Allegro wkracza na giełdę. Z hukiem

14 września rano Allegro oficjalnie potwierdziło informację, że wchodzi na giełdę. Rynek spekulował o tym już od tygodni.

To może być największy debiut w historii warszawskiej giełdy. Spółka poinformowała o zamiarze wejścia na warszawski parkiet.

- Allegro spodziewa się publikacji prospektu na początku przyszłego tygodnia - powiedział podczas telekonferencji dyrektor finansowy Allegro Jon Eastick. Sam debiut ma natomiast nastąpić w IV kwartale br.

E-commerce'owy gigant chce wyemitować nowe akcje o wartości 1 mld zł. Zaoferowane zostaną także częściowo akcje będące  w posiadaniu obecnych akcjonariuszy.

- Z przyjemnością informuję o zamiarze wejścia Allegro na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Allegro to wyjątkowa historia sukcesu ukształtowana na przestrzeni 20 lat, od lokalnego start-upu do europejskiego mistrza e-commerce" - powiedział prezes firmy Francois Nuyts (na zdjęciu).

Pozyskane środki zostaną przeznaczone na zmniejszenie zadłużenia. 

- Spodziewamy się spadku wskaźnika długu netto do skorygowanej EBITDA z poziomu 3,7x na koniec czerwca do poniżej poziomu 3,0x na koniec tego roku - powiedział Jon Eastick. Firma nie wyklucza też kolejnych akwizycji.

Wiadomość o planowanym debiucie rozgrzała inwestorów. Do rąk tych indywidualnych ma trafić tylko 5% oferty. Wszyscy pracownicy otrzymają też pakiet o wartości 10 tys. złotych. Dyrektor finansowy spółki uprzedza jednak, że Allegro nie będzie wypłacać dywidendy.

Dodał, że spółka zamierza skupić się na rozwoju i wykorzystywać wszelkie pojawiające się okazje rynkowe, dlatego chce zatrzymać gotówkę w spółce.

Skorygowany zysk EBITDA Allegro w pierwszym półroczu 2020 wzrósł o 28%, do 808 mln zł z 631 mln zł - podała spółka w komunikacie. 

Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy wzrosła w pierwszym półroczu 2020 roku do 16 mld zł z 10,36 mld zł przed rokiem.

- Przyspieszenie to było również widoczne na początku 2020 r., jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19, gdy wartość GMV rosła w tempie wyższym niż w analogicznych okresach 2019 r. zarówno w styczniu, jak i lutym 2020 r. Od marca do maja, gdy sklepy stacjonarne były zamknięte przez wszystkie miesiące tego okresu lub ich część, Grupa odnotowała istotnie wyższy miesięczny wzrost GMV – o 47 proc., 85 proc. i 73 proc. odpowiednio w marcu, kwietniu i maju - informuje platforma w komunikacie. - W okresie od czerwca do sierpnia, czyli już po ponownym otwarciu sklepów stacjonarnych w Polsce, grupa w dalszym ciągu odnotowywała znacznie wyższe tempo wzrostu wartości GMV niż w okresie bezpośrednio poprzedzającym zamrożenie gospodarki spowodowane epidemią COVID-19, które w czerwcu, lipcu i sierpniu wyniosło odpowiednio 57 proc., 48 proc. i 51 proc. - wylicza spółka.

Jednocześnie dyrektor finansowy zapewnia, że Allegro nie ma ambicji powrotu wskaźnika EBITDA/GMV do poziomu z I połowy 2019 r., gdy wynosił on 6,1%. W I półroczu br. spadł on do 5%.

- Chcemy rozwijać firmę, jak najszybciej, chcemy korzystać z szans rynkowych, o których mówiliśmy podczas prezentacji. Nie potrzebujemy powrotu do historycznie rekordowych poziomów - powiedział Jon Eastick.

Dodał również, że największym składnikiem kosztowym w biznesie firmy są koszty związane z dostawą produktów dla klientów usługi Smart! Na koniec czerwca stanowiły one około 14% przychodów, licząc za ostatnie 12 miesięcy.

- Ponieważ coraz więcej klientów podpisuje z nami umowę na usługę Smart!, ten koszt będzie pewnie w dalszym ciągu szedł nieco w górę - powiedział Jon Eastick podczas poniedziałkowej konferencji prasowej.

Z danych udostępnionych przez Allegro wynika, że obecnie z usługi Smart! korzysta około 17 proc. kupujących.
Usługa ta, w zamian za miesięczny abonament, zakłada darmowe dla użytkownika dostawy zakupionych produktów do paczkomatów i punktów odbioru.
W pierwszym półroczu 2020 roku przychody Allegro wzrosły rdr o 50 proc., do 1,77 mld zł. W 2019 roku przychody grupy wyniosły 2,59 mld zł. GMV, czyli łączna wartość sprzedanych towarów wzrosła w pierwszych sześciu miesiącach 2020 roku również o 50 proc., do 16 mld zł, a w całym 2019 roku wyniosła 22,8 mld zł.

Przypomnijmy, że ostatnim głośnym debiutem w branży handlowej było IPO Dino Polska w kwietniu 2017 roku. Do obrotu trafiły akcje o wartości ponad 1,6 mld złotych. Od tego czasu wartość akcji sieci urosła siedmiokrotnie, a spółka weszła do indeksu WIG20. Od razu po debiucie znajdzie się tam także Allegro.

maw/PAP Biznes

Magdalena Weiss 2712 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.