Dobre wiadomości dla kur

Coraz więcej sieci decyduje się na rezygnację ze sprzedaży jajek pochodzących z chowu klatkowego czyli "trójek" na rzecz tych pochodzących z chowu alternatywnego - ściółkowego, z wolnego wybiegu lub ekologicznego.

Aktywiści Stowarzyszenia Otwarte Klatki w ramach kampanii “Jak one to znoszą?” opracowali ranking sieci sklepów, które wydały deklarację o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 r.

W badaniu wzięło udział 12 sieci: Aldi, Carrefour, Auchan, Kaufland, PSD Sklepy Gama, Netto, Polomarket, Lidl, Market Jan, Biedronka, Topaz i PSH Lewiatan. Kwestie, które zostały uwzględnione przy tworzeniu rankingu to transparentność i zakres opublikowanych zobowiązań do wycofania jaj z chowu klatkowego, poczyniony od czasu podjęcia zobowiązania postęp we wdrażaniu jego założeń oraz promowanie kupna jaj z różnych systemów hodowli.

Na pierwszym miejscu uplasowała się sieć supermarketów Aldi. Na tę decyzję wpłynęła publikacja na oficjalnej stronie czytelnego oświadczenia o szerokim zakresie, które dotyczy zarówno jaj świeżych wszystkich marek (w tym własnej), jak i produktów gotowych marki własnej zawierających jaja. Sieć w najbliższej przyszłości planuje zrezygnować z promocji kupna jaj z chowu klatkowego. Na podium znalazły się także sklepy Auchan i Carrefour (drugie miejsce) oraz Kaufland i PSD Sklepy Gama (trzecie miejsce).

Na szczególne wyróżnienie, według aktywistów, zasługuje supermarket online Frisco.pl, który jako pierwszy e-sklep spożywczy wycofał jajka “trójki” ze sprzedaży już w styczniu 2019 r.

Wszystkie sieci znajdujące się na podium zrobiły postęp w wycofywaniu jaj klatkowych w stosunku do zeszłego roku, bez wyjątków promują kupno jaj z hodowli alternatywnych wśród swoich klientów i mają transparentne oświadczenia o wycofaniu jaj “trójek”.

Sieci AldiI, Auchan, Carrefour i Kaufland już teraz nie oferują jaj świeżych z chowu klatkowego w marce własnej. Z kolei sieć sklepów Gama zredukowała ilość jaj klatkowych w ofercie o 50%. Natomiast jedna trzecia jaj świeżych w ofercie sieci sklepów Lidl i ponad 30% jaj świeżych marki własnej sprzedanych w Grupie Jeronimo Martins, do której należy Biedronka, to jaja z hodowli alternatywnych. 

W przeprowadzanym badaniu duże znaczenie miała także kwestia promocji (lub jej braku) jajek “trójek”. Na 12 sieci sklepów, które wypełniły ankietę, 10 promuje zakup jaj świeżych z chowu alternatywnego wśród swoich klientów. 7 z 12 sieci sklepów – Aldi, Carrefour, Auchan, Netto, PSD Sklepy Gama, PSH Lewiatan, Market Jan – przestało lub planuje przestać zachęcać klientów do zakupu jaj klatkowych.

Joanna Hamdan 11259 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.