Jak zmieniały się płatności w e-sklepach [RAPORT]

5 lat minęło jak… jeden przelew. Między 2015 a 2020 r. polski e-handel przeszedł sporo zmian, m.in. związanych z płatnościami. Dzisiaj szybkie i bezgotówkowe transakcje to podstawa każdego profesjonalnego e-biznesu - raport Shopera podsumowuje ostatnie lata.

Ostatnie pięć lat to dla branży e-commerce okres intensywnego rozwoju. Przybywa sprzedających, a także rozwiązań, które pomagają prowadzić sklep internetowy. Jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów są płatności internetowe.

W 2015 roku wśród najczęściej wybieranych metod zapłaty za zakupy robione w internecie były przelewy tradycyjne i przy odbiorze, a dzisiaj sklepy internetowe nie tylko oferują szeroki wachlarz bezgotówkowych sposobów płatności, ale i tłumnie korzystają z nich kupujący.

Wszystko za sprawą coraz nowocześniejszych rozwiązań, które poza niezawodnością usługi zapewniają także bezpieczeństwo transakcji - czyli to, co jeszcze kilka lat temu było największą obawą kupujących i płacących online.

Nowoczesne metody płatności szybko zyskują na popularności wśród kupujących przede wszystkim przez wzgląd na wygodę i dostępność usługi – za zakupy można zapłacić w dowolnym czasie i na każdym urządzeniu. Nie bez znaczenia była też szybkość transakcji - co w naturalny sposób przekłada się na czas otrzymania zamówionego towaru. No i bezpieczeństwo – wszyscy najwięksi dostawcy płatności online dbają, by transakcje były w stu procentach bezpieczne. Z kolei właściciele e-sklepów korzystają z nich przede wszystkim ze względu na konkurencyjność. Chcąc prowadzić nowoczesny sklep internetowy, nadążający za zmieniającymi się potrzebami rynku e-commerce i rosnącymi wymaganiami klientów, wybór płatności online stał się koniecznością.

Dynamiczna gałąź

Pięcioletnia jak dotąd historia Shoper Płatności - wewnętrznej usługi, obsługującej metody płatności dla sklepów internetowych Shoper - obrazuje rozwój całej branży. Zebrane dzięki niej doświadczenie znalazło swoje odzwierciedlenie w publikacji „Czym, Jak i Komu: Raport o metodach płatności w sklepach internetowych Shoper 2015-2020”.

Dowiadujemy się z niej, że sprzedaż internetowa to ta gałąź handlu, która od kilku lat rozwija się najdynamiczniej. Widać to szczególnie po trzech ostatnich latach: 2018 rok przyniósł o ponad 24% więcej sklepów internetowych niż jego poprzednik, a na koniec 2019 roku w Shoperze odnotowano kolejny wzrost w liczbie sklepów (o ponad 14%).

- Dziś już wiemy, że bieżący rok pobije wszelkie rekordy: każdego miesiąca przybywa średnio o kilkanaście procent sklepów więcej niż w roku ubiegłym w tym samym czasie – mówi Jacek Zientkiewicz, dyrektor rozwoju biznesu, Shoper.

W sklepach internetowych sprzedaje się dziś wszystko, ale jedną z najbardziej rosnących branż są tzw. delikatesy. Jej średni przyrost rok do roku to ponad 50%.

Wiadomo już, że z uwagi na pandemię, 2020 rok będzie jeszcze bardziej wyjątkowy dla sklepów z tego sektora. Zamknięcie lokali i sklepów wymusiło na wielu przedsiębiorcach przeniesienie się ze swoją ofertą do sieci. Dotyczyło to niemal każdej branży, w tym szeroko rozumianej spożywczej.

Według raportu Shopera aktualnie niemal 20% właścicieli sklepów udostępnia tylko jeden sposób płatności, w ponad 22% są już do dyspozycji minimum dwie metody. Natomiast co czwarty sklep (26%) oferuje trzy sposoby opłacenia zamówienia. Im więcej możliwości zapłaty za zakupy - tym lepiej. Z roku na rok klienci sklepów internetowych chcą mieć wybór ulubionej metody, w zależności od wartości koszyka czy terminu dostawy (przy odroczonej wysyłce wybierają np. płatność za pobraniem).

Udział płatności online rośnie z każdym rokiem - choć nie wszystkie sklepy udostępniają tę opcję. W tej chwili ponad 60% płatności za zakupy odbywa się z wykorzystaniem tej metody. To o 10% więcej niż w 2019 roku. Dynamika przyrostu jest bardzo duża - a sądząc po jednoczesnych spadkach popularności pozostałych metod - zarówno właściciele sklepów, jak i klienci stawiają na szybkie i bezpieczne transakcje z wykorzystaniem płatności online.

Z raportu „Czym, Jak i Komu: Raport o metodach płatności w sklepach internetowych Shoper 2015-2020” dowiadujemy się ponadto, że niemal 60% transakcji w sklepach internetowych opłacana jest na desktopie, a ponad 38% na tzw. mobile’u. Porównując ten wynik z poprzednimi badaniami - widać tendencję spadkową. Zauważalny jest wzrost opłaceń z wykorzystaniem smartfonów. Na pewno spora w tym zasługa coraz lepszych interfejsów tych urządzeń oraz aplikacji bankowych czy Blika – dzięki nim płatność z użyciem telefonu staje się coraz wygodniejsza. Tablety z kolei stanowią marginalną część urządzeń wykorzystywanych podczas zakupów w e-sklepach (1,3%).

Maleją płatności linkowe

Analiza udziału poszczególnych metod płatniczych w usłudze Shoper Płatności pozwoliła zauważyć kolejne interesujące trendy na rynku. Okazuje się, że maleje udział płatności „pay-by link” za pośrednictwem stron banków. Jeszcze w styczniu 2019 r. było to 72% transakcji, natomiast rok później - 61%. Tendencja spadkowa utrzymuje się - w czerwcu 2020 r. płatności z wykorzystaniem banków spadły do poziomu 57,1% udziału we wszystkich metodach dostępnych w e-sklepach.

Z danych Shopera wynika również, że jednocześnie wyraźnie rośnie popularność płatności za pomocą systemu Blik - z 18% transakcji w styczniu 2019 r. skoczyły do 23% w czerwcu 2019 r. W analogicznych okresach 2020 roku było to odpowiednio: 29,3% (styczeń) oraz 33,3% (czerwiec).

Lipiec przyniósł kolejny wzrost o 0,5% - analitycy z Shopera sądzą więc, że trend się utrzymuje i koniec 2020 roku w liczbach będzie równie ciekawy. Warto jeszcze nadmienić, że nadal dość popularną formą zapłaty za zakupy w internecie jest korzystanie z karty płatniczej. Jej udział stanowi - podobnie jak w minionym roku - ok. 9%.

Raport prezentuje dane z ponad 14 tys. e-sklepów korzystających z platformy Shoper z okresu maj 2015 - lipiec 2020. Analizy dotyczą transakcji opłaconych za pomocą różnych metod płatności: online, gotówką w punkcie odbioru, zwykłym przelewem i za pobraniem. Transakcje z wykorzystaniem Shoper Płatności zostały dodatkowo przeanalizowane pod kątem wyboru kanału płatności: Pay-by-link, Blik i płatność kartą.

 

 

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 3731 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.