Spar na wzrostowej fali

W ubiegłym roku firma odnotowała sprzedaż w wysokości 37,1 mld euro, co stanowi wzrost o 4,35%.

Jak informuje Spar International na koniec roku na 48 rynkach sklepów pod szyldem Spar działało 13 320, co oznacza wzrost o 208 placówek w porównaniu z rokiem poprzednim. W ciągu ostatnich czterech lat konsekwentna ekspansja spowodowała powiększenie się sieci Spar o ponad 1200 nowych sklepów. Ponadto w 2019 r. marka zadebiutowała na dwóch nowych rynkach - w Kosowie i Armenii, tym samym dodatkowo wzmacniając szyld Spara w Europie Środkowej i Wschodniej - jednym z kluczowych regionów wzrostu firmy w ostatnich latach.

Na 16 rynkach Europy Zachodniej, na których działa Spar, sprzedaż wzrosła o 3,57% do 22,9 mld euro, co stanowi 62% światowych obrotów firmy. Największe wyniki Spar odnotował na w Austrii, gdzie odnotował przychody w wysokości 7,2 mld euro, co austriacki rynek czyni liderem już po raz dziesiąty z rzędu. Z kolei w Holandii detalista osiągnął bezprecedensowy wzrost o 22,8%, spowodowany sukcesem strategii ekspansji wieloformatowej, a Spar w Hiszpanii może pochwalić się wzrostem o 8,8%.

Europa Środkowo-Wschodnia zanotowała najbardziej znaczący wzrost sprzedaży. W 11 krajach był on wyższy o 6,83% i wyniósł 6,2 mld euro - czyli najwięcej w historii. Wyróżniającymi krajami były Węgry, odnotowując sprzedaż w wysokości 2,09 mld euro - wzrost o ponad 10% w porównaniu z rokiem wcześniej oraz Rosja, która kontynuowała swój wyjątkowy wzrost, osiągając sprzedaż 2,14 mld euro - wzrost o 7,6% rok do roku. Największy wzrost firma odnotował na nowych dla Spara rynkach w regionie takich jak Gruzja (+ 79%), Albania (+ 19%), Ukraina (+ 141%) i Białoruś (+ 300%).

W Afryce i na Bliskim Wschodzie, gdzie marka jest obecna w 14 krajach, Spar utrzymał swoją trajektorię wzrostu ze sprzedażą 6,06 mld euro - wzrost o 5,26% w stosunku do 2018 r. Z kolei W regionie Azji i Pacyfiku Spar  umocnił swoją pozycję i zanotował wzrost o 3,04% rok do roku i sprzedaż detaliczną w wysokości 1,94 mld euro.

- W obliczu wzmożonej międzynarodowej konkurencji marka Spar po raz kolejny osiągnęła wyjątkowe wyniki. Wspólnym trendem na wielu naszych rynkach w 2019 roku była lepsza skuteczność marki Spar w porównaniu z kluczowymi lokalnymi i światowymi konkurentami. Siła naszej międzynarodowej sieci oraz wzrost naszej działalności w zakresie dystrybucji i łańcucha dostaw przyniosły znaczącą przewagę konkurencyjną naszym sklepom i detalistom, umożliwiając sprawność i szybkość reakcji na zmieniające się trendy konsumenckie i rynkowe - powiedział Tobias Wasmuht, CEO Spar International komentując wyniki za 2019 rok.

Joanna Hamdan 11235 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.