Pandemia napędza e-zakupy

Co piąty Polak podczas przymusowej izolacji spowodowanej koronawirusem po raz pierwszy zrobił zakupy w internecie.

Podczas pandemii konsumenci musieli zmienić kryteria zakupu produktów, kanały zakupu i sposób dostawy. W wolnym czasie wzrosła też konsumpcja treści w mediach społecznościowych i w internecie. Okazało się, że mimo zamknięcia sklepów 46% internautów szukało w sieci informacji o promocjach i przecenach, a 41% – inspiracji do spędzania w domu wolnego czasu.

Co trzeci konsument interesował się akcjami promującymi pozostawanie w domu, a niemal tyle samo (32%) – poszukiwało informacji o nowych produktach. Z kolei 29% było zainteresowanych firmami i markami, które wspierają walkę z pandemią. Aż dwie trzecie pytanych zadeklarowało też, że w przyszłości będzie kupować produkty marek zaangażowanych w pomoc potrzebującym, przy czym konsumenci doskonale zdają sobie sprawę z tego, jakie to są marki i potrafią je wymienić. Na znaczeniu zyskały CSR, ekologia i odpowiedzialny handel. Także w przypadku influencerów wzrosło znaczenie ich aktywności dobroczynnej.

– Branża handlowa, która zmaga się z ekonomicznymi skutkami bieżącego kryzysu, będzie musiała elastycznie dostosowywać się do zachodzących zmian – wynika z raportu Accenture i FashionBiznes.pl „Konsument w nowej rzeczywistości”, który powstał na podstawie przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja 2020 roku badania. – Firmy, które szybko odnalazły się w nowej rzeczywistości i zrównoważyły komunikację o promocjach i przecenach z atrakcyjnymi treściami inspirującymi dla konsumentów, zyskały najwięcej.

Badanie objęło kategorie moda, uroda, elektronika. Co ciekawe, o ile starsze grupy wiekowe najmocniej interesowały się kategorią „uroda”, to generacja Z (16-24 lata) nieco częściej interesowała się modą. Elektronika we wszystkich grupach wiekowych cieszyła się mniejszym zainteresowaniem, choć tu widać było przewagę młodszych internautów (do 44. roku życia).

Ponad połowa zakupów w kategorii „uroda” wynikała z bieżącej potrzeby, choć co trzeci respondent przyznaje, że dokonał zakupu, aby zrobić sobie przyjemność. W kategorii „moda” konsumenci nadal chętnie kupują pod wpływem promocji i reklamy (między 30% a 40% respondentów wskazało te czynniki). 35% konsumentów dokonało zakupu z kategorii „elektronika” ze względu na bieżącą potrzebę, jednak co trzeci zrezygnował z planowanego zakupu w tym czasie.

Niewielu konsumentów planuje zastąpić luksusowe zakupy tańszymi odpowiednikami – deklarację taką złożył co dziesiąty ankietowany. Natomiast odsetek osób, które przynajmniej raz na pół roku decydują się na taki zakup wzrosła aż o 13 pkt proc. do 66% w porównaniu z ubiegłym rokiem.

– Z badań przeprowadzonych w maju, już po otwarciu galerii handlowych wynika, że ruch w nich jest mniejszy niż przed pandemią – mówi Rafał Reif, head of fashion & retail Poland Accenture. – Konsumenci przychodzą po konkretne, wybrane wcześniej zakupy, spędzają w galeriach jak najmniej czasu, za to kwoty na paragonach są wyższe. Sklepy będą musiały na nowo przeanalizować ruch w poszczególnych kanałach sprzedaży i przedefiniować model wielokanałowości – dodaje.

Nie znaczy to, że galerie handlowe staną się niepotrzebne, tylko zmienią swoją funkcję, staną się miejscami rozrywki, profesjonalnego doradztwa, ewentualnie innych promocji niż w internecie. No i oczywiście będą służyć przymiarkom.

– Doświadczenie zakupowe jest ważne, internet go nie zastąpi w 100% – mówi Urszula Wiszowata, właściciel i redaktor naczelna FashionBiznes.pl. – Natomiast konieczna będzie dywersyfikacja oferty w różnych kanałach.

Magdalena Weiss 2535 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.