eParagon: jakie przyniesie korzyści dla detalistów i konsumentów

Wdrożenie elektronicznych paragonów jest nie tylko kolejnym elementem cyfryzacji polskiej gospodarki, ale przede wszystkim dużym udogodnieniem dla detalistów oraz samych konsumentów - przekonuje prezes Platformy Detalistów.

Zarówno konsumenci, jak i detaliści oczekują coraz większych innowacji, które zapewnią im bezpieczeństwo, udogodnienia procesowe, transparentność i wymierne – w tym materialne – korzyści. Bezkontaktowa obsługa transakcji w postaci eParagonu (“touchless check-out”), propagowana przez stronę rządową i przedstawicieli rynku, może wkrótce stać się powszechnym standardem i zaspokoić oczekiwania obu stron.

Wiele już się dzieje w tym zakresie. Np. Platforma Detalistów, wdrażająca m.in. usługę eParagonu i mobilnych płatności, zapowiada, że pracuje nad

kompleksowym rozwiązaniem, dzięki któremu każdy sprzedawca będzie mógł wydawać elektroniczny dowód zakupu na urządzenie mobilne konsumenta już od sierpnia br.

- eParagon w tej postaci nie tylko spełni kluczowe oczekiwania przedsiębiorców, ale będzie również gwarantować prywatność, a jego wydanie będzie dobrowolne i niezależne od metody płatności – mówi Cezary Pierzan, prezes Platformy Detalistów.

Korzyści dla detalistów

Jego zdaniem korzyści płynące z transformacji cyfrowej w handlu, m.in. wystawiania eParagonów, pozwolą już wkrótce nie tylko na minimalizowanie ryzyka potencjalnych zakażeń poprzez ograniczenie fizycznego kontaktu pomiędzy sprzedawcą a klientem do minimum, ale także na obniżenie kosztów operacyjnych, podnoszenie jakości usług i usprawnienia procesu sprzedaży, zwiększenie transparentności transakcji czy ułatwienie obsługi posprzedażowej klientów.

- Obecnie w Polsce drukujemy rocznie ponad 12 miliardów paragonów, co w przeliczeniu oznacza zużycie ponad 600 000 kg papieru. Wdrożenie usługi eParagonów przyniesie detalistom znaczne oszczędności związane z dotychczasową obsługą wydruków – podkreśla Cezary Pierzan.

 Korzyści dla konsumentów

 Dobrowolny, powszechny dostęp do cyfrowego dowodu zakupu ułatwi również życie zainteresowanych konsumentów. Wykorzystanie smartfona w roli portfela jest dziś – dla istotnej części konsumentów – naturalnym sposobem nabywania produktów i płacenia za usługi. Urządzenia mobilne mogą być bezpiecznym i wydajnym repozytorium oraz nośnikiem różnych danych, które w tej chwili rozproszone są na wielu, często fizycznych nośnikach.

Paragony papierowe są kłopotliwe dla kupujących – łatwo je zgubić czy zniszczyć. eParagon zapewni znacznie większą trwałość dowodów zakupu oraz łatwość ich gromadzenia i wyszukiwania np. pod kątem analizy wydatków, reklamacji czy zwrotów.

Według ekspertów wprowadzenie eParagonu wpłynie również korzystnie na ograniczenie tzw. „szarej strefy”, która - jak szacuje FROB - powoduje straty budżetu państwa na poziomie 5-10 mld zł rocznie.

Platforma Detalistów skupia wiedzę oraz doświadczenia firm i instytucji adresujących na co dzień nowe wyzwania detalistów i potrzeby konsumentów. Nad stworzeniem nowego standardu obsługi transakcji pracowała grupa założycieli spółki Platformy Detalistów (ekspertów z obszaru nowych technologii, finansów oraz strategii i operacji) we współpracy z partnerami z Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego oraz Przelewy24. W pracach uczestniczą też m.in.: LPP, Ikea Retail, Super-Pharm, Decathlon, piekarnie Putka.

Katarzyna Pierzchała 3538 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.