15 września - Dzień Opakowań

Plastikowe, papierowe, szklane, jedno- oraz wielorazowe - 15 września obchodzimy w Polsce Święto Opakowań. Na przykładzie sieci Lidl sprawdzamy, jak wygląda ich redukcja i recykling.

15 września to Dzień Opakowań, który został ustanowiony w 2007 r. przez Polską Izbę Opakowań, aby zwrócić uwagę na istotę ich wykorzystania w codziennym funkcjonowaniu.

POWSTAŁ POLSKI PAKT PLASTIKOWY

Wszelkiego rodzaju opakowania towarzyszą konsumentom praktycznie na każdym kroku. Pełnią istotną rolę, chroniąc produkty przed zniszczeniem, natomiast w przypadku żywności pomagają również w utrzymaniu świeżości oraz stanowią nośnik informacji o produkcie. Czy zawsze są jednak niezbędne?

Redukując plastik, odpowiednio go segregując i przetwarzając każdy może wpłynąć na poprawę środowiska. Firma Lidl Polska jest tego świadoma, dlatego już dwa lata temu zobowiązał się, że do 2025 r. ograniczy zużycie plastiku o 20% w opakowaniach produktów marek własnych, a także że będą one w 100% nadawały się do ponownego przetworzenia. Są to cele, nad którymi sieć pracuje systematycznie już od dawna. Lidl Polska jako część Grupy Schwarz wdrożył całościową strategię REsetPlastic obejmującą pięć obszarów działania: od redukowania i projektowania przez recykling i niwelowanie wykorzystania plastiku po innowację i edukację. W ten sposób wizja „mniej plastiku” staje się rzeczywistością.

W sklepach sieci Lidl Polska już funkcjonuje wiele korzystnych dla środowiska rozwiązań. W strefie Ryneczku Lidla, czyli tuż obok warzyw i owoców możemy znaleźć woreczki wielokrotnego użytku do pakowania warzyw i owoców. Są one wykonane w 100% z poliestru, którego produkcja mniej obciąża środowisko m.in. dzięki mniejszemu zużyciu wody (w przeciwieństwie np. do produkcji bawełny) i w 100% nadają się do recyclingu. Są wytrzymałe i można je prać w pralce, w temperaturze 30ᵒC. Dodatkowo są wygodne w czasie zakupów – materiał, z którego woreczek jest wykonany to ażurowa siateczka, więc przy kasie nie ma potrzeby jego otwierania.

Poza tym w ubiegłym roku Lidl Polska wprowadził także innowacyjną metodę znakowania bio warzyw naturalnym światłem. Tzw. „tatuowanie” bezpośrednio na skórce jest w pełni bezpieczne oraz pozwala na wyeliminowanie kolejnych plastikowych opakowań. Natomiast na początku roku we wszystkich sklepach sieci pojawiły się także torby na zakupy z certyfikatem Blue Angel, wykonane w 80% z surowców z recyklingu i w 100% nadające się do recyklingu.

W ramach Dnia Opakowań Lidl Polska apeluje o racjonalne podejście w tym zakresie zarówno po stronie firm jak i konsumentów.

 

Katarzyna Pierzchała 3731 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.