GfK: śniadaniowa rewolucja w polskim domu

Menu pierwszego posiłku dnia Polaków wygląda dziś zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu.

Na stołach coraz rzadziej goszczą m.in. płatki śniadaniowe, które w ubiegłym roku odnotowały 5-proc. spadek wolumenu sprzedanych produktów w relacji do roku poprzedzającego, informuje Aleksandra Gębarowska, konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

– W tym samym czasie do koszyków rzadziej trafiał także nieodłączny dodatek do płatków, czyli mleko. Z roku na roku maleje również częstotliwość zakupu parówek czy jajek, co może świadczyć o tym, że coraz częściej rezygnujemy ze śniadań na ciepło, z reguły zdecydowanie bardziej czasochłonnych – dodaje.

Obserwacja zachowań konsumenckich dowodzi, że zmienia się także oblicze najpopularniejszego polskiego śniadaniowego posiłku, czyli kanapki. Z badań Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia wynika, że w ostatnich latach nieco rzadziej Polacy dokonują zakupów samego pieczywa, a kanapki smarują coraz mniejszą ilością margaryn i miksów. W 2019 roku na polskie stoły częściej trafiało zaś masło. Na wzrost zainteresowania masłem z pewnością wpływ miała stabilizacja cen, po nagłym wzroście w roku 2017.

Także coraz rzadziej na śniadaniowych talerzach goszczą kanapki na słodko. 

– W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy spadek słodkich serków kanapkowych, dżemów czy kremów czekoladowych. Zyskują z kolei produkty nowe, pozycjonowane jako zdrowe, czyli m.in. masła orzechowe, pasty i pasztety warzywne czy coraz popularniejsze humusy, które jeszcze 5 lat temu praktycznie nie istniały na polskim rynku – mówi Aleksandra Gębarowska. – W ostatnim roku trafiły one już do co siódmego gospodarstwa i były kupowane przez nie średnio cztery razy w ciągu roku – wskazuje.

Z kolei Nina Zatka, junior analyst w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia zwraca uwagę na rolę jogurtów w porannych posiłkach.

– Wśród polskich konsumentów bardzo dużą popularnością wciąż cieszą się także jogurty owocowe, po które w 2019 roku sięgnęło ponad 85% gospodarstw domowych – informuje. – W tym przypadku możemy jednak zaobserwować systematyczny trend spadkowy. Porównując rok 2019 z 2014, częstotliwość zakupu wariantu smakowego zmalała aż o 17%. Odwrotny i zdecydowanie bardziej dynamiczny trend dotyczy kategorii musów, które w 2014 kupowało zaledwie 5,7% gospodarstw, natomiast w 2019 już ponad 25% – dodaje.

Magdalena Weiss 2541 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.