Największe marki spożywcze nie stracą na wartości przez COVID

Według najnowszego rankingu marek spożywczych o najwyższej wartości giganci handlu FMCG dobrze sobie radzą w sytuacji pandemii.

Wartość 500 najcenniejszych marek na świecie z rankingu Brand Finance Global 500 2020, może spaść w wyniku epidemii koronawirusa szacunkowo o 1 bilion dolarów. Nie dotyczy to jednak produktów spożywczych.

– Sektor żywności i napojów jest jednym z niewielu, w których wpływ pandemii COVID-19 będzie ograniczony, a najlepsze na świecie marki żywności i napojów prawdopodobnie nie stracą na wartości – oceniają autorzy najnowszego raportu Brand Finance, wyceniającego czołowe marki spożywcze na świecie.

Brand Finance ocenił prawdopodobny wpływ COVID-19 na wartość przedsiębiorstwa w porównaniu ze stanem z 1 stycznia 2020 r. dla każdego sektora. Branże zostały podzielone na trzy kategorie: ograniczony wpływ (minimalna utrata wartości marki lub potencjalny wzrost wartości marki), umiarkowany wpływ (do 10% utraty wartości marki) i duży wpływ (do 20% utraty wartości marki).

Bąbelki ciągle w górę
Amerykański gigant napojów bezalkoholowych Coca-Cola, zachowuje tytuł najcenniejszej marki napojów bezalkoholowych na świecie, odnotowując stały wzrost wartości marki o 5% do 37,9 mld dol. To ponaddwukrotnie więcej niż znajdująca się na drugiej pozycji Pepsi (wzrost o 2% do 18,9 mld dol.), Coca-Cola kolejny rok udowadnia swoją dominację na światowym rynku napojów bezalkoholowych. 

Oprócz obliczania ogólnej wartości marki, Brand Finance określa również względną siłę marek za pomocą zrównoważonej karty wyników zawierającej wskaźniki oceniające inwestycje marketingowe, kapitał udziałowców i wyniki biznesowe. Zgodnie z tymi kryteriami Coca-Cola jest również najsilniejszą na świecie marką napojów bezalkoholowych, z wynikiem 90,9 na 100 punktów Brand Strength Index (BSI) i ratingiem marki AAA +.

Patrząc na portfele marek w całym sektorze żywności i napojów, portfele firma Coca-Cola zajmują trzecie miejsce ze skumulowaną wartością marki 55,7 mld dol. Drugie miejsce zajmuje PepsiCo z łączną wartością marki 62,0 mld dol.

Podobnie jak w przypadku innych marek z sektora napojów bezalkoholowych, sukces Coca-Coli został zakłócony przez COVID-19. Marka odnotowała największy spadek sprzedaży kwartalnej od ponad 25 lat z powodu spadku popytu po zamknięciu barów, restauracji i kin.

– Pandemia nadszarpnęła niegdyś solidną reputację Coca-Coli jako marki odpornej na recesję, i chociaż można to przypisać zewnętrznym wpływom, jej zaciekły rywal, Pepsi, radzi sobie stosunkowo dobrze – ocenia Savio D'Souza, dyrektor wyceny, Brand Finance. – Na poziomie całego portfela PepsiCo nadal wyprzedza Coca-Colę pod względem wartości i siły marki. Kierownictwo podejmuje właściwe działania w celu skupienia się na silnej marce głównej. Coca-Cola będzie musiała zareagować na pandemię konsekwentnymi innowacjami, wydajnością marketingową i skutecznością, zgodnie z niedawną reorganizacją biznesu – uważa.

Danone zdetronizowany

Chiński producent nabiału Yili zanotował imponujący wzrost wartości marki o 13% do 8,6 miliarda dol, i wyprzedził francuski Danone, stając się najcenniejszą marką mleczarską na świecie i zajmując 2. miejsce w ogólnym rankingu Brand Finance Food 50 2020.

Jako najcenniejsza marka mleczarska w Azji od pięciu lat, Yili nieustannie się rozwija  i wkracza na nowe terytoria, potwierdzając cel marki, jakim jest zbudowanie globalnej sieci i dotarcie do 2 miliardów konsumentów do końca 2020 roku. Na rynku krajowym Yili zainwestowała 4,3 mld dol. w budowę wysokiej klasy bazy mleczarskiej w Mongolii Wewnętrznej, która ma wygenerować 60 tys. miejsc pracy, a także pobudzić lokalny przemysł rolniczy i logistyczny. Za granicą Yili skupiła się na Nowej Zelandii, nabywając 100% udziałów drugiego co do wielkości producenta mleka w kraju, firmy Westland Milk Products.

Yili cieszyła się też znakomitymi wynikami kwartalnymi, odnotowując silne odbicie w drugim kwartale, pomimo negatywnego wpływu pandemii na początku roku.

Azja w natarciu

W całym sektorze istnieje kilka wyróżniających się marek, które odnotowały znaczny wzrost wartości.

Jako najszybciej rozwijająca się marka żywności japoński Kikkoman, producent głównie sosów sojowych, awansował o imponujące 12 miejsc w rankingu Brand Finance Food 50 2020 z 34. na 22. miejsce, zwiększając swoją wartość o 36%, do 3,0 mld dol. Szczególnie wyróżniający się w branży sosów sojowych, Kikkoman ma największy udział w krajowym rynku sosów sojowych.

Z kolei indyjska marka produktów mleczarskich Amul najszybciej rozwija się w swojej branży dzięki zwiększeniu wartości o 25% do 3,1 mld dol. Marka skupiła się na dywersyfikacji swojego portfolio, wprowadzając na rynek gamę Tru. Amul modernizuje infrastrukturę, a zwiększenie sprzedaży na obszarach wiejskich jest głównym powodem jej ostatnich solidnych wyników finansowych.

Nestlé z najcenniejszym portfolio
Nestlé zachowało tytuł najcenniejszej marki żywności na świecie po 3-proc. wzroście wartości do 20,3 miliarda dol. Portfel całej firmy po raz kolejny jest najcenniejszym portfelem żywności i napojów, o łącznej wartości marek 68,5 mld dol. Szwajcarski gigant kolejny rok świętuje silny wzrost organiczny, po solidnych wynikach na swoim kluczowym rynku w USA. Marka szczyci się dynamiczną innowacyjnością, a ostatnio z powodzeniem wprowadziła na rynek produkty Starbucks. Co więcej, Nestlé wykorzystało stale rosnący trend wegański i wegetariański i rozwinęło swoją ofertę roślinną. Planuje też inwestycje w Australii, Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii.

– Reakcja i odporność Nestlé na epidemię COVID-19 pokazały, dlaczego ta marka jest liderem zarówno w kraju, jak i na świecie. Silny wzrost w czasach zawirowań jest świadectwem zwinności i siły marki. Z Brand Finance wyliczającym, że przemysł spożywczy jest jednym z niewielu sektorów, które powinny odczuć ograniczony wpływ pandemii, Nestlé z pewnością wydaje się mieć mocną pozycję, aby przetrwać burzę – komentuje Savio D'Souza, dyrektor wyceny, Brand Finance.

Magdalena Weiss 2708 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.