Coca-Cola o rozbudowie portfolio w Polsce [WYWIAD]

Napojowy gigant zabrał się za kawę i alkohole. Buduje dla nich dystrybucję i tłumaczy, jak odnalazł się w nowej rzeczywistości, a także w jakich kategoriach szukać jeszcze wzrostu.

Handelextra.pl: Na ile pandemia pokrzyżowała spółce plany rozwoju w Polsce i poszerzania portfolio?

Izabela Wanatowska, dyrektor sprzedaży Coca-Cola HBC Polska: Na całym świecie pandemia koronawirusa wywołała wiele niepewności. Dziś, kiedy mamy nadzieję najtrudniejszy czas za nami, możemy powiedzieć, że jako Coca-Cola HBC nie rezygnujemy z naszych planów na ten rok, zarówno jeśli chodzi o inwestycje w fabrykach, jak i debiuty rynkowe. Nasza strategia 24/7 zakłada tworzenie zrównoważonej oferty produktowej, w której konsumenci znajdą produkty na różne okazje, na każdą porę dnia. W okresie pandemii oprócz podstawowych kwestii takich jak zapewnienie bezpieczeństwa naszym pracownikom i ciągłości produkcji, skupiliśmy się również na budowaniu dystrybucji alkoholi premium, których od lutego jesteśmy dystrybutorem. To samo dzieje się z drugą, nową dla nas kategorią, czyli kawą Costa Coffee w wariancie do domu, którą już niebawem zaprezentujemy. To dla nas dwa, nowe i bardzo perspektywiczne obszary, dzięki którym uzupełniliśmy portfolio, a nasi przedstawiciele handlowi zyskali bardzo szeroką ofertę dla detalistów i kanału HoReCa.

Alkohole premium to dzisiaj około 40 SKU, czy na tym poprzestaniecie?

Zdecydowanie nie. W najbliższym czasie planujemy wprowadzać kolejne produkty do naszej oferty, również w innych kategoriach.

A jeśli chodzi o kawową część portfolio? Bo to przejęcie sieci kawiarni Costa Coffee sprawiło, że ruszyliście z kawiarnianymi produktami do detalu.

Na poziomie globalnym Costa Coffee została zakupiona przez naszą siostrzaną spółkę, The Coca-Cola Company. Coca-Cola HBC jest oficjalnym dystrybutorem kaw Costa Coffee w Polsce i na innych rynkach, na których działa nasza firma. Już niebawem klienci będą mogli cieszyć się dobrze znaną kawą z ulubionej kawiarni, we własnym domu. Obecnie Costa Coffee home edition dostępna jest w kawiarniach, a w najbliższym czasie będzie dostępna również w szerokiej sprzedaży detalicznej. To dobry czas na nowości w tej kategorii. Po pierwsze dlatego, że okres pandemii zmienił nieco zachowania konsumentów, a ci obecnie piją więcej kawy w domach, a po drugie na tym rynku od lat nie było większych przetasowań. A my, chcemy to zmienić, wprowadzając nowe produkty. Jesteśmy takim powiewem świeżości, z silną i rozpoznawalną marką kawiarnianą, która niebawem zagości na stałe w polskich domach.

Jak wygląda dystrybucja kawy?

Obecnie jesteśmy w trakcie budowy dystrybucji na poziomie ogólnopolskim – interesuje nas zarówno kanał nowoczesny, jak i tradycyjny, przy czym do wyboru punktów podchodzimy selektywnie. Naszym celem jest przede wszystkim edukacja na temat jakości i pochodzenia ziarnem, z której powstaje kawa Costa Coffee home edition. Przeniesienie doświadczenia dobrze znanego z kawiarni do domu, to wyjątkowy moment, o którym należy we właściwy sposób opowiedzieć. Po pierwszych reakcjach klientów widzimy, że oni też są spragnieni, by w tej już dobrze znanej, wręcz „ułożonej” kategorii coś się znowu zadziało – a my im to w tym roku zapewnimy.

Tak samo zresztą jest w alkoholach – udziały są tu rozdane, a każdy chce opowiedzieć swoją historię.

Tak, ale jako firma mamy ogromne doświadczenie w rozwoju produktów komplementarnych do alkoholu, który sami dziś sprzedajemy. Serwujemy pomysły na drinki, oferujemy wsparcie przy sprzedaży. Świetnym przykładem jest tu nasz tonic Kinley. To nasza przewaga, którą chcemy wykorzystać.

Czy należy spodziewać się, że będziecie wprowadzać kolejne marki do Polski ze swojego światowego portfolio?

Tak, ale to nie jest perspektywa tego roku. Póki co trzymamy się planu.

Które kategorie są zatem perspektywiczne?

Napoje gazowane to pod względem wartości i wolumenu największa kategoria napojów bezalkoholowych. Wzrost sprzedaży tych produktów w znacznej mierze zależy od sezonowości, ale dziś trudno przewidzieć, jak będzie wyglądała druga część roku. Tegoroczny sezon wakacyjny będzie wyjątkowy ponieważ miliony Polaków zrezygnowało ze spędzania wakacji za granicą, i postanowili zostać w kraju. W naszej ofercie, co potwierdził również okres pandemii, niezwykle mocną pozycję zajmują czołowe marki: Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Sprite czy Fanta, ale także napoje energetyzuje czy Kinley. Jednak ważnym trendem są cieszące się rosnącą od lat popularnością napoje o zerowej lub obniżonej zawartości cukru. Mają one coraz większy udział w naszym portfolio. Do tego dochodzi szeroko rozumiany trend rozbudowy półki premium w każdej kategorii, dlatego z optymizmem patrzymy na drugą część roku. Choć oczywiście jesteśmy przygotowani na różne scenariusze, bo nie wiemy, jak będzie wyglądała sytuacja z rozwojem pandemii koronawirusa.

 

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.