Co zajęło miejsce zakazanych mentoli

Minął miesiąc odkąd sprzedaż papierosów mentolowych oraz z kapsułką jest zakazana, ale charakterystyczne zielone opakowania wciąż widać na półkach. Dlaczego? I jak ze zmianą radzą sobie konsumenci oraz sami producenci? Sprawdziliśmy.

Przepisy polskiego prawa zabraniają producentom umieszczania na paczkach jakichkolwiek odniesień do smaku wyrobu tytoniowego. Nie można więc informować konsumentów np. na zewnątrz opakowania z wyrobami tytoniowymi, że są one pozbawione mentolu. A są, choć jak przyznaje np. Philip Morris Polska, opakowania rzeczywiście nadal pozostały zielone. Według detalistów, z którym rozmawialiśmy, to prosty zabieg, aby nie stracić klientów. Z tą różnicą, że na wciąż charakterystycznych zielonych paczkach zwykle znajdują się informacje o tym, iż są to produkty w nowej odsłonie.

- Kategoria papierosów zyskała szereg - lekkich pod względem mocy – nowości, funkcjonujących jako zupełnie nowe warianty lub w wersji maksymalnie ułatwiającej migrację shopperów, nawet z zachowaniem nazwy i kodu kreskowego dotychczasowych wariantów mentolowych i z kapsułkami – potwierdza Dominik Ornat z CRM (firma ta bada sprzedaż poszczególnych w sklepach do 300 mkw.).

Wskazuje też, że wkłady do podgrzewaczy tytoniu (w tym śmielej pojawiające się warianty z kapsułkami) oraz tzw. pody do elektronicznych papierosów dynamicznie się rozwijają. W ostatnich tygodniach pojawiły się ponadto i szybko zyskują na popularności nieobjęte zakazem cygaretki z kapsułkami (dodatkowo atrakcyjne do testowania ze względu na legalną możliwość zakupu nie tylko paczek, ale i pojedynczych sztuk) oraz karty aromatyzujące – umożliwiające osiągnięcie indywidualnie preferowanego poziomu mentolizacji regularnych papierosów, poprzez umieszczenie karty wewnątrz paczki przez odpowiednio długi czas. Karty, czyli inaczej bibułki aromatyzowane, są już dostępne w większości hurtowni sprzedających papierosy.

Wszystkie te rozwiązania niezwykle szybko osiągnęły skalę wartości sprzedaży liczoną w milionach złotych. - Mimo wszystko głównym zwycięzcą pomentolowej batalii w pierwszych dniach po zakazie pozostają najpopularniejsze od dłuższego czasu warianty regularnych papierosów, które bezpośrednim następcom wycofanych segmentów pozostawiły póki co niewiele ponad 10% wagi kategorii papierosów – informuje Dominik Ornat.

I dodaje, że to nie koniec tegorocznych dynamicznych zmian dla kategorii nikotynowych, jako że przed nami wprowadzenie akcyzy na wyroby nowatorskie i płyny do elektronicznych papierosów.

… a przed 20 maja

To, że Polak potrafi wiadomo nie od dziś. Z założenia zakaz sprzedaży papierosów mentolowych i z kapsułkami smakowymi na terenie Unii Europejskiej (w tym w Polsce) miał za zadanie zniechęcić konsumentów do sięgania po papierosy w ogóle. Tymczasem, jak wynika z danych CMR, niewielu palaczy ma chyba tego typu realne postanowienie. Skąd to wiemy? Bo w okresie bezpośrednio poprzedzającym zakaz sprzedaży produktów mentolowych, transakcje z papierosami mentolowymi i z kapsułkami w każdym kolejnym tygodniu biły rekordy wartości, przy średniej wielkości jednorazowego zakupu papierosów na poziomie nawet niemal dwukrotnie wyższym niż w okresach wcześniejszych, co w kierunkowo stabilnej pod względem zachowań kategorii było zjawiskiem wcześniej niespotykanym w tej skali. Jeszcze ciekawszy był profil transakcji, gdzie niemal 70% wartości sprzedaży wycofywanych segmentów dostarczyły transakcje z dwoma lub więcej paczkami papierosów, a niemal 1/3 w transakcjach z sześcioma lub więcej!

O papierosach mentolowych, dlaczego musiały zniknąć z rynku i co może je zastąpić pisaliśmy także TUTAJ

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.