoper jest więc takim centrum zarządzania wieloma kanałami sprzedaży, zarówno własnym sklepem, jak i kontem w serwisie aukcyjnym. - Sprzedawcy z Allegro zaczęli częściej uruchamiać własny kanał i integrować go z obsługą sprzedaży w marketplace, aby mieć wszystko w jednym miejscu - wyjaśnia Krzysztof Krawczyk.

Pandemia rozruszała branżę
Na początku 2020 r. Shoper zacieśnił partnerskie relacje z Allegro. Właściciele sklepów internetowych mogą teraz korzystać kampanii reklamowych Allegro Ads - jeśli prowadzą sprzedaż w tym serwisie, ich oferty mogą wyświetlić się użytkownikom jako polecane. Zarządzanie usługą zintegrowane jest z panelem obsługi sklepu, podobnie jak kampanie reklamowe Google Ads i Facebook Ads.

- Integracja kanałów sprzedaży w połączeniu z nowymi funkcjami była zapewne jednym z powodów, dla których liczba naszych sklepów korzystających z Allegro w kilka miesięcy wzrosła o ponad ⅓ – tłumaczy Oliwia Tomalik, marketing manager Shoper.

Podkreśla, że nie należy też zapominać, że był to czas pandemii, kiedy e-commerce okazał się receptą na narodową kwarantannę, a wiele biznesów handlowych otworzyło się na nowe kanały dystrybucji.

- Dzięki szybkiemu przyrostowi nowych sklepów liczba sprzedawców korzystających z naszej platformy przekroczyła już 15 tysięcy. Spora część z już istniejących podmiotów osiągnęła przez ostatnie pół roku nadzwyczajne zyski i według naturalnego odruchu, by kuć żelazo, póki gorące, szukała nowych sposobów na zdobycie klientów – mówi Oliwia Tomalik. - Podobną skłonność zauważyliśmy wśród wydatków na reklamę na Facebooku, które wiosną w sklepach były ponad dwukrotnie większe niż na początku roku - dodaje.

Eksperci Shopera spodziewają się zatem, że zapowiedziany niedawno debiut Allegro na GPW będzie bardziej wydarzeniem dla rynku finansowego niż dla samej branży e-commerce. - Tutaj relacje między sklepami i marketplace’ami są już poukładane, a inwestycje w sektor nie powinny ich zmienić - komentują.

Katarzyna Pierzchała 3838 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.