Podczas kwarantanny Polacy remontowali ... na kredyt

Liczba transakcji w e-commerce opłacanych kredytem ratalnym lub płatnościami odroczonymi wzrosła niemal o połowę (46%) w okresie marzec - kwiecień 2020, w porównaniu z poprzednimi dwoma miesiącami - pokazują dane Monedo Polska.

Okres pandemii skokowo przyspieszył rozwój polskiego e-commerce, który już wcześniej - według różnych prognoz - mógł osiągnąć w tym roku wartość 17 mld dolarów. Narodowa kwarantanna oraz zamknięcie sklepów stacjonarnych wpłynęły m.in. na wzrost liczby transakcji online opłacanych za pomocą rat i odroczonych płatności.

- Jak pokazują nasze dane, kwarantanna nie zmieniła znacząco udziałów poszczególnych kategorii produktów kupowanych z wykorzystaniem naszych rozwiązań, czyli pożyczki ratalnej lub płatności odroczonych. Przykładowo nadal największy udział w całym wolumenie tak opłaconych produktów miała odzież, obuwie czy elektronika. Są jednak pewne kategorie, w których odnotowaliśmy ogromne, kilkusetprocentowe wzrosty liczby realizowanych transakcji – mówi Krzysztof Komosa, prezes Monedo Polska.

Najbardziej, bo o ponad 240% wzrosła liczba kredytów i płatności odroczonych przeznaczonych na zakup… rowerów i hulajnóg. Wskazuje to wyraźnie, że mimo zamknięcia w domach Polacy postanowili zrealizować większe zakupy z myślą o nadchodzącym sezonie wiosenno-letnim. O niemal 150% wzrosła liczba transakcji dotyczących sprzętu ogrodniczego. Na kwarantannie znaleźliśmy także czas na remonty, doposażenie domu w telewizory (wzrost o 77%), uzupełnienie łazienek o nowe akcesoria (73%), zakup mebli (55%) oraz sprzętu AGD (wzrost o 56% dla kategorii duże AGD, 54%dla małego).

O ile wzrosty w wymienionych wyżej kategoriach można uznać za sezonowe, na liście top 10 produktów kupionych na raty znalazły się też pozycje, które należałoby specyficznie powiązać z kwarantanną. Bardzo dobrze sprzedawał się sprzęt potrzebny do zdalnej pracy i edukacji, a sprzedaż na kredyt elektroniki wzrosła o 124%, o 64% więcej sfinansowaliśmy w ten sposób liczba konsoli do gier, komputerów i akcesoriów zakupionych. Spore wzrosty odnotowały też smartfony i akcesoria do telefonów.

Zakupy na raty są rozwiązaniem znanym w Polsce, oferowanym przez większość dużych graczy e-commerce oraz operatorów systemów płatności (np. PayU). Z kolei płatności odroczone to stosunkowo nowe rozwiązanie, umożliwiające wydłużenie terminu uregulowania rachunku do 30 dni bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Pionierem tej usługi na polskim rynku płatniczym jest Monedo, które zaoferowało ją we współpracy z PayU w 2017 roku.

- Obserwujemy stały wzrost zainteresowania naszymi produktami umożliwiającymi alternatywne finansowanie zakupów online. Kwarantanna okazała się im wyjątkowo sprzyjać. Marzec br. był rekordowym miesiącem dla odroczonych płatności - zaobserwowaliśmy dwukrotny wzrost liczby takich transakcji. Kupujący doceniają łatwość i szybkość procesu, z kolei nasi partnerzy e-commerce chwalą dostęp do alternatywnego źródła finansowania dostępnego dla ich klientów przez całą dobę, również w weekendy – podkreśla Krzysztof Komosa.

Najpopularniejszą kategorią produktową opłacaną z wykorzystaniem rozwiązań Monedo były ubrania – liczba transakcji w marcu i kwietniu wzrosła o 45% w porównaniu do dwóch pierwszych miesięcy roku. O 59% zwiększyła się liczba płatności ratalnych i odroczonych za buty (jednak kwarantanna nie zadziała stymulująco na zwiększenie udziału tej kategorii w całej sprzedaży). Te dwie kategorie są też dominujące, jeśli chodzi o korzystanie z płatności odroczonych.

Z danych dostarczonych przez Monedo wynika też, że Polacy odkładają na razie zakupy produktów luksusowych, takich jak biżuteria i zegarki. Z uwagi na wprowadzone obostrzenia dotyczące przemieszczania się i zachowywania dystansu społecznego, duże spadki odnotowały też wydatki na wydarzenia edukacyjne i warsztaty (- 45%). Ograniczenie działalności wielu mniejszych firm odbiło się spadkiem sprzedaży artykułów biurowych oraz ofert reklamowych (- 14%).

Monedo jest pozabankowym pożyczkodawcą online. Firma powstała w Hamburgu, w Niemczech w 2012 r.

 

Ilona Mrozowska 3643 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.