IBRiS: stacje benzynowe to już nie tylko paliwo

Polacy coraz częściej wykorzystują stacje benzynowe nie tylko jako miejsce do tankowania paliwa. Jak wynika z drugiej edycji badania IBRiS "Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce", pełnią one także inne role.

Podróżując po Polsce, na stacjach zatrzymujemy się nie tylko, gdy musimy zatankować. Punkty usługowe koncernów paliwowych często wybierane są jako alternatywa do zajazdów i barów szybkiej obsługi. Na stacji możemy napić się kawy, zrobić zakupy spożywcze czy kupić produkty, które mają nam umilić dalszą podróż.

- Właśnie dlatego chcieliśmy sprawdzić, jak Polacy oceniają swoje doświadczenia z poszczególnych stacji, nie tylko te związane z jakością paliwa. Jak się okazuje, klienci doceniają również szeroki wybór produktów i obsługę na wysokim poziomie - tłumaczy Marcin Duma, prezes Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS.

 Liczy się nie tylko paliwo

Aż 87% ankietowanych wskazało na wysoką jakość obsługi na stacjach Orlen. W porównaniu do ubiegłorocznego badania to wzrost o 6 pp. Obsługę na stacji BP doceniło 73% ankietowanych (wzrost o 5 pp. r/r), a na Shell – 71% (wzrost o 3 pp. r/r). Poza podium, ale również z wysoką oceną klientów, znalazł się Lotos (67% i wzrost o 4pp. r/r). Dwie kolejne stacje w rankingu zanotowały spadek w ocenie jakości obsługi: Circle K (61% – spadek o 6 pp. r/r) i Moya (53% – spadek o 7 pp. r/r). Stawkę zamyka Amic. Wysoką jakość obsługi na tej sieci doceniło 49% badanych (wzrost o 5 pp. r/r).

PKN Orlen pozostaje liderem również pod względem jakości oferowanego paliwa (80% wskazań i 7 pp. wzrostu r/r). W tej kategorii drugie miejsce zajął Shell (63% i wzrost o 3 pp. r/r), wyprzedzając BP (59% i wzrost o 1 pp. r/r). Kolejne miejsca zajmuje Lotos (54% – bez zmian w ujęciu rocznym), Circle K (50%), Moya (42%) i Amic (32% – wzrost o 4 pp. r/r). W tej kategorii największy spadek odnotował Circle K (15 pp. r/r). Najwięcej fanów zyskała Moya (wzrost o 27 pp. r/r).

 Na stację po hot-doga

Jeśli chodzi o wybór artykułów spożywczych i innych, prawie wszystkie stacje wypadają lepiej w oczach klientów niż w 2019 r., co pokazuje, jaki postęp zrobiły w tych obszarach. Z tegorocznego badania wynika, że 53% ankietowanych dostrzega szeroki wybór produktów na stacjach Orlen (wzrost o 15 pp. r/r). Na drugim miejscu uplasował się BP (49% i wzrost o 18 pp. r/r). Podium zamyka Shell – 46% ankietowanych docenia możliwość wyboru różnorodnych produktów (wzrost o 18 proc. r/r).

Po 37% wskazań otrzymał Lotos (wzrost o 6 pp. r/r) i Circle K (wzrost o 2 pp. r/r). W skali roku tylko jedna stacja otrzymała mniej pochlebnych opinii w tej kategorii. Moya (27%) straciła 8 pp. w ujęciu rocznym.

Na pytanie ankieterów o to, która z sieci stacji paliw jest liderem na rynku w Polsce, 72% wskazało PKN Orlen. To o dziesięć razy więcej niż koncern na drugim miejscu, czyli Lotos (7%). Podium zamyka Shell (5%). Na kolejnych miejscach znaleźli się: BP (4%), Amic (1%) i Circle K (1%). W wyodrębnionej grupie aktywnych kierowców Orlen wybrało 79% ankietowanych.

Pozabiznesowe aktywności

IBRiS zapytał również o to, z którą marką paliwową kojarzą się ankietowanym poszczególne kategorie tematyczne. - Chcieliśmy sprawdzić, czy Polacy rzeczywiście zwracają uwagę na działania nie tylko stricte biznesowe koncernów paliwowych – wyjaśnia Marcin Duma.

Z polską marką 92% ankietowanych utożsamia PKN Orlen. Na drugim miejscu znalazł się Lotos (42%). Na podium jest też Moya – 6% ankietowanych skojarzyło tę sieć paliw z Polską. Kolejne miejsca zajęli: BP (4%), Circle K i Amic (po 1%) oraz Shell (0,3%.).

Zapytani o sieć, która działa dla dobra społecznego, najwięcej ankietowanych również wskazało PKN Orlen (91%). Drugie miejsce ponownie zajął Lotos (30%), a najniższe miejsce na podium przypadło Shell (15%). Poza czołówką znaleźli się: BP (14%), Circle K (8%) i Amic (7%). Sieć Moya nie została wskazana jako działająca zgodnie ze społeczną odpowiedzialnością biznesu.

Z kolei profesjonalizm PKN Orlen doceniło 83% ogółu ankietowanych (wzrost o 5 pp. r/r) i 84% aktywnych kierowców. Na drugie miejsce w tej kategorii awansował BP (41% –wzrost o 4 pp. r/r), a stawkę zamyka Shell (39% – wzrost o 13 pp. r/r). Na kolejnych miejscach znaleźli się: Lotos (37% – wzrost o 10 pp. r/r), Circle K (26% i wzrost o 15 pp. r/r), Amic (18% i wzrost o 14 pp. r/r) oraz Moya (17% i wzrost o 11 pp. r/r).

Proekologiczne działania

Popularne obecnie działania na rzecz środowiska kojarzą się 71% badanym z Orlenem. W tej kategorii również BP pokonało konkurentów – 43% ankietowanych wskazało, że koncern podejmuje działania związane z ochroną środowiska. Na podium znalazł się także Lotos (26%). Niewiele mniej osób wskazało na Shell (26%). Circle K zdobyło 16% wskazań, Amic – 12% i Moya – 7%.

Aż 70% badanych wskazuje, że PKN Orlen to sieć innowacyjna. To prawie dwa razy więcej niż stacja na drugim miejscu w tej kategorii – BP (37% i wzrost o 4 pp. r/r). Shell kojarzy się z innowacyjnością 28% badanych (wzrost o 2 pp. r/r). Na czwartym miejscu jest Lotos (18% i spadek o 7 pp. r/r) i kolejno: Circle K (11% – wzrost o 4 pp. r/r), Moya (7% – wzrost o 2 pp. r/r) oraz Amic (5% – bez zmian w ujęciu rocznym).

W badaniu sprawdzono też, ile ankietowanych kojarzy stacje jako szybko rozwijające się i dynamiczne. Tu również 70% ogółu badanych i 72% aktywnych kierowców wskazało PKN Orlen. Drugie miejsce zajął BP (21% – wzrost o 5 pp. r/r), a trzecie Lotos (16% – spadek o 8 pp. r/r). Poza podium znaleźli się: Shell (12% – spadek o 2 pp. r/r), Circle K (9% – spadek o 1 pp. r/r), Moya (5% – wzrost o 3 pp. r/r) i Amic (3% – wzrost o 1 pp. r/r).

Ostatnią kategorią tematyczną w badaniu był prestiż koncernu. W największym stopniu ta cecha kojarzyła się respondentom z Orlenem. Prestiż BP dostrzegła prawie jedna trzecia ankietowanych (wzrost o 7 pp. r/r), a Shell – 30%. (wzrost o 6 pp. r/r). Na Lotos wskazało 17% badanych (spadek o 8 pp. r/r). Na prestiż Circle K wskazało 7% (wzrost o 5 pp. r/r), Moya – 2% (wzrost o 1 pp. r/r) i Amic – 1% (bez zmian w ujęciu rocznym).

Raport pt. „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce” został opracowany przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS. Powstał na podstawie zrealizowanych w czerwcu 2020 r. przez IBRiS wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI, 1650). Badaniem zostało objętych siedem stacji paliw, w tym PKN Orlen, Lotos, BP, Shell, Moya, Amic oraz Circle K.

 

Katarzyna Pierzchała 3838 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.