Nielsen: mniej używek podczas kwarantanny

Nielsen przeanalizował dane sprzedażowe alkoholu oraz papierosów w marcu i kwietniu br. w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym.

Analiza dotyczy alkoholi mocnych (wódka, whiskey, gin, etc.), wina (wino spokojne, musujące, etc.) oraz piwa. Okres, kiedy życie zawodowe i prywatne przeniosły się do internetu, wideokonferencje zastąpiły spotkania biznesowe, webinary wydarzenia branżowe, a osobiste wizyty wirtualne degustacje i spotkania na aperitif, zdecydowanie zmienił zachowania zakupowe konsumentów i wpłynął na sprzedaż używek. 

– W trakcie pandemii pijemy mniej, ale drożej – to wnioski płynące z danych o sprzedaży alkoholu w Polsce w marcu i kwietniu 2020 – komentuje Adam Dużyński, starszy konsultant z Nielsen Connect. – W trakcie tych dwóch miesięcy, kiedy sprzedaż drożdży, ryżu i środków czystości biły rekordy, sprzedaż wolumenowa napojów spirytusowych spadła o 2%, piwa o 3%, natomiast sprzedaż win i likierów mlecznych wzrosła +1%, w porównaniu do marca i kwietnia 2019. W rzeczywistości spadek sprzedaży był jeszcze większy, bo mowa tu o sprzedaży detalicznej, podczas gdy od połowy marca mieliśmy do czynienia z faktycznym zawieszeniem sprzedaży alkoholu w kanale HoReCa dodaje.

Wartościowo napoje alkoholowe odnotowały jednak wzrosty sprzedaży: napoje spirytusowe o 2%, wino o 3%, a piwo nawet o 6%. Wskazuje to na fakt, że w czasie kwarantanny jeszcze nasilił się obecny na polskim rynku od kilku lat trend zwrotu w stronę droższych segmentów i kategorii.

– Woleliśmy wypić mniej, ale uraczyć się lepszym trunkiem – analizuje Adam Dużyński, starszy konsultant z Nielsen Connect.

Zgodnie z trendami

Kiedy na początku roku Nielsen przedstawił 10 trendów alkoholowych na 2020 rok, zapowiedział dalszy wzrost zainteresowania napojami bezalkoholowymi, alkoholami kolorowymi i winem musującym. Okazuje się, że czas pandemii jeszcze bardziej nasilił trendy związane ze zdrowiem i premiumizacją, spadło jednak zainteresowanie małpkami. 

- W ostatnich dwóch miesiącach wolumen sprzedaży wódki, największej kategorii wśród alkoholi mocnych w Polsce, odnotował 4-proc. spadek. Polacy kupili mniej zarówno wódki czystej, jak i smakowej. Powszechna samoizolacja nie sprzyja sprzedaży  tzw. małpek - opakowań o pojemności 200 ml i poniżej, których wolumen sprzedaży w okresie marzec-kwiecień 2020 spadł o 8% rok do roku mówi Anna Anasik, konsultant w Nielseen Connect. – W tym samym okresie, podobnie jak i w poprzednich miesiącach, najdynamiczniej rozwijającymi się kategoriami alkoholowymi były rum, gin i whisky. Przyspiesza zwłaszcza wzrost sprzedaży ginu (+25%) i rumu (+31%), które jednak z uwagi na niewielką bazę nie mogły zrównoważyć spadku sprzedaży wódek  uzupełnia Anna Anasik.

W kategorii piwa niezmiennie najlepiej radziły sobie produkty bezalkoholowe, których sprzedaż (zarówno wartościowo, jak i wolumenowo) wzrosła o prawie 30%. W przypadku piw alkoholowych nastąpił spadeek sprzedaży wolumenowej zarówno w przypadku piw smakowych, radlerów, specjalności, jak i klasycznego lagera, przy czym zmniejszający się wolumen tego ostatniego segmentu wpisuje się w trend obecny już przed pandemią.

Wino natomiast było jedyną kategorią alkoholową, która odnotowała wzrosty zarówno wartościowe, jak i ilościowe, Najlepiej radziły sobie włoskie prosecco i francuski szampan, a także wino spokojne z segmentu premium.

– Pomimo spadku wolumenu sprzedaży kategorii win musujących o 5% w okresie marzec-kwiecień 2020 rdr, segmenty premium takie jak włoskie prosecco czy francuski szampan odnotowały wyższą sprzedaż: odpowiednio +9% oraz +19%. W przypadku win spokojnych wzrost wyniósł ponad +4% informuje Anna Anasik. – Podobnie jak w przypadku win musujących, tutaj także obserwujemy wzrost sprzedaży produktów z segmentu premium, czyli powyżej 20 zł za butelkę 0,75-l. Obecna sytuacja nie sprzyja jednak rozwojowi kategorii likierów mlecznych, których sprzedaż tradycyjnie rośnie w okresie wielkanocnym. W marcu i kwietniu tego roku wolumen likierów mlecznych odnotował spadek o 14%. Także wina aromatyzowane i owocowe nie zaliczą ostatnich miesięcy do udanych. Rozwój tego segmentu, który w 2019 roku dynamicznie rósł, w czasie trwania epidemii wyraźnie wyhamował  stwierdza Anna Anasik, konsultant w Nielsen Connect.

 Papierosy zgaszone pandemią

Kategoria papierosów zawsze generowała największe obroty w porównaniu do całego koszyka spożywczego i chemicznego i podlegała sezonowości. Tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego spadki sprzedaży związane były głównie z  regulacjami prawnymi, czyli wprowadzeniem nowej akcyzy, co skutkowało zmianą ceny za paczkę papierosów. Natomiast od marca sprzedaż papierosów rosła i osiągała najwyższy poziom w sezonie urlopowym, czyli w lipcu i sierpniu. 

– Aktualnie papierosy nadal pozostają największą kategorią w koszyku FMCG pod względem wartości, jednak po raz pierwszy od wielu lat obserwujemy spadki sprzedaży wolumenowej  w okresie marzec-kwiecień 2020 do 2019 widzimy spadek o 8%, to oznacza, że sprzedało się 23,3 mln paczek papierosów mniej. Wprowadzenie obostrzeń związanych z pandemią  załamało zwyczajowy trend wzrostu sprzedaży charakterystyczny dla tej pory roku.  Jednak jest to raczej efekt  wymuszonej zmiany zachowań konsumenckich  niż  porzucenia nałogu. Ograniczone możliwości spotkań towarzyskich, brak imprez, spotkań  w ogródkach piwnych, czy w plenerze  znacznie wpłynęły na zachowania zakupowe palaczy okazjonalnych, palących towarzysko  ocenia Joanna Dworak, client business partner w Nielsen Connect.

Warto też pamiętać, że w maju wyniki mogą być zupełnie inne, bo amatorzy papierosów mentolowych, które zniknęły z rynku, robili zakupy na zapas.

– Prawdziwy obraz tego, jak koronawirus wpłynął na sprzedaż alkoholu w Polsce, pokażą dopiero dane za maj i czerwiec, w których wyższa temperatura na zewnątrz będzie połączona ze stopniowym znoszeniem ograniczeń w codziennym życiu. Zakładamy, że w całym roku 2020 detaliczna sprzedaż wolumenowa alkoholu będzie porównywalna do tej w 2019, wyhamowaniu może jednak ulec, w obliczu prawdopodobnej recesji, trend kupowania alkoholi z wyższej półki  prognozuje Adam Dużyński.

Magdalena Weiss 2592 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.