Lidl i Aldi wrastają w lokalne rynki

W kontekście wyborów prezydenckich, których wynik zapowiada dalszy konserwatywny kurs, warto popatrzeć na strategię, jaką zagraniczni detaliści stosują na równie konserwatywnym rynku węgierskim. Skutecznie.

- Lidl i Aldi rozbudowują asortyment lokalnych produktów i zacieśniają współpracę z miejscowymi producentami w krajach Europy Środkowo-Wschodniej - pisze Sebastian Rennack z Lebensmittel Zeitung w analizie poświęconej strategii obu największych niemieckich dyskontów na rynkach naszego regionu, głównie Węgier. - Własne marki parasolowe i lokalne certyfikaty jakości wspierają wizerunek lokalnego bohatera i pomagają dyskontom osiągnąć wysokie wskaźniki sprzedaży - dodaje.

Lidl i Aldi na nowo definiują swoją strategię wobec Węgier. Ze względu na szybko zmieniające się preferencje klientów dotyczące produktów krajowych jako tych najchętniej wybieranych obie sieci dyskontowe w bardzo krótkim czasie sprawiły, że udział lokalnych wyrobów w ich asortymencie znacząco wzrósł. Rozwój krajowych marek parasolowych, miejscowych znaków jakości w poszczególnych krajach oraz współpraca z lokalnymi producentami sprzyjają zarówno promocji lokalnej identyfikacji, jak i rozwojowi sprzedaży.

„Lidl uważa się za lokalnego dealera z niemieckimi korzeniami”, powiedział przedstawiciel sieci LZ. Udział sprzedaży produktów krajowych na Węgrzech wynosi od 60% do 70%, ze szczególnym uwzględnieniem warzyw i owoców, wypieków i wina. Lidl Magyarország jest zdecydowanie węgierski. W cotygodniowej broszurze firma pokazuje swoje nowe logo jakości „wyłącznie węgierskie” dla warzyw i drobiu. Węgierska pieczęć w kształcie serca łączy miejsce pochodzenia reklamowanych przedmiotów.

Lidl publikuje również własną markę parasolową „Hazánk Kincsei” (Skarby Naszego Kraju) z prawie 80 tradycyjnymi produktami krajowymi. W Bułgarii Lidl realizuje podobną strategię, a niedawno zainicjował z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju program, który pozwala lokalnym rolnikom dostosować produkcję do standardów GlobalGAP (Good Agricultural Practice - niezależny, dobrowolny system zapewnienia bezpieczeństwa żywności dla pierwotnej produkcji rolnej).

Zakorzenione na Węgrzech
Aldi Süd jest również mocno zakotwiczony na rynku węgierskim. Jak poinformował on LZ, oferuje nad Balatonem ponad 200 produktów Aldi ze znakiem towarowym „Magyar Termék” (Produkt Węgierski). Dyskont dokonuje także zakupu ponad połowy asortymentu od lokalnych producentów, koncentrując się na warzywach, owocach sezonowych, świeżym mięsie i produktach mlecznych.

Dwa lata temu Aldi kupił markę mleczną „Kokárdás” z prawie 20 produktami. Sieć stara się też łączyć technologię z regionalnością. W ramach inicjatywy „Húsokos” (Sprytne mięso) klienci mogą zeskanować kod QR na każdym opakowaniu świeżego drobiu i uzyskać dane o pochodzeniu i produkcji partii. Aldi twierdzi też, że jest pierwszym sprzedawcą w kraju, który wspiera lokalnych producentów w rozwoju produktów bezlaktozowych i bezglutenowych.

Najbardziej dynamiczni sprzedawcy stacjonarni w Europie Środkowej są nowocześni, ale swojscy. „Lokalni bohaterowie”, tacy jak Dino w Polsce i Profi w Rumunii opierają swoje koncepcje na tradycyjnie nastawionych częściach populacji,co pozwoliło im rosnąć o ponad 30% rocznie pomimo silnej zagranicznej konkurencji.

Według krajowych mediów, Lidl Węgry był w stanie zwiększyć sprzedaż brutto w roku obrotowym 2019/20 (zakończonym 29.02) o 24,8% do ponad 2 miliardów euro i tym samym przesunął się z 4. miejsca na 2. miejsce w krajowym rankingu sprzedaży detalicznej żywności. Aldi Süd mógł również wzrosnąć o około 17,2% i osiągnął sprzedaż brutto w wysokości ponad 900 milionów euro. Aldi podkreśla w rozmowie z ​​LZ, że chciałby mocno rozbudować swoją sieć na Węgrzech, jednak „obecne przepisy budowlane” pozwalają jednak na to tylko „w bardzo ograniczonym zakresie”.

Magdalena Weiss 2656 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.