Kasze i grysiki gryczane liderem wzrostu produkcji w czasie pandemii

Miesiące styczeń-kwiecień, niemal w połowie zdominowane przez pandemię, procedury bezpieczeństwa, zakupy na zapas i nietypowe Święta Wielkanocne przyniosły zmianę zapotrzebowania na różne produkty spożywcze.

Kasze, marynaty warzywne, konserwy drobiowe i karma dla zwierząt – tych produktów spożywczych polski przemysł przetwórczy wyprodukował znacznie więcej w ciągu czterech pierwszych miesięcy obecnego roku niż w analogicznym okresie 2019 r.

Zdecydowanymi rekordzistkami tego okresu okazały się kasze i grysiki gryczane, których powstało o 70,9% więcej niż przed rokiem. Z kolei kasz i grysików jęczmiennych wyprodukowano więcej o 41%, przy czym obu tych rodzaju produktów przybyło zwłaszcza w marcu.

Natomiast kasz i mączek pszennych wytworzono mniej więcej tyle samo w obu pandemicznych miesiącach, przy czym w ciągu czterech miesięcy ich produkcja wzrosła o 33,7% – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego.

Przy tym nie daje to tym wyrobom miejsca na "pudle", rzutem na taśmę wyprzedziła je bowiem gotowa karma dla zwierząt (wzrost o 34,1% rdr).

Przetwórcy żywności wypuścili także na rynek więcej marynat warzywnych (+28,4%) oraz konserw drobiowych (+22%).

Były też kategorie spożywcze, w których produkcja znacząco zmalała. Tu też prym wiodą konserwy, ale wołowe i cielęce oraz wieprzowe. Wolumen tych pierwszych spadł o dwie trzecie, zapewne z powodu zahamowania eksportu, tych drugich natomiast – o 27%, czego przyczyną prawdopodobnie były wysokie ceny wieprzowiny. O 58,2% zmniejszyła się produkcja cukru, spadła też ilość wyprodukowanych mrożonych orzechów i owoców (-28,8%) oraz ryb morskich (-24,9%), za to przybyło konserw rybnych (+11,8%). Powstało o 22,1% mniej soków owocowych i warzywnych, za to niemal o tyle samo wzrósł wolumen napojów z dodatkiem substancji słodzących, barwników i aromatów.

Zdjęcie: Nestle

Magdalena Weiss 2696 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.