Bakteria nie siada [ANALIZA KATEGORII]

W dobie pandemii koronawirusa mycie rąk nabrało nowego wymiaru. To już nie tylko czynność związana z higieną, ale także ochrona.

W ostatnich miesiącach większość konsumentów stara się znaleźć rozwiązanie, aby jak najlepiej ustrzec się przed zarażeniem COVID-19. Wśród nich jest między innymi dokładne mycie rąk przez 30 sekund, a niekwestionowanym liderem wśród produktów przeznaczonych do higieny rąk pozostaje mydło.

WCIĄŻ W CENIE
Jak zauważa CMR, kategoria mydeł w płynie w I kwartale 2020 r. odnotowała kilkakrotne wzrosty sprzedaży wolumenowej w sklepach małoformatowych do 300 mkw. To za sprawą pandemii. W marcu sprzedaż wolumenowa mydeł w płynie wzrosła pięciokrotnie w porównaniu ze średnią z ostatnich 12 miesięcy. Mydła z dozownikiem osiągnęły ponadczterokrotny wzrost sprzedaży, mydła na zapas – pięciokrotny, mydła bakteriostatyczne zaś aż 35-krotność sprzedaży wolumenowej w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Mydła w płynie dostępne są średnio w 50% placówek małego formatu. Jednak w marcu i kwietniu dostępność tych produktów znacznie wzrosła w sklepach małoformatowych do 300 mkw. i kupić je można było średnio w 70% placówek. Jak podaje CMR, średnia cena mydła w płynie w marcu bieżącego roku wzrosła o ponad 40% w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. W kwietniu wzrost cen był jeszcze wyższy i sięgnął około 50% w porównaniu z kwietniem roku 2019. Warto zauważyć, że średnia cena mydła bakteriostatycznego wzrosła ponadtrzykrotnie (marzec 2020 vs. marzec 2019). W 2019 r. klienci sklepów małoformatowych mogli wybierać średnio spośród pięciu różnych wariantów mydła w płynie. W marcu bieżącego roku średnia ta zwiększyła się do siedmiu.

NADCHODZĄ NOWI
Chociaż w ostatnim czasie spośród artykułów do higieny rąk mydło nadal pozostaje najczęściej wybieranym produktem, to po piętach depczą mu środki pomagające pielęgnować i zabezpieczać dłonie bez użycia wody. Mowa tu o żelach oraz chusteczkach antybakteryjnych, które to kategorie w okresie pandemii zanotowałyogromne wzrosty sprzedaży.

I tak w marcu tego roku sprzedaż wolumenowa żeli antybakteryjnych do rąk wzrosła ponad 900-krotnie, porównując do średniej z ostatnich 12 miesięcy. Sprzedaż w kwietniu również była zdecydowanie wyższa i osiągnęła 500-krotny wzrost w porównaniu ze średnią z ostatnich 12 miesięcy, informuje CMR.

W związku z tak dużym zainteresowaniem ze strony konsumentów wielu producentów, którzy do tej pory nie mieli tego typu produktów w portfolio, postanowiło poszerzyć o nie asortyment.

Na taki ruch zdecydowała się między innymi firma Delia Cosmetics. – Produkty do dezynfekcji pojawiły się w naszej ofercie pod szyldem nowej marki Dr Szmich. Launch nowego brandu planowaliśmy już wcześniej, przy założeniach, że będzie to marka specjalistycznych kosmetyków do higieny oraz dermokosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy. Pandemia przyspieszyła nasze działania w tym obszarze, sprawiając, że projekt nowej marki został uruchomiony jako odpowiedź na aktualne oczekiwania konsumentów w związku z pandemią – mówi Renata Ciszewska-Kłosińska, dyrektor marketingu w firmie Delia Cosmetics. I zapewnia, że oferowane przez firmę produkty dezynfekujące są preparatami biobójczymi, posiadają rejestrację w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, a także są pod nadzorem Ministra Zdrowia. Mają także optymalne stężenie alkoholu – 70%, które gwarantuje skuteczne działanie.

– Obserwując konsumentów, widzimy, że oprócz powyżej wymienionych aspektów duże znaczenie odgrywa zapach. Musi sugerować zawartość alkoholu, ale jednocześnie nie może być drażniący i zbyt intensywny. Jeśli chodzi o hity sprzedażowe, największym zainteresowaniem cieszy się żel dezynfekujący w pojemności 50 ml – dodaje.

Na podobny ruch zdecydowało się Laboratorium Kosmetyczne Joanna, które do tej pory specjalizowało się przede wszystkim w kosmetykach do pielęgnacji, koloryzacji i stylizacji włosów oraz pielęgnacji i depilacji ciała. – W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku wprowadziliśmy linię produktów odświeżająco-antybakteryjnych, wyjątkowo skutecznych dzięki wysokiej zawartości alkoholu – tłumaczy Monika Jurczuk, brand manager, Laboratorium Kosmetyczne Joanna.

W ofercie producenta można znaleźć odświeżający żel do rąk oraz chusteczki do rąk o działaniu antybakteryjnym, potwierdzonym badaniami. – Odświeżający żel do rąk jest bardzo wydajny, a dzięki wysokiej zawartości alkoholu błyskawicznie się wchłania. Oczyszcza skórę bez użycia wody. Polecany szczególnie w podróży, w pracy, w szkole oraz wszędzie tam, gdzie umycie rąk jest utrudnione. Natomiast odświeżające chusteczki do rąk dokładnie oczyszczają skórę bez użycia wody i mydła i są testowane dermatologicznie – wymienia Monika Jurczuk.

Ofertę uzupełniają jednorazowe rękawiczki ochronne, które – zdaniem producenta – są doskonałą propozycją dla osób chcących zachować bezpieczeństwo i ochronę w każdej sytuacji.

Na początku pandemii również w ofercie firmy Ziaja pojawiły się antybakteryjne produkty do rąk – choć producent podkreśla, że receptury do nich przygotowywane były już dużo wcześniej. – Asortyment poszerzył się o żel myjący do ciała i dłoni oraz o nawilżający żel antybakteryjny i żel do dezynfekcji dłoni. Zaproponowaliśmy je w kilku wersjach pojemnościowych oraz w różnych rodzajach opakowań, aby dać klientom możliwość wyboru najwygodniejszej dla nich opcji – tłumaczy Joanna Kowalczuk, dyrektorka marketingu w firmie Ziaja.

Także firma Medisept – polski producent kompleksowych rozwiązań w zakresie higieny i dezynfekcji, który od 25 lat dostarcza produkty do sektora profesjonalnego: służby zdrowia, przemysłu i firm sprzątających – opracowała i wprowadza na rynek nową linię produktów przeznaczoną dla klientów indywidualnych. IYO, bo o nich mowa, to certyfikowane produkty dezynfekcyjne przeznaczone do powszechnego użytku, o najwyższych parametrach skuteczności, a zarazem bezpieczeństwa. Jak zapewnia producent, preparaty mogą być bez obaw stosowane na skórę dłoni (wariant do dezynfekcji rąk) i przedmioty osobiste (wariant do dezynfekcji powierzchni). Linię IYO tworzą spray do dezynfekcji powierzchni o pojemności 100 i 500 ml oraz spray i żel do dezynfekcji rąk o pojemnościach 50 i 100 ml. Obecnie produkty te dostępne są w sieciach Kaufland, Tesco i Żabka.

Firma oferuje także chusteczki do dezynfekcji dłoni i powierzchni zarówno w przypadku produktów konsumenckich dostępnych w linii premium pod marką Medisept, jak i w przypadku produktów profesjonalnych.
– Chusteczki są dostępne od niedawna w sieci Rossmann, ale już w tej chwili możemy jednoznacznie powiedzieć, że cieszą się coraz większą popularnością, mają z pewnością wiele cenionych przez klientów cech, przede wszystkim uniwersalność – są bezpieczne dla dłoni, ale skuteczne również na powierzchniach. Z tego powodu zostały docenione w szpitalach. Nadają się świetnie do dezynfekcji w samochodzie i dezynfekcji przestrzeni i przedmiotów osobistych, takich jak laptop, telefon czy blat biurka – mówi Przemysław Śnieżyński, prezes firmy Medisept i farmaceuta.

CO DALEJ?
Na początku wybuchu pandemii koronawirusa żele i chusteczki antybakteryjne stały się wręcz produktami deficytowymi i trudno je było znaleźć na sklepowych półkach, jednak obecnie ich wybór jest szeroki i są ogólnie  dostępne. Zauważają to pytani przez nas producenci, którzy zgodnie twierdzą, że rynek staje się nasycony, a popyt na te produkty stabilizuje się.

– Z pewnością produkty antybakteryjne na stałe zagoszczą w asortymencie drogerii, aptek, supermarketów i sklepów na rynku tradycyjnym. Być może zyskają tam także więcej miejsca na półce. Okres wakacyjny naszym zdaniem nie zmieni tej sytuacji i nie spowoduje ponownego w popycie na produkty antybakteryjne. Powodem mogą być zapasy zgromadzone w okresie największego strachu i zagrożenia – zauważa Renata Ciszewska-Kłosińska, dyrektor marketingu w firmie Delia Cosmetics.

Z kolei Przemysław Śnieżyński twierdzi, że konsumenci zdecydują się w dłuższej perspektywie na wybór sprawdzonych, bezpiecznych dla skóry rąk preparatów.
– Obecnie rynek przeżywa zalew produktów niskiej jakości, często niebezpiecznych dla skóry (potencjalne działanie drażniące, wysuszające, wywołujące alergie i odczyny), bez badań skuteczności i badań dermatologicznych. Z uwagi na uderzenie pandemii nowe okoliczności stały się dla Polaków czymś nagłym i zaskakującym, jednak Medisept specjalizuje się w tym obszarze od lat. Tak jak w świecie szpitali zakaźnych właśnie znajomość procedur i wiedza pozwalają personelowi medycznemu bezpiecznie wykonywać swoją pracę, tak w przypadku zwykłych obywateli zachowanie zdrowego rozsądku i stosowanie sprawdzonych jakościowych preparatów od wiarygodnych producentów pozwolą nam przetrwać – podsumowuje. 

______________________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

PRZEMYSŁAW ŚNIEŻYŃSKI, prezes firmy Medisept, farmaceuta
Przede wszystkim musimy odróżnić środki antybakteryjne od tych dezynfekcyjnych (o działaniu bójczym wobec wirusów). Biorąc pod uwagę kontekst pandemii, jest to bardzo istotne rozróżnienie, bo środki antybakteryjne
nie muszą i zwykle nie są skuteczne wobec wirusów. Medisept jest firmą wyspecjalizowaną w produkcji środków dezynfekcyjnych o pełnym spektrum bójczym potwierdzonym badaniami akredytowanych laboratoriów, co oznacza, że nasze produkty bójcze są skuteczne wobec wirusów, takich jak COVID-19, wirus Rota, HIV, ebola i innych, a także bakterii i grzybów. Medisept od wielu lat produkuje pełne spektrum środków do dezynfekcji i utrzymania higieny zarówno dla konsumentów, jak i zakładów pracy, szpitali, biur. Są to między innymi środki do dezynfekcji powierzchni oraz środki ochrony osobistej, np. do dezynfekcji dłoni. Produkty konsumenckie marki Medisept od 2017 r. dostępne są w sieci drogerii Rossmann w całej Polsce. Produkty profesjonalne można zakupić poprzez sieć akredytowanych przez Medisept dystrybutorów i oczywiście poprzez stronę medisept.pl.

BIBIANNA NOWAK, kierownik laboratorium Badawczo-Rozwojowego Lakma
W odpowiedzi na zapotrzebowanie na skuteczne środki dezynfekcyjne w czasie pandemii COVID-19 wprowadziliśmy do sprzedaży dwie linie produktów: antywirusową oraz antybakteryjną. Oferujemy wirusobójczy żel do rąk Sidolux Anti-Bac oraz zabijający wirusy środek do dezynfekcji powierzchni Sidolux Anti-Bac+. Seria bakteriobójcza zawiera płyny Sidolux Anti-Bac do kuchni, łazienki, podłóg oraz uniwersalny, które nie tylko odkażają, ale także czyszczą powierzchnie. Najważniejsza w tego typu produktach jest ich niezawodność. Zawartość alkoholu etylowego o stężeniu ponad 70% i status preparatu biobójczego potwierdzają skuteczność żelu do rąk Sidolux Anti-Bac w likwidowaniu wirusów i bakterii. Klienci cenią sobie też, że jest on delikatny dla dłoni, pomaga zabezpieczyć skórę przed wysuszającym działaniem alkoholu. Dodatkowy jego atut to wygodne opakowanie. Dozownik umożliwia łatwą aplikację żelu na dłonie oraz maksymalnie ogranicza konieczność dotykania butelki przy stosowaniu preparatu.

JOANNA KOWALCZUK, dyrektor marketingu, Ziaja
Chociaż popyt na produkty antybakteryjne obecnie lekko spadł (spowodowane jest to między innymi tym, że bardzo dużo tego rodzaju preparatów pojawiło się na rynku), to z całą pewnością nie znikną one ze sklepowych półek. Przede wszystkim wynika to z faktu, że widać zmiany w nawykach konsumentów. Interesują się oni produktami, które pomagają utrzymać ręce w czystości, w sytuacji gdy nie ma dostępu do wody i mydła. Żel antybakteryjny to obecnie produkt, który właściwie każdy ma przy sobie i my gotowi jesteśmy na dostarczenie go klientom w niezbędnej ilości.

RENATA CISZEWSKA-KŁOSIŃSKA, dyrektor marketingu, Delia Cosmetics
Posiadamy płyny i żele do dezynfekcji rąk w różnorodnych pojemnościach. Oba rodzaje produktów nie wymagają użycia wody i zawierają 70% alkoholu. Żele zostały dodatkowo wzbogacone o składniki pielęgnujące skórę, by minimalizować ryzyko nadmiernego przesuszenia dłoni. Zaletą płynów jest możliwość używania ich do dezynfekcji nie tylko dłoni, ale także przedmiotów i powierzchni. Chcieliśmy dopasować asortyment do najróżniejszych potrzeb konsumentów, dlatego nasze żele dostępne są w pojemnościach już od 2 ml (saszetkach) do nawet 4 l. Duże pojemności to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku przedsiębiorstw. Inne firmy zaopatrują się u nas w środki do dezynfekcji, by zapewnić ochronę w swoich zakładach pracy. Oczywiście proponujemy też pojemności pośrednie, tuby i butelki 50 ml, 100 ml, 200 ml – to samo dotyczy płynów dezynfekujących. Produkty do dezynfekcji sprzedajemy na rynku tradycyjnym, w sieciach drogeryjnych i w supermarketach.

MONIKA JURCZUK, brand manager, Laboratorium Kosmetyczne Joanna
Przed pandemią nie mieliśmy w ofercie żadnych produktów odświeżająco-antybakteryjnych. Jednak popyt na rynku spowodował, iż szybko odpowiedzieliśmy na zapotrzebowanie klientów, którzy obecnie znajdą w naszym portfolio  kilka produktów z tej kategorii do wyboru. W ofercie mamy chusteczki odświeżająco-antybakteryjne. Dzięki jednorazowej formie opakowania zadbaliśmy o maksymalne bezpieczeństwo i higienę ich stosowania. Dodam, że  produkt jest na tyle wydajny, iż po zastosowaniu na rękach można nim również wytrzeć telefon, klamkę od drzwi oraz inne często dotykane przedmioty.

Joanna Hamdan 10923 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.