Weszła w życie nowa matryca VAT: są reakcje sieci

Auchan, Lidl i Biedronka zapowiadają wielkie i trwałe obniżki cen w ich sklepach. 1 lipca weszła w życie tzw. nowa matryca VAT. Oznacza to, że dla części produktów spożywczych VAT spadnie - np. dla owoców cytrusowych oraz części wyrobów piekarniczych, ale dla innych, np. owoców morza - wrośnie.

Auchan ogłosiło właśnie, że ponad 6 tys. produktów z różnych kategorii, znajdujących się w obecnej ofercie Auchan Retail Polska, zostanie objętych obniżką cen właśnie z dniem 1 lipca br. Klienci Auchan będą mogli kupić po nowych, niższych cenach m.in. artykuły niemowlęce i żywność dla dzieci, pieczywo, ciasta, desery i dodatki, kawę i herbatę, oleje, sosy i przyprawy, konserwy, zupy, dania gotowe, mąkę, cukier, warzywa, ryby, wędliny, sery, mleko, jaja, kosmetyki, a także sprzęt AGD, meble ogrodowe i "wiele innych".

Na podobny ruch zdecydował się również Lidl, który o swojej decyzji ogłosił jako pierwsza sieć handlowa w Polsce. - Pełna wartość obniżki stawki VAT wybranych produktów zostanie przeniesiona na konsumentów - mówi Piotr Rogowski, członek zarządu ds. zakupów, Lidl Polska. I podkreśla, że światowa gospodarka, a w konsekwencji my wszyscy, stanęliśmy przed bezprecedensowym kryzysem. Każdy z nas jeszcze uważniej analizuje swój domowy budżet i przygląda się wydatkom -  Widzimy, że cena, jej przystępność, częściej niż zwykle jest głównym faktorem, jeśli chodzi o decyzje zakupowe - dodaje.

W związku ze zmianą matrycy VAT także Biedronka rozpoczęła obniżkę cen sprzedaży dla asortymentu dostępnego w sklepach sieci.

Jak szacuje operator Biedronki, w efekcie w portfelach klientów jej sklepów zostanie co najmniej 300 mln zł rocznie w stosunku do cen obowiązujących na początku czerwca.

Wpływ na to, oprócz obniżek cen dla produktów regularnie dostępnych w ofercie sieci będą miały także akcje typu in-out w wybranych kategoriach.

- To kolejne działania sieci Biedronka, których celem jest odpowiedź na potrzeby klientów. Zawsze oferujemy im produkty najlepszej jakości w codziennie niskich cenach – podkreśla Maciej Łukowski, dyrektor Działu Zakupów i członek zarządu sieci Biedronka.

Podatek VAT, czyli podatek od towarów i usług, został w Polsce wprowadzony w 1993 r. Podstawowa stawka wynosi 23%, ale dla niektórych produktów stosuje się obniżone stawki w wysokości: 8, 5 lub 0%.

Nowa matryca VAT, która z założenia ma uprościć system podatkowy (pączki miały trzy stawki VAT, a musztarda była inaczej opodatkowana, niż sos musztardowy), pierwotnie miała zacząć obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r., ale pandemia pokrzyżowała te plany.

Oto jak wyglądają nowe stawki podatkowe w Polsce obowiązujące od 1 lipca 2020 r. (źródło: PAP):

- stawka VAT dla owoców tropikalnych i cytrusowych spadnie do 5%, czyli tak, jak w przypadku wszystkich owoców (były opodatkowane 8-proc. stawką).

- 5-proc. stawką będzie opodatkowane pieczywo każdego rodzaju oraz ciastka podczas gdy przed 1 lipca pieczywo i wyroby ciastkarskie były objęte trzema stawkami: 5, 8 i 23%, w zależności od terminu przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości.

- Spada stawka na niektóre orzechy (np. migdały, pistacje) - z 8 do 5%.

- W przypadku zup, bulionu, żywności homogenizowanej - w tym również dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego – stawka obniżyła się z 8 do 5%

- W przypadku musztardy, niektórych przypraw przetworzonych (np. pieprzu, gałki muszkatołowej, tymianku) stawka spadła z 23 do 8%

- Produkty dla niemowląt i dzieci, czyli żywność przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci, smoczki, pieluszki oraz foteliki samochodowe, są obecnie opodatkowane stawką 5% (wobec 8%). Taka sama obniżka dotyczy też artykułów higienicznych (podpasek, tamponów, pieluch).

- Zgodnie z nową matrycą, niektóre stawki VAT wzrosną. Dotyczyć to będzie np. owoców morza (homarów, ośmiornic, krewetek, ostryg, kawioru etc.) oraz ich przetworów, a także przygotowywanych z nich posiłków w placówkach gastronomicznych. Stawka wzrośnie do 23% z 5 i 8%

- z 8 do 23% wzrośnie też stawka na lód używany do celów spożywczych i celów chłodniczych oraz na drewno opałowe.

 

 

Ilona Mrozowska 3646 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.