Bardzo Dobry Sklep, czyli studium upadku najstarszego e-supermarketu

W dobie pandemii sąd ogłosił upadłość Bdsklep.pl. Jak mówi nam syndyk, komisja inwentaryzacyjna działa i jest w trakcie zliczania majątku spółki. Co sprawiło, że najstarszy internetowy supermarket zniknął z rynku?

Spółka Bdsklep.pl złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości w Sądzie Rejonowym w Białymstoku 07.01.2020 r., a upadłość została ogłoszona już 17.04, a więc w okresie, gdy  działalność gospodarcza naszego kraju pozostawała w dużym zamrożeniu. Z tego powodu, jak przyznaje Józef Gliński syndyk masy upadłościowej Bdsklep.pl, był problem chociażby ze skompletowaniem komisji inwentaryzacyjnej.

Obecnie komisja inwentaryzacyjna działa i jest w trakcie zliczania majątku. Majątkiem upadłej spółki są: niesprzedane towary, wartości niematerialne i prawne,  wyposażenie biura, meble, sprzęt komputerowy  i zgromadzone środki pieniężne.  Według wstępnych szacunków wartość likwidacyjna majątku to ok.  1,5 – 1,8 mln zł, zaś zobowiązania to ponad 7 mln zł.

Historia upadku

Bdsklep.pl był najstarszym polskim internetowym supermarketem (firma powstała w 2006 r.), który – jak wynika z naszych informacji – od lat borykał się z problemami finansowymi i przynosił straty. W ostatnich latach działalności zarządowi firmy wyraźne brakowało pomysłu i konceptu na dalszy rozwój, choć wydaje się, że przysłowiowym gwoździem do trumny, była rezygnacja ze sprzedaży alkoholu oraz brak produktów świeżych w ofercie (przykład Frisco.pl pokazuje, że obie kategorie można z powodzeniem w e-sprzedaży rozwijać).

W przypadku produktów świeżych i ich braku w ofercie firma tłumaczyła, że jest to zbyt duży koszt (niewspółmierny do zysków) oraz że jest to kategoria, którą cechuje zbyt duża wrażliwość konsumenta. Jeśli chodzi o alkohole,  ich brak w portfolio firma argumentowała niejasną literą prawa w tym zakresie.

Jednocześnie Bdsklep.pl stawiał na takie kategorie jak: kosmetyki (szczególnie naturalne), asortyment sezonowy tj. meble do ogrodu, małe AGD, nie zaniedbując przy tym kluczowych grup jak: zdrowa żywność, produkty dla dzieci (zabawki, kosmetyki, produkty spożywcze), asortyment dla zwierząt.

1 lipca 2017 r. Bdsklep.p wystartował z nową platformę - zarówno jeśli chodzi o interfejs, jak i pod względem wizualnym. Sygnetem nowego logo bdsklep.pl został ponadto zwierzak - jeż. Zadaniem nowej strategii marki było wsparcie e-sprzedaży w taki sposób, aby klienci ponawiali zakupy, częściej odwiedzali Bdsklep.pl, kupowali więcej i aktywnie uczestniczyli w komunikacji marki oraz aktywnościach z nią związanych.

Pomysł jednak nie do końca chwycił. Jako pierwszy tonący okręt opuścił Jacek Palec, wieloletni prezes Bdsklep.pl, który najpierw dołączył do zespołu Allegro, a od września 2019 r. zarządza Frisco.pl.

Bdsklep.pl próbował się ratować powołując na stanowisko prezesa Marcina Majznera, założyciela i do dziś prezesa CupSell.pl (e-sklepu sprzedającego koszulki z nadrukiem, kubki, od niedawna również maseczki). To między innymi w rozmowie z handelextra.pl Majzner prezentował swoją wizję rozwoju Bdsklep.pl, w której mocno stawiał na komunikację marki w social mediach i zwiększenie jej rozpoznawalności wśród klientów.

Jego prezesura trwała krótko - do października 2019. Funkcję prezesa Bdsklep.pl zaczął pełnić wówczas wiceprezes zarządu, Michał Bartosiewicz. Okazało się, że działania podjęte w 2019 r. polegające m.in. na zmianie polityki asortymentowej i wprowadzeniu niestandardowych akcji marketingowych wygenerowały ponad 1 mln zasięgu organicznego, ale wciąż nie uczyniły firmy dochodowej.

Na początku tego roku zarząd firmy złożył wniosek o upadłość.

I tak, w skrócie, zakończyła się historia tego najstarszego supermarketu internetowego w Polsce. Nie doczekał on boomu na e-zakupy w dobie pandemii. A szkoda, bo jesteśmy w okresie, w którym ogromna ilość osób po raz pierwszy spróbowała e-zakupów. Według badania Kantar - 10% respondentów po raz pierwszy kupiło w sieci kosmetyki czy środki pielęgnacji osobistej online, 8% usługi telekomunikacyjne, 11% ubrania, 11% żywność i napoje. Jak komentują eksperci, jeśli kilkanaście procent Polaków niemal z dnia na dzień "włączyło się" w zakupy w sieci - zmiana dla tego rynku jest kolosalna.

 

Ilona Mrozowska 3643 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.