Smartfon jako terminal płatniczy - Polska testuje

Rozpoczęły się prace nad wprowadzeniem w Polsce zaawansowanego rozwiązania płatniczego umożliwiającego wykorzystanie smartfonów w charakterze terminali płatniczych - także do przyjmowania płatności z użyciem PIN.

Rozwiązania umożliwiające wykorzystanie smartfona jako urządzenia spełniającego rolę terminala płatniczego są od pewnego czasu testowane przez wiodących przedstawicieli branży płatniczej na świecie. Prace takie odbywają się również w Polsce. Już w 2019 roku rozpoczął je eService. Wyniki testów udowodniły, że istnieje zapotrzebowanie na lekkie, łatwe w obsłudze rozwiązanie umożliwiające każdemu przedsiębiorcy bezpieczne przyjmowanie płatności kartą na własnym urządzeniu mobilnym.

Doświadczenia zdobyte przez eService wskazały na potrzebę kontynuacji działań w tym obszarze. Obejmą one rozwój oferty płatniczej w smartfonie w ramach podpisanego właśnie strategicznego partnerstwa pomiędzy MYPINPAD i międzynarodową Grupą EVO Payments, Inc., do której należy eService. Rozwiązanie umożliwi funkcjonalne i bezpieczne przyjmowanie płatności za pomocą różnych modeli smartfonów korzystających z systemu Android.

- Polska jest światowym liderem w wykorzystaniu technologii płatności zbliżeniowych, a nasze społeczeństwo bardzo pozytywnie adaptuje nowoczesne technologie płatnicze – zauważa Joanna Seklecka, prezes eService. - Wyniki badań, które prowadzimy wskazują, że stworzenie i wprowadzenie na rynek technologii SoftPOS, obsługującej płatności z użyciem PIN, może wpłynąć na jego przyszły kształt – tłumaczy.

Seklecka jest przekonana, że terminal w smartfonie ma szanse  stać się nową jakością i atrakcyjną alternatywą zarówno dla drobnych przedsiębiorców, jaki i dla dużych firm zainteresowanych mobilnymi narzędziami płatniczymi.

W ramach wspólnych działań zostanie m.in. przygotowane i przeprowadzone pilotażowe wdrożenie nowego, zaawansowanego rozwiązania SoftPOS, do przyjmowania na smartfonie płatności, które dzięki możliwości bezpiecznego zastosowania autoryzacji za pomocą PIN nie będą ograniczone kwotowo. Tworzona w tym celu aplikacja mobilna zapewni współpracę z różnymi modelami smartfonów korzystających z systemu Android, wyprzedzając wcześniej testowane projekty. Nowe rozwiązanie ma szansę pojawić się nie tylko na rynku polskim, ale także innych rynkach europejskich, na których działa eService.

Ogromny potencjał SoftPOS oraz możliwości jego rozwoju wynikające ze współpracy z eService podkreśla także Colin Greene, prezes zarządu MYPINPAD: – Wierzymy, że nowe oferty, które wspólnie stworzymy przyczynią się do zwiększenia  dostępności, bezpieczeństwa i komfortu korzystania z płatności elektronicznych i pomogą polskim oraz europejskim przedsiębiorcom w rozwoju biznesu i nadrabianiu strat, jakie spowodowało zamrożenie działalności na skutek pandemii COVID-19 - uważa.

Partnerem przedsięwzięcia jest międzynarodowa organizacja płatnicza Visa, która będzie m.in. sprawować nadzór nad zgodnością testowanego projektu z najwyższymi standardami bezpieczeństwa. Wypracowane przez eService i MYPINPAD rozwiązanie ma zostać wdrożone w ramach programu Visa Tap to Phone (TTP). Jest to technologia, która umożliwia łatwe przyjmowanie płatności za pomocą smartfona, bez konieczności używania dodatkowego sprzętu – wystarczy jedynie pobrać odpowiednią aplikację. Oznacza to, że miliony sprzedawców na całym świecie mogą akceptować płatności zbliżeniowe za pomocą swoich urządzeń mobilnych. Ich klienci również zyskują, mogąc dokonać płatności w kilka sekund  zbliżając kartę, telefon lub zegarek do smartfona sprzedawcy, który korzysta z rozwiązania TTP dostarczonego przez eService.

Pandemia przyspieszyła digitalizację

Pandemia Covid-19 znacznie wpłynęła na zachowania konsumentów i przyspieszyła digitalizację. Dostosowanie się do tej nowej sytuacji będzie dla firm najbardziej palącym wyzwaniem w najbliższej przyszłości. W całej Europie Visa współpracuje ze swoimi partnerami nad rozwiązaniami, które wesprą małe firmy i pomogą im sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na płatności cyfrowe.

– Oczekiwania miliardów ludzi są obecnie takie, że będą mogli zapłacić wygodnie kartą wszędzie tam,  gdzie robią zakupy. Wciąż są jednak miejsca, gdzie nie jest to możliwe: na rynku, w food tracku czy w małej rodzinnej firmie – mówi Katarzyna Zubrzycka, head of merchant sales and acquirers, Central Eastern Europe w Visa. - Miliony mikrofirm i małych przedsiębiorstw na całym świecie zmagają się z trudnościami związanymi z tradycyjną formą akceptacji płatności. Z myślą o nich, Visa demokratyzuje dostęp do nowych rozwiązań, gdyż konsumenci coraz częściej ich oczekują – podkreśla.

W opiniach specjalistów branży płatniczej, odchodzenie od klasycznych rozwiązań wykorzystujących urządzenia wyspecjalizowane wyłącznie w zakresie akceptacji kart płatniczych i zastępowanie ich technologiami cyfrowymi, mogą w średnim i długim horyzoncie czasowym stanowić istotną zmianę w modelach akceptacji płatności bezgotówkowych. Polska jako kraj o bardzo nowoczesnym rynku płatniczym i zaliczaną do najwyższych na świecie liczbą transakcji płatniczych realizowanych kartami zbliżeniowymi jest doskonałym miejscem, umożliwiającym testowanie oraz praktyczną weryfikację potencjału takich rozwiązań.

 

Katarzyna Pierzchała 3836 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.