15 tys. sklepów na 15 lat Shopera

Oto krótka historia o tym, jak mała rodzinna firma w ciągu półtorej dekady stała się liderem w branży e-commerce.

Zaczęło się we wrześniu 2005 r. od dwóch braci i programu do sprzedaży w sieci wysyłanego na płytach CD. Półtorej dekady później w handlu online dominuje chmura SaaS, a połowa korzystających z niej polskich e-sklepów działa na platformie Shoper, nad którą w krakowskim biurze (i zdalnie w domach) pracuje 114 osób.

Kluczowy w historii Shopera okazał się rok 2010, kiedy to firma zamieniła swój produkt - oprogramowanie do uruchomienia i prowadzenia sklepu internetowego - w usługę dostępną w chmurze danych SaaS. Rozwiązanie to było zgodne z duchem handlu internetowego, który jest bardziej elastyczny od tradycyjnego i pozwala na łatwiejsze uruchomienie i skalowanie biznesu.

Jej innowacyjne, jak na tamten czas, podejście zaowocowało branżowymi nagrodami m.in. Najlepsza Platforma Sklepowa w 2012 r. i Firma Przyjazna Klientowi w 2013 r. - Jednak najlepiej Shopera zweryfikował sam rynek kilka miesięcy temu. W czasie pandemii, dzięki łatwości uruchamiania nowych sklepów, biznesy handlowe mogły, korzystając z naszej technologii, szybko otworzyć nowy kanał dystrybucji online - opowiada Krzysztof Krawczyk, CEO Shoper.

Dodaje, że kilka tygodni temu liczba sklepów na tej platformie przekroczyła 15 tys. choć prognozy z samego początku roku zakładały osiągnięcie takiej liczby klientów w ciągu co najmniej dwóch lat.

W ostatnich latach przychody firmy zwiększały się w tempie ok. 35 proc. rok do roku, osiągając 27 mln zł w 2019 r. Oznacza to, że platforma Shoper, na której działa niemal co piąty polski sklep internetowy, rosła dużo szybciej niż własna branża, która powiększa się o kilkanaście procent rocznie.
Rok 2020 ze względu na nietypowe uwarunkowania do działania handlu sprawił, że firma rośnie dużo szybciej niż dotąd. Szacuje, że zamknie ten rok sumą przychodów o 72 proc. wyższą niż 2019 r.

Więcej niż sklep internetowy

Zdaniem Krzysztofa Krawczyka model SaaS pokazał dużą elastyczność także w obszarze poszerzania zakresu usługi o nowości. Do głównej funkcji, czyli prowadzenia sprzedaży online, stopniowo dodawane były narzędzia: Shoper Kampanie, Shoper Płatności i Shoper Regulaminy odpowiadające za kolejne aspekty działania e-commerce’owych biznesów: marketing, płatności online i prawne podstawy działalności.

- Dzięki poszerzaniu zakresu funkcji nasza platforma rozwija się razem z naszymi sprzedawcami. Dostają od nas już nie tyle sam moduł do sprzedawania w sieci, co pełen zestaw narzędzi oraz integrację z popularnymi rozwiązaniami w świecie e-commerce – tłumaczy CEO Shopera. - To ważne, bo z kolei ich klienci, czyli kupujący w sklepach, mają wobec zakupów w sieci coraz większe oczekiwania. Chcą dostępu do ulubionej metody płatności, szybkiej i wygodnej dostawy, przyjaznej polityki zwrotów. Oferując wspierające prowadzenie e-biznesu rozwiązania sprawiliśmy, że w ostatnich latach sprzedaż w sklepach Shoper rosła średnio o 50 proc. rocznie - zauważa.

Warto dodać, że firma Dreamcommerce SA, właściciel marki Shoper, pozyskała w ubiegłym roku inwestora w postaci funduszu V4C Poland Plus. Zdobyte w ten sposób wsparcie pozwoliło krakowskiej firmie kontynuować ekspansję na niezagospodarowane dotąd segmenty rynku i rozwijać zakres oferowanych usług premium dla największych sklepów.

Dokąd zmierza e-commerce?
Rok 2020 okazał się nad wyraz pracowity dla sprzedawców na platformie Shoper. W kwietniu, czyli szczytowej fazie pandemicznych obostrzeń, ich przychody były o 122 proc. wyższe niż w kwietniu 2019 r. Natomiast w sierpniu, mimo zniesienia większości reżimów sanitarnych, sklepy osiągnęły wynik o 78 proc. lepszy od ubiegłorocznego.
Czas pandemii ujawnił też, że w niektórych sektorach e-handlu wciąż tkwi ogromny potencjał wzrostu. Tak było np. z e-grocery, czyli zakupami spożywczymi, które w tym roku wygenerowały na platformie Shoper jak dotąd o 222 proc. większe przychody niż w roku ubiegłym. Z kolei obszarem, na którym firma chciałaby się skupić w najbliższych miesiącach są płatności odroczone, wciąż relatywnie słabo reprezentowane w e-commerce.

Według Krzysztofa Krawczyka nadchodzące lata upłyną na identyfikowaniu tego rodzaju rynkowych nisz i lepszym dostosowywaniu własnego produktu do ich specyfiki. Ekspert Shopera spodziewa się, że tempo wzrostu przychodów ustabilizuje się na poziomie 15-20 proc. rocznie.

Katarzyna Pierzchała 3707 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.