Karty kredytowe. Kto najchętniej nimi płaci?

Podczas pandemii Polacy zaczęli częściej płacić kartami kredytowymi w internecie i wydawać na to większe sumy - wynika z analizy Santander Consumer Banku, który porównał dane zebrane na przełomie kwietnia i maja 2019 oraz 2020 roku.

Jak wynika z danych zebranych przez Santander Consumer Bank, podczas pandemii koronawirusa zainteresowanie Polaków płatnościami kartami kredytowymi w internecie wzrosło. Na przełomie kwietnia i maja było o 17% więcej transakcji niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liczba płatności internetowych zwiększyła się wśród kobiet o ponad 20%, podczas gdy u mężczyzn wzrost wyniósł prawie 15% r/r. O ponad 28% skoczyła również wartość transakcji. To jednak panowie wydali na zakupy internetowe więcej. Różnica w wartości wszystkich transakcji między mężczyznami a kobietami wyniosła na przełomie kwietnia i maja 2020 roku aż 54%.

Są też dane odnośnie do wieku osób płacących kartami kredytowymi w internecie. Okazało się, że podobnie jak w roku ubiegłym, najchętniej płacili nimi 30-latkowie. Zwiększone zainteresowanie takimi płatnościami zaobserwowano natomiast w grupie osób w wieku 41-50 lat (o niecałe 26% w przypadku kobiet i ok. 27% u mężczyzn względem analogicznego okresu poprzedniego roku). Znacząco wzrosła także wartość transakcji dokonywanych w tej grupie wiekowej. Panie przeznaczyły na zakupy o ponad 24%, a panowie o 36% więcej niż w roku poprzednim.

- Zagrożenie koronawirusem sprawiło, że Polacy częściej zaczęli korzystać z płatności kartami kredytowymi w internecie. Wzrost ilości transakcji jest zauważalny zwłaszcza w przypadku pań oraz osób po 40. roku życia, które w czasie pandemii przekonały się do częstszego korzystania z tego rodzaju płatności - mówi Agnieszka Kociemska, zastępca dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich Santander Consumer Banku. Jej zdaniem dowodzi to, że Polacy mają zaufanie do kart jako bezpiecznego i wygodnego środka płatniczego.

Poza sprzętem elektronicznym, niezbędnym ze względu na zmianę modelu pracy wielu firm i zdalne funkcjonowanie szkół, do najchętniej opłacanych produktów za pomocą kart kredytowych w internecie należały m.in. gry komputerowe. Wzrost w tej kategorii w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku wyniósł aż 144%, co może świadczyć o zwiększonej potrzebie rozrywki wśród Polaków, pozbawionych wielu dotychczasowych sposobów spędzania wolnego czasu.

Znacząco zwiększyły się również płatności za platformy streamingowe typu VOD takie jak popularny Netflix, czy HBO GO, a także za telewizje kablowe. Liczba transakcji w tym obszarze wzrosła o ponad 94 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Santander Consumer Bank zaobserwował też wzrost zainteresowania zakupem mediów cyfrowych w tym e-booków, audiobooków, muzyki czy filmów. Liczba transakcji w ich przypadku wzrosła o ponad 62 proc.

Prezentowane dane na oparto na analizie wszystkich płatności klientów Santander Consumer Banku posiadających karty kredytowe i korzystających z nich między 15.04.2020 a 15.05.2020 r. oraz 15.04.2019 a 15.05.2019 r.

Katarzyna Pierzchała 3702 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.