Kolejne fatalne dane z gospodarki

Nikt nie spodziewał niczego innego niż spadku sprzedaży detalicznej w kwietniu, ale jego skala przekroczyła prognozy ekonomistów.

Są to trzecie z rzędu bardziej negatywne od spodziewanych dane na temat funkcjonowania polskiej gospodarki w kwietniu. Po środowych informacjach o wynagrodzeniach i wczorajszych zaskakująco wręcz słabych odczytach produkcji przemysłowej (-25% zamiast -10% rdr), w piątek okazało się, że kwietniowe zamrożenie gospodarki przełożyło się na zakupy Polaków mocniej niż oczekiwał rynek.

I tak sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 22,9% (wobec wzrostu o 11,9% w kwietniu 2019 r. i oczekiwań na poziomie -19%). W porównaniu z marcem 2020 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 12,3%. W okresie styczeń-kwiecień 2020 r. sprzedaż zmalała r/r o 5,8% wobec wzrostu o 6,5% w takim samym okresie 2019 r.

– W kwietniu 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych spadła we wszystkich prezentowanych grupach – informuje Główny Urząd Statystyczny. – Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” znaczne zmniejszenie sprzedaży wykazały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 54,4%) oraz paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 32,9%). Niższą sprzedaż zaobserwowano także w grupie „pozostałe” (o 25,2%), jak również w jednostkach sprzedających żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 14,9%).

Natomiast wśród grup o mniejszej wadze dla całości sprzedaży detalicznej największy spadek sprzedaży odnotowano w grupie „tekstylia, odzież, obuwie” (o 63,4%). Jednak w związku z ograniczeniem handlu w stacjonarnych sklepach w kwietniu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem nastąpił znaczny wzrost sprzedaży detalicznej przez internet (o 27,7%). Udział tej sprzedaży w cenach bieżących wzrósł z 8,1% w marcu br. do 11,9% w kwietniu br.

– Wzrost udziału sprzedaży przez Internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 35,6% przed miesiącem do 61,3%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 26,2% do 39,9%) oraz „meble, rtv, agd” (z 24,5% do 28,6%) – wylicza GUS.

Magdalena Weiss 2541 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.