Mały format lepszy na pandemię niż supermarket

CMR zbadał, jak pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków w sklepach małoformatowych, kioskach i supermarketach do 2,5 tys. mkw. powierzchni.

Łącznie w 16 tygodniach (od 17 marca do 5 lipca) wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o ponad 5% wyższa niż przed rokiem, w dużej mierze za sprawą wyższych cen. W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej duże wzrosty odnotowały kategorie kulinarne, mleczne, produkty do pieczenia. Klienci sklepów małoformatowych więcej niż przed rokiem wydali w tym czasie również na wódki czyste, wina i whisky, a także czekolady i ciastka. Spadki notowały w tym czasie napoje i kategorie impulsowe – lody, słodycze w małych opakowaniach (batony, wafelki czy rogaliki), a także gumy do żucia i musy owocowe.

Natomiast w samym czerwcu 2020 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 1,1% niższa niż w wyjątkowo upalnym czerwcu 2019 r. (pogoda ma duży wpływ na zakupy w tym kanale - im wyższa temperatura tym więcej transakcji). Tym razem spadła ona rok do roku aż o 18%. Klienci przychodzący w czerwcu do sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 17,8 zł, o 20% więcej niż rok wcześniej. Do niewielkiego spadku obrotów sklepów małoformatowych w czerwcu 2020 r. w największym stopniu przyczyniły się napoje, lody i alkohole (głównie piwo). Więcej niż przed rokiem klienci wydawali m.in. na produkty tytoniowe, produkty świeże i zmiennowagowe, a także produkty kulinarne i zbożowe.

Natomiast między styczniem a czerwcem całkowita wartość sprzedaży w małych sklepach wzrosła o 7,2%, liczba transakcji spadła o 13,2%, a liczba zakupionych opakowań o 3,2%.

Najmocniej wartość sprzedaży wzrosła rok do roku w tygodniach 11. (był to tydzień, gdy ogłoszono zamknięcie szkół – wzrost o 33%) oraz 15. (tydzień przedwielkanocny – o 30%). Kolejny był natomiast okresem największego spadku, o 21,1% (przed rokiem to ten tydzień poprzedzał Wielkanoc).

Tymczasem w supermarketach o powierzchni 300-2,5 tys. mkw. w 16 tygodniach wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 mkw. była o 3,2% niższa niż przed rokiem, a wzrost średniej liczby opakowań w koszyku nie zrekompensował znacznego spadku liczby transakcji (o 32%). Średnia wartość transakcji wzrosła jednak o 42,5%. W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej wzrosty odnotowały kategorie kulinarne, mleczne, produkty do pieczenia. Spadki notowały w tym czasie napoje i kategorie impulsowe – słodycze w małych opakowaniach (batony, wafelki czy rogaliki), a także gumy do żucia i musy owocowe. Klienci supermarketów mniej niż przed rokiem wydali w tym czasie również na piwa, wódki czyste i smakowe, jednak ich wydatki na wino stołowe i whisky były nieco wyższe niż przed rokiem.

Tylko w czerwcu 2020 r. całkowita wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 mkw. była o 2,7% niższa niż w czerwcu 2019 r., mimo iż średnia liczba opakowań w koszyku była większa o 24%. Liczba transakcji w porównaniu z czerwcem poprzedniego roku spadła aż 20%, ale była znacznie wyższa niż na początku epidemii. Do spadku obrotów w supermarketach w czerwcu 2020 r. w największym stopniu przyczyniły się napoje i lody, a także produkty zmiennowagowe i świeże, ale duży udział w tym wyniku miały również ważne dla tego kanału sklepów kategorie – słodycze i napoje. Wyższa niż przed rokiem sprzedaż produktów kulinarnych, tłuszczów, napojów gorących i alkoholu ograniczyła spadek sprzedaży w supermarketach.

W podziale na tygodnie największy wzrost również przypadł na tydzień 11. (wzrost rok do roku o 53,2%), a potem 17. (+20,9%, tydzień z handlową niedzielą, kilka dni przed majówką). Natomiast zakupy przedwielkanocne konsumenci robili w większych sklepach wcześniej (wzrost o 18,1% w tygodniu 14. i tylko o 3,5% w 15.). Najsłabszy znowu był tydzień 16. ze spadkiem aż o 47,6%.

Magdalena Weiss 2658 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.