Co najczęściej kupowali Polacy na Allegro podczas pandemii?

Podsumowanie najciekawszych trendów i ciekawostek dotyczących sprzedaży w okresie kwiecień-czerwiec na Allegro, czyli najpopularniejszym portalu aukcyjnym w Polsce.

Pod koniec kwietnia ponad 75% pracowników umysłowych w Polsce pracowało zdalnie. Nowa normalność cechowała się m.in. wzrostem wydatków na produkty lub rzeczy niezbędne do efektywnej pracy z domu czy nauki online. Dane z platformy aukcyjnej Allegro pokazują, że wraz z rozwojem pandemii rosło nasze zapotrzebowanie na meble biurowe. Jednocześnie czas ogólnonarodowej kwarantanny zachęcił nas do poszukiwania na portalu również innych produktów niezbędnych do pracy z domu, takich jak artykuły papiernicze. Część Polaków powoli wraca jednak do tradycyjnego modelu pracy w firmie, co wiąże się ze spadkiem popytu na tego typu towary.

– To, w jak nagły i krótkotrwały sposób pandemia zmieniła potrzeby konsumentów, było widoczne m.in. na przykładzie artykułów z kategorii biuro i reklama na Allegro. Przez cały marzec, za pośrednictwem tej platformy, wydaliśmy na nie 27,2 mln zł. W kwietniu było to już 28,7 mln zł, co oznacza wzrost o 5,51% m/m – mówi Tomasz Ślaski, senior Allegro Ads Specialist z DevaGroup. – W maju nastąpił natomiast lekki spadek dynamiki sprzedaży tego rodzaju produktów – wydaliśmy na nie o 0,4% mniej niż w kwietniu. Trend pogłębił się w czerwcu, gdy mieliśmy do czynienia z kolejnym, już znacznie wyraźniejszym spadkiem o 5,5%, co oznaczało powrót do poziomu sprzedaży z marca (27 mln zł).

W kwietniu nastąpił także szczyt wydatków na komputery i laptopy, niezbędne do wyposażenia domowych biur. Na Allegro kupiliśmy urządzenia o łącznej wartości ponad 75 mln zł. Był to jednak jednorazowy skok. W maju rozpoczęły się zauważalne spadki – początkowo aż o 20,85%. W czerwcu miały miejsce kolejne – sprzęt komputerowy cieszył się zdecydowanie mniejszą popularnością niż w kwietniu, osiągając wartość sprzedaży na poziomie 52,6 mln z (spadek o 16,8% m/m).

Pandemia zintensyfikowała nasze zapotrzebowanie na najrozmaitsze produkty – w marcu największą popularnością na Allegro cieszyły się drożdże piekarskie. W kwietniu wyjątkowo dobrze sprzedawały się grille gazowe i węglowe oraz gra Animal Crossing: New Horizons. Jednak już w czerwcu w top 3 najczęściej nabywanych produktów znalazły się kosy spalinowe, co można wiązać z rozpoczynającym się sezonem letnim i powrotem do „normalności”.

– Musimy przyznać, że popularność drożdży piekarskich to dość nietypowy trend, oczywiście najprawdopodobniej związany ze zmianą naszego stylu życia, spowodowaną pandemią COVID-19 i częstszym niż wcześniej przygotowywaniem posiłków w domach. Przykładowo, w zeszłym roku na liście najpopularniejszych produktów w marcu królowały smartfony (Samsung Galaxy S9 Plus oraz Apple iPhone X10), a w kwietniu najchętniej kupowaliśmy drabiny. Grille czy kosy spalinowe to zaś produkty, które co roku najczęściej są nabywane na początku sezonu letniego. W 2019 r. kosy spalinowe znajdowały się wysoko na liście nabywanych produktów już w kwietniu – tłumaczy Tomasz Ślaski.

W tym roku, w porównaniu z kwietniem, zauważalnie spadła wartość majowych transakcji w kategoriach „produkty spożywcze” (o 12,19% m/m, a w czerwcu o dalsze 15,5% m/m), „utrzymanie czystości” (o 9,27% m/m w maju oraz 13,6% m/m w czerwcu) czy obuwie (kolejno o 8,5% m/m i 8,2% m/m), co może się wiązać z tym, że ponownie częściej kupujemy tego typu artykuły w sklepach stacjonarnych lub w supermarketach online.

 

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.