SwipBox: musimy być gotowi na świąteczny wzrost popytu

- W Europie naszych automatów w gęstej sieci może być nawet ok. 20 tys. w ciągu najbliższych trzech-czterech lat - ocenia Michał Czechowski, dyrektor zarządzający SwipBox Polska.

HE: Ile obecnie automatów SwipBox stoi w Polsce i gdzie są one zlokalizowane?

Michał Czechowski, dyrektor zarządzający SwipBox Polska: Na ten moment mamy w naszym kraju około 200 automatów zlokalizowanych w sklepach sieci Biedronka oraz Carrefour. Dodatkowe urządzenia znajdują się na terenie placówek Poczty Polskiej. Kolejne wdrożenia determinują strategiczne cele biznesowe naszych obecnych czy potencjalnych partnerów. Końcówka ubiegłego roku była  bardzo dynamiczna, wstępnie uzgodniliśmy nowe partnerstwa, ale same projekty zostały wyhamowane z powodu pandemii, mimo że rynek e-commerce w Polsce urósł bardzo szybko w niewiarygodnym tempie. Sytuacja gospodarcza nie sprzyjała jednak nowym inwestycjom. Na przestrzeni ostatnich dwóch miesięcy dostrzegamy natomiast pozytywną zmianę w tym obszarze.

Na ile automatów marki SwipBox jest jeszcze miejsce w naszym kraju zwłaszcza wobec dynamicznego rozwoju firmy InPost oraz np. tego, że Żabka zdecydowała się – na razie w ramach testów – stworzyć własne automaty do odbioru przesyłek?
Wszelkie decyzje determinuje zapotrzebowanie konsumentów oraz między innymi intensywny rozwój zakupów online. Użytkownicy automatów przyzwyczajają się do wygody, komfortu w zakresie odbioru produktów. Jest to niewątpliwa przewaga konkurencyjna. Oceniamy, że w Europie naszych automatów w gęstej sieci może być nawet ok. 20 tys. w ciągu najbliższych trzech-czterech lat. Centrala firmy znajduje się w Danii, 5-milionowym kraju, w którym obecnie mamy ponad tysiąc urządzeń. Nie chcę powoływać się na ekonomię skali, tym bardziej że polskie aglomeracje są bardziej skupione, a obecny rok jest z wiadomych przyczyn bardzo niemiarodajny i nieprzewidywalny w zakresie wyciągania jakichkolwiek rozsądnych wniosków na przyszłość. Wspomniany cel jest jednak jak najbardziej realny.

Myślicie o maszynach chłodniczych służących do odbioru zakupów spożywczych?
Ten segment rynku został przez nas mocno przeanalizowany. Powiem więcej, widać, że sam rynek rozwija się w tym kierunku, a pandemia – o ile można rozpatrywać to w takich kategoriach – wywarła na ten sektor pozytywny wpływ. Nie wykluczamy, że w niedalekiej przyszłości SwipBox wprowadzi tego typu urządzenia, natomiast w chwili obecnej nie jest to dla nas priorytetem. Być może nie wszyscy mają tego świadomość, ale jesteśmy spółką software’ową, która zajmuje się nie tylko automatami, ale w głównej mierze zaawansowanym oprogramowaniem do zarządzania ostatnią milą kurierską. Obecnie, naszym głównym celem strategicznym jest skuteczna implementacja automatów kurierskich w otwartej sieci agnostycznej.

W lipcu 2019 r. Poczta Polska oddała do użytku pierwsze automaty paczkowe w Warszawie dostarczone przez firmę SwipBox. Jak rozwija się ta współpraca?
Sam fakt współpracy z taką firmą jest dla nas swoistym wyróżnieniem. Wspólnie z Pocztą Polską, cały czas poszukujemy nowych lokalizacji pod nasze automaty. Współpraca przebiega sprawnie, rozwojowo. Jesteśmy w bieżącym kontakcie i rozmawiamy o nowych funkcjonalnościach czy wdrożeniach, które mają jeszcze bardziej ułatwić życie konsumentów.

Urząd Zamówień Publicznych miał zbadać, czy Poczta Polska zawierając kontrakt bez przetargu z firmą SwipBox nie złamała prawa (Poczta jest spółką publiczną). Czy ta sprawa znalazła swój finał?
Mimo że nie byliśmy stroną w tej sprawie, oczywiście monitorowaliśmy doniesienia medialne. Poczta Polska od samego początku przedstawiała jasne stanowisko, z którego wprost wynikało, że prawo nie zostało złamane. Znalazło to także potwierdzenie w decyzji UZP. Po przeprowadzeniu kontroli, stwierdzono, że ustawa o zamówieniach publicznych w żaden sposób nie została naruszona. Sprawa jest zatem definitywnie zamknięta już od niemal roku.

Czy w trakcie lockdownu zanotowali Państwo w swoich automatach wzrost przesyłek? Jak sytuacja wygląda obecnie?
Lockdown wymusił wiele zmian w nawykach konsumentów. Niemal trzy miesiące, podczas których Polacy pozostawali w domach, przełożyły się na znaczny wzrost przesyłek. Po odmrożeniu gospodarki, sytuacja uległa nieznacznej, ale jednak zmianie. Powoli wracamy do starych przyzwyczajeń, wraca normalność, lecz jako uczestnik szeroko pojętego rynku e-commerce, zyskaliśmy na wzmożonych zamówieniach online. Część generowanego wówczas ruchu nadal koncentruje się na tego typu rozwiązaniach. Obecnie, nie jesteśmy już w peak’u, lecz wciąż notujemy sukcesywny wzrost wolumenu.

Jakie ewentualnie nowinki technologiczne wprowadzili Państwo lub dopiero wprowadzą do swoich automatów, np. aplikacja, inne/jakie?
Rozwiązaniem, które cieszy się dużym zainteresowaniem między innymi w Danii, Belgii czy Norwegii, jest SwipBox Infinity. To nowa wersja automatów zaprojektowanych w taki sposób, aby móc szybko i w prosty sposób stworzyć gęstą sieć punktów odbioru. Są umieszczane na dedykowanej podstawie, przystosowane do rodzaju podłoża – na zewnątrz lub wewnątrz obiektu. Mają wysokiej jakości baterię, która każdemu z nich pozwala działać przez okres dziesięciu lat. Ponadto, obsługa odbywa się bez wykorzystania ekranu. Niezbędne jest jedynie urządzenie mobilne typu smartfon z technologią bluetooth. W Danii, funkcjonuje obecnie ponad 1000 tego typu urządzeń. Przymierzamy się wspólnie z naszymi partnerami do pierwszych testów w Polsce.

A plany na dalszą część roku?
Ten rok jest dla wszystkich olbrzymim wyzwaniem. Co więcej, trudno jednoznacznie przewidzieć, co przyniosą kolejne miesiące. Stan epidemiczny wciąż obowiązuje, próbujemy odnaleźć się w nowej sytuacji społecznej, gospodarczej i ekonomicznej. Nasze priorytety nie zmieniają się. Rozstawiamy nowe lokalizacje w celu zwiększenia capacity, czyli pojemności sieci. Już teraz musimy być gotowi na wzrosty, które czekają naszą branżę w listopadzie oraz grudniu.

Ilona Mrozowska 3777 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.