Handel nie przestraszył się pandemii

Od początku roku przybyło 11 obiektów handlowych.

Na zdjęciu: warszawskie centrum handlowe Blue City

W pierwszej połowie 2020 r. w naszym kraju przybyło ok. 130 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej, czyli tyle, ile w obliczu rozpoczynającej się epidemii Covid-19 prognozowano na cały rok – wynika z najnowszego raportu CBRE „Market View 1H 2020”.

Otwarto 11 nowych obiektów handlowych, a 2 zostały rozbudowane.

Opóźnienia planowanych otwarć były nieznaczne lub nie wystąpiły. Obecnie mamy w Polsce ok. 12,1 mln mkw. powierzchni zakupowej, a do końca roku powinno powstać jeszcze 90 tys. mkw. Mimo epidemii, przyszłość handlu stacjonarnego wygląda pozytywnie – w maju odwiedzalność centrów handlowych osiągała nawet 85% analogicznego okresu 2019 r.

- Zdecydowana większość nowo powstałych od początku roku obiektów to parki handlowe, w których już z poziomu parkingu można wejść do sklepów - mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE. Jak mówi, trend rosnącego zainteresowania klientów zakupami w formule convenience, a w rezultacie zwiększonego zainteresowania deweloperów tym formatem handlowym był widoczny jeszcze przed epidemią.

- Teraz, ze względu na relatywnie niską kapitałochłonność inwestycji i stosunkowo niskie ryzyko z nią związane, tylko się umocni. Przyspieszy także rozwój synergii pomiędzy tradycyjnymi i internetowymi kanałami sprzedaży. Epidemia wymusiła na centrach handlowych poszukiwanie alternatywnych form handlu i kontaktu z klientem, dzięki czemu intensywnie rozwijają się infrastruktury do sprzedaży przez internet i wykorzystywanie mediów społecznościowych – tlumaczy Magdalena Frątczak.

Badania CBRE wskazują, że od momentu otwarcia centrów handlowych z możliwości ich odwiedzenia przynamniej raz skorzystało już 6 na 10 Polaków. Poprawiły się wyniki sprzedaży detalicznej, które wzrosły o 14% w maju w porównaniu do kwietnia. Wraz z otwarciem galerii nastąpił spadek sprzedaży przez internet (łącznie o 13% w maju w porównaniu do kwietnia). Spadek dynamiki sprzedaży przez internet w maju dotyczył szczególnie farmaceutyków, kosmetyków, mebli i sprzętu RTV/AGD.

Na zakupy do parku

Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi obecnie ok. 12,1 mln mkw., z czego 130 tys. mkw. to 11 otwarć i 2 rozbudowy z pierwszej połowy tego roku. Większość nowych obiektów to parki lub centra handlowe, ale warto odnotować także start projektu wielofunkcyjnego w Warszawie – Elektrowni Powiśle. Do końca roku powstanie kolejne 90 tys. mkw., na które złożą się głównie parki handlowe, takie jak Karuzela Park w Ełku, Vendo Park w Częstochowie czy Park Handlowy LUK w Lublinie. Format centrum handlowego nie odchodzi jednak do lamusa, np. w Nysie otworzy się centrum handlowe Dekada.

W ostatnim półroczu łączna powierzchnia zakupowa w Polsce zmniejszyła się z powodu zamknięcia części obiektów należących do Tesco. Zamknięte zostało także jedno z łódzkich centrów handlowych.

Powroty nie bez perypetii

Polacy stopniowo i z entuzjazmem wracają do tradycyjnych zakupów. Już w maju odwiedzalność centrów handlowych sięgała 85% analogicznego okresu ubiegłego roku. Także opóźnienia w realizacji nowych obiektów okazały się znikome i eksperci CBRE szacują, że 2020 r. zakończy się większym przyrostem nowej podaży powierzchni handlowej, niż prognozowano na koniec pierwszego kwartału. Jednak epidemia nie pozostanie bez wpływu na handel.

- Do końca 2020 r. możemy spodziewać się mniejszej niż zwykle liczby debiutów nowych marek na polskim rynku, szczególnie tych modowych, które ograniczają swoje plany ekspansji w związku z epidemią Covid-19. Co prawda w maju, w nowo otwartej Elektrowni Powiśle pojawił się sklep Urban Outfitters, a do końca roku w Galerii Młociny na powstać pierwszy Primark, jednak reszta takich debiutów pozostaje na razie pod znakiem zapytania – podsumowuje Magdalena Frątczak.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.