Online: docieranie do klientów przy małym budżecie

Sposobów na promocję firmy przy małym budżecie jest bardzo wiele. Jednak najważniejsze jest stworzenie spójnej strategii marketingowej, która połączy wszystkie kanały i umożliwi dotarcie do klienta z jednolitym przekazem - tłumaczy ekspert z DevaGroup.

Koronawirus zmusił niemal co drugą markę (48%) w Polsce do zmiany wydatków na SEM, a jedną trzecią do przetasowania budżetów na social media – podaje IAB Polska w raporcie „Konsekwencje epidemii COVID-19 dla branży komunikacji reklamowej online”.

Według ekspertów to nie jedyne działania marketingowe, które uległy transformacji wskutek pandemii. Wideo, lokowanie produktu, content marketing czy influencer marketing – wiele firm zmniejszyło intensywność aktywności tego typu. Tymczasem podkreślają oni, że promocja marki powinna być jedną z najważniejszych pozycji w budżecie – to klucz do pozyskiwania nowych klientów.

– Zmniejszone przychody przedsiębiorstw zmuszają je do rezygnacji z wielu wydatków, w tym ograniczenia środków przeznaczonych na reklamę. Całkowite wykreślanie tej pozycji z budżetu może mieć jednak długofalowo negatywne skutki – przestrzega Kamil Sroka, Head of SEO w DevaGroup, agencji marketingu interaktywnego.- Jeśli natomiast zmniejszymy nakłady na reklamę, znacznie łatwiej będzie potem wrócić do intensywniejszych działań. Warto pamiętać, że nawet przy ograniczonych możliwościach finansowych możliwe jest prowadzenie relatywnie niskokosztowych działań, takich jak pozycjonowanie strony w Google’u czy dotarcie do nowych klientów za pośrednictwem social media – wymienia.

SEO nie wymaga wielkich kosztów

Jego zdaniem firmy, które borykają się z problemem słabej widoczności w wyszukiwarce Google i trudnościami z pozyskaniem nowych klientów drogą online, powinny zacząć od określenia głównych fraz kluczowych, na które chcą się pozycjonować. Pomagają w tym bezpłatne narzędzia, takie jak Semstorm, Planer Słów Kluczowych Google czy Moz Keyword Explorer.

Następnym krokiem jest rozbudowanie strony o odpowiednie treści – opisy podstron, wpisy na blogu, publikacje eksperckie. W tych materiałach powinny znaleźć się nie tylko informacje istotne dla klientów, ale również wymienione wyżej frazy kluczowe.

Ważne jest również nadawanie podstronom oraz wszystkim materiałom tytułów zawierających frazy kluczowe i umieszczonych w odpowiednich nagłówkach HTML. Każde zdjęcie powinno być opisane – to ważne nie tylko dla osób niedowidzących, ale również algorytmów Google’a. Pozycję strony w wynikach wyszukiwania poprawia również odpowiednie linkowanie do poszczególnych podstron. Przykładowo, wpis na blogu firmowym o tym, jak dobrać telefon, może zawierać link do oferty telefonów danego przedsiębiorstwa.

Jak patrzy klient?

Eksperci polecają, aby wcielić się w rolę potencjalnego klienta i z jego perspektywy przejrzeć stronę internetową. Oto pytania pomocnicze. Czy strona szybko się ładuje i czy jest zoptymalizowana pod urządzenia mobilne? Na ile dobrze witryna komunikuje przekaz firmy? Jak łatwo można znaleźć konkretną ofertę? Czy klient może szybko skontaktować się z firmą np. za pośrednictwem live chatu lub wtyczki Messengera, czy zostawia się go tylko z formularzem kontaktowym i odpowiada na e-maile po kilku dniach?

Żyłą złota przy relatywnie niskich nakładach finansowych może być również prowadzenie profili w mediach społecznościowych. Konto na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy LinkedInie może umożliwić dotarcie do nowych odbiorców. Dziesiątki potencjalnych klientów znajdują się właśnie w tych kanałach, a dobre wyczucie momentu, dzielenie się wartościowymi treściami oraz umiejętność zręcznego włączania się w konwersacje publiczne może otworzyć wiele nowych drzwi.

To właśnie również za pośrednictwem social media wiele osób zadaje pytania o produkty lub usługi. Odpowiednio promowane angażujące posty, które chętnie udostępniane są dalej, mogą być kluczem do poszerzenia świadomości o nawet najbardziej niszowej firmie, a tym samym promocji marki.

– Sposobów na promocję firmy przy małym budżecie jest bardzo wiele. Jednak najważniejsze jest stworzenie spójnej strategii marketingowej, która połączy wszystkie kanały i umożliwi dotarcie do klienta z jednolitym przekazem. Aktywna promocja marki jest trudna, jeśli w zasadzie nie do końca wiadomo, co właściwie chcemy powiedzieć klientom – podsumowuje Kamil Sroka.

Dodaje, że w prowadzeniu działań reklamowych mogą pomóc liczne poradniki oraz artykuły dostępne bezpłatnie w sieci. Jeśli wyzwanie jest większe i niezbędne będzie kompleksowe podejście do tematu promocji marki, potrzebne może się okazać sięgnięcie po pomoc profesjonalnej agencji marketingowej, która przeprowadzi audyt strony oraz profilów w mediach społecznościowych i doradzi, w jaki sposób można dotrzeć z przekazem do nowych klientów.

 

Katarzyna Pierzchała 3944 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.