Pandemia a e-commerce na Śląsku

Sprzedaż przez internet produktów spożywczych w czasie epidemii wystrzeliła zaskakując cały rynek. A jak to jest w przypadku Śląska, które w ostatnich tygodniach był w epicentrum nowych zakażeń?

Śląsk nadal znajduje się w epicentrum nowych zakażeń koronawirusem - od początku epidemii potwierdzono zakażenie u nieco ponad 6,2 tys. górników z ok. 12,5 tys. wszystkich osób zarażonych w woj. śląskim. Ponieważ wirus znacznie przyspieszył sprzedaż produktów FMCG, w tym żywności, przez internet postanowiliśmy zatem sprawdzić, jak i czy w ogóle mieszkańcy tego regionu korzystają z możliwości zrobienia zakupów spożywczych przez internet, co i za ile kupują.

Z dużych operatorów swoje e-sklepy na Śląsku mają m.in. Biedronka z Glovo, Auchan, Carrefour i Tesco. Jednocześnie... nie chcą oni jednak zdradzać żadnych informacji dotyczących e-sprzedaży w tej części kraju. Jednak dynamiczny rozwój e-commerce sprawił, że mniejsi gracze postanowili wejść na ten rynek. I tak kolejni właściciele sklepów w sieci PGZ Kupiec decydują się na wprowadzenie sprzedaży online w swoich przedsiębiorstwach. Zakupy z dostawą pod drzwi realizowane były do niedawna w ośmiu miastach i ich okolicach na terenie województwa śląskiego. Teraz usługa została rozszerzona o kolejne miejscowości właśnie na Śląsku (m.in. Kończyce Małe, Marklowice Górne, Karwina, Czechy, Jastrzębie-Zdrój, Zebrzydowice, Kaczyce czy Pielgrzymowice).

Jak zdradza Małgorzata Sobczak, dyrektor marketingu w PGZ Kupiec, w zamówieniach górników dominują produkty świeże: warzywa/owoce, mięso, wędliny – więc raczej nie na „zapas”. Czasami pojawia się informacja, że klient jest na kwarantannie - zostawia wówczas wiadomość w uwagach. Średnia wartość koszyka w maju wyniosła 270,81 zł.

PGZ Kupiec dopiero zaczął e-sprzedaż w tym regionie, ale już np. E.Leclerc Katowice ma porównanie do czasów sprzed epidemii, ponieważ działa w tym mieście od 2014 r. Jak usłyszeliśmy w biurze prasowym tej sieci, w ostatnich miesiącach wartość średniego e-koszyka w E.Leclerc Katowice znacząco wzrosła – w szczytowym okresie do ok. 330 zł. Zdarzały się też jednorazowe zakupy po 500 a nawet 1000 zł. Przed pandemią realizowano około 30-40 zamówień dziennie, a w jej trakcie, w szczytowym okresie było to ok. 100 zamówień. Klienci sklepu najchętniej kupują artykuły świeże, spożywcze oraz napoje. Pandemia spowodowała wzrost zakupów produktów spożywczych z długą datą przydatnością do spożycia, takich jak ryże, kasze, mąki, konserwy, przetwory w słoikach, mleka UHT.

W czasie pandemii mieszkańcy Śląska chętniej zainteresowali się też ofertą Lokalnego Rolnika, czyli internetowego targu żywnością, który bazuje na tutejszych produktach spożywczych. - Zainteresowanie ofertą Lokalnego Rolnika wzrosło w czasie pandemii we wszystkich regionach, jakie obsługujemy, również na Śląsku - mówi Andrej Modic, współtwórca  platformy Lokalny Rolnik. Tłumaczy, że klienci z aglomeracji śląskiej kupują w zasadzie podobne produkty, co pozostali, a więc: warzywa, drób, jaja, owoce, wołowinę, sery, pierogi i uszka, wieprzowinę, twarogi i serki, kiełbasy, parówki i kabanosy, masła i śmietany, szynkę, kiszonki, mleko, dania obiadowe, sałaty i zioła, chleby, świeże ryby, pasztety, cielęcinę, jogurty, ciasta i słodkie bułki, soki owocowe, miody itd.

W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku odsetek gospodarstw domowych, które choć raz dokonały zakupów produktów FMCG przez internet, wzrósł z 15% do 24%. Oznacza to, że w w ciągu roku penetracja w tym kanale zwiększyła się aż o 1,2 mln gospodarstw domowych. Najszybciej, bo o 41,4% rosła kategoria kosmetyków i środków do pielęgnacji. Z kolei e-spożywka sprzedawała się o 15,7% lepiej niż przed rokiem (badanie GfK). Rośnie nie tylko liczba e-konsumentów, ale również liczba e-sklepów – zainteresowanie przedsiębiorców w Polsce kanałem e-commerce wzrosło już w marcu 2020 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym o połowę (Mastercard).


 

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.